Ja, jag är inte fackman men jag kan inte tänka mig att du får broblem i framtiden ocm du fixar ytan själv 8me dförsäkringsbolag menar jag). Det försäkringsbolagen vill är att tätskikt och underlag är fackmanna mässigt, jag tror inte de bryr sig om en silikontätning........

laga och håll koll! Var uppmärksam för lukter....mögel.
 
jon_h skrev:
Angående fuktmätning så finns det fuktmätare som mäter induktivt eller liknande, och som alltså kan indikera förhöjda fukthalter djupare ner i konstruktionen.
Fuktindikatorer kan ju mäta ner till ca 10 cm djup (beroende på materialets densitet och vilken mätare som används), men dom kan inte tala om på vilket djup i konstruktionen fukten finns, eller på vilken sida om tätskiktet.
Vill man endast veta om det är blött 10 cm ner i betongen så får man borra och sätta en prob.

Känner du till någon annan variant så är jag nyfiken!
 
ACME skrev:
Det är lite klurigt att fastställa en skada utan förstörande ingrepp. Att kolla med en fuktmätare säger inte så mycket eftersom plattorna och fixet bakom dom är fuktigt, och ska vara det i den typen av konstruktion.

Sprängningsarbeten i närheten kan definitivt påverka rörelserna i huset, men din pöl på golvet är inte orsaken. Pölen kan däremot ha orsakat den gulaktiga missfärgningen som man kan se på bilden.

Jag skulle ha gjort rent så gott det går, duschat precis som vanligt, och hållit koll på området någon månad framöver. Händer det inget mer så gå det nog bra att foga med hård fog igen.
Du kan ju ändå ringa till ditt försäkringsbolag och höra vad deras innetekniker tror, men jag tror inte att dom kommer att agera annorlunda. Gör du det så har du i alla fall agerat så snart du misstänkte att något var fel och kan inte anklagas för att vara försumlig.
Tack, skall göra precis som du säger, men gör det något om man använder silikon istället för hård fog?
 
Åsa76 skrev:
Ja, jag är inte fackman men jag kan inte tänka mig att du får broblem i framtiden ocm du fixar ytan själv 8me dförsäkringsbolag menar jag). Det försäkringsbolagen vill är att tätskikt och underlag är fackmanna mässigt, jag tror inte de bryr sig om en silikontätning........

laga och håll koll! Var uppmärksam för lukter....mögel.
Min näsa är på vakt!:)
 
Nej det spelar ingen roll vilken fog du väljer, men en hårdfog tycker jag att det är lättare att lyckas med och den håller sig fräsch längre.
Skrapa bara bort den gamla fogen (utan att skrapa för djupt så tätskiktet tar skada) innan du lägger på en ny hårdfog. Lättast är att använda en fogkrats som kostar ca en femtiolapp i kakelbutiken.
Väljer du att använda silikon istället så skrapar du bort den gamla hårdfogen så att du får ett skarpt hörn mellan kakel och klinker -Annars finns det risk för att den gamla hårdfogen "lyser igenom" silikonet.
 
ACME skrev:
Nej det spelar ingen roll vilken fog du väljer, men en hårdfog tycker jag att det är lättare att lyckas med och den håller sig fräsch längre.
Skrapa bara bort den gamla fogen (utan att skrapa för djupt så tätskiktet tar skada) innan du lägger på en ny hårdfog. Lättast är att använda en fogkrats som kostar ca en femtiolapp i kakelbutiken.
Väljer du att använda silikon istället så skrapar du bort den gamla hårdfogen så att du får ett skarpt hörn mellan kakel och klinker -Annars finns det risk för att den gamla hårdfogen "lyser igenom" silikonet.
Ok tack igen, skall inhandla en sådan! En fråga till: Om det eventuellt har kommit in lite fukt i gappet som stannar ovanför tätskiktet (som förhoppningsvis fungerar!), vart tar den vägen om man sedan fogar igen gappet? Då isoleras den väl?? Är detta ett problem?
 
T
ChristinaB skrev:
Ok tack igen, skall inhandla en sådan! En fråga till: Om det eventuellt har kommit in lite fukt i gappet som stannar ovanför tätskiktet (som förhoppningsvis fungerar!), vart tar den vägen om man sedan fogar igen gappet? Då isoleras den väl?? Är detta ett problem?
Nej, fogen är inte tät i sig självt utan är bara en kosmetisk åtgärd precis som plattan, inte ens plattor är helt täta utan släpper igenom fukt.

Under plattorna står det alltid vatten och när du duschar så rinner en del vatten rakt igenom fogarna på direkten och ner till tätskiktet sedan vidare till brunnen. Det är därför man aldrig ska täta med silikon runt slukristen då denna stoppar det underliggande vattnet från att rinna ner i brunnen.

Så foga på du, om det är hårdfog du ska använda. Silikon kan du lägga uppe på en hårdfog, ytligt. Om man endast använder silikon får man aldrig bottna denna utan det måste vara tomrum bakom så att vattnet bakom plattorna kan rinna förbi, alltså vattnet som kommer från väggen bakom plattorna.

Undvik silikon så mycket som möjligt då denna snabbt blir ful och måste bytas.
 
tank77 skrev:
Nej, fogen är inte tät i sig självt utan är bara en kosmetisk åtgärd precis som plattan, inte ens plattor är helt täta utan släpper igenom fukt.

Under plattorna står det alltid vatten och när du duschar så rinner en del vatten rakt igenom fogarna på direkten och ner till tätskiktet sedan vidare till brunnen. Det är därför man aldrig ska täta med silikon runt slukristen då denna stoppar det underliggande vattnet från att rinna ner i brunnen.

Så foga på du, om det är hårdfog du ska använda. Silikon kan du lägga uppe på en hårdfog, ytligt. Om man endast använder silikon får man aldrig bottna denna utan det måste vara tomrum bakom så att vattnet bakom plattorna kan rinna förbi, alltså vattnet som kommer från väggen bakom plattorna.

Undvik silikon så mycket som möjligt då denna snabbt blir ful och måste bytas.
Här lär man sig mycket!:) Tack tack!
Om jag förstår dig rätt så spelar det ingen större roll om en ytlig fog, som i mitt fall, släpper lite. Det finns ju ändå fukt bakom. Det viktiga är att tätningen under fungerar.
 
ACME skrev:
Nej det spelar ingen roll vilken fog du väljer, men en hårdfog tycker jag att det är lättare att lyckas med och den håller sig fräsch längre.
Skrapa bara bort den gamla fogen (utan att skrapa för djupt så tätskiktet tar skada) innan du lägger på en ny hårdfog. Lättast är att använda en fogkrats som kostar ca en femtiolapp i kakelbutiken.
Väljer du att använda silikon istället så skrapar du bort den gamla hårdfogen så att du får ett skarpt hörn mellan kakel och klinker -Annars finns det risk för att den gamla hårdfogen "lyser igenom" silikonet.
Finns det en risk när man använder fogkrats, att man drar sönder fogen undertill på ett sätt som kan skada tätskiktet, eller funkar det om man skrapar försiktigt som jag tror att du menar? Hur långt under ligger normalt tätskiktet på ett ungefär?
 
Med normal försiktighet är det ingen fara. Tätskiktet ligger under fixet som plattorna sitter fast i vilket brukar handla om ca 1 cm totalt, men det räcker om du kratsar ur ungefär halva fogen. Om du bara lägger ett tunt lager fog ovanpå en befintlig så kommer det lossna inom kort.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.