Hej!
Fogen mellan vägg och golv i min dusch har lossnat lite grann, och det finns par springor som är någon centimeter långa och några millimeter höga (alltså avståndet mellan klinker och kakel). Se även bild.

Nedan kommer par frågor från mig som belyser mina stora kunskapsluckor!:D

1. Om det har kommit in lite fukt i gappet, fångas det upp av fuktspärren eller måste jag riva upp golv och vägg? (För övrigt finns golvvärme)

2. Räcker det med att använda silikonfogmassa för att "täppa igen" gappet, eller måste man använda hård fog, typ en cementaktig variant?

3: Om det räcker med silikonfogmassa (är det förresten samma sak som mjuk fog?), hur går man tillväga för att uppnå bästa möjliga resultat?

Mycket tacksam för tips och hjälp!:)
MVH
Christina
 
  • Badrum1.jpg
Jag skulle ta dit försäkringsbolaget ni har för en titt. Det se rju missfärgat ut också.

Har ni tur är det en spricka som kan lagas, om inte så är det bra att ert försäkringsbolag är det som utreder. Gör inget på eget bevåg, eller via hantverkare. Mitt tips!
 
Jag förmodar att badrummet inte är nygjort. Att en mjuk silkonfog blir missfärgad med tiden är inget konstigt. Tvålrester och annan smuts samt att fogen åldras ger missfärgning. Fast en mjuk silkonfog borde väl inte släppa om det nu är en sådan. Om det är en hård fog och väggarna har rört på sig då spricker fogen. Vad är väggarna uppbyggda med trä- eller betongstomme?

MVH/Tigersågen
 
Jag skulle inte oroa mig för el golvvärmen. Den bör inte ligga så nära väggen.

Men om ni har en fuktskada så är det troligt att hela rummet måste rivas o byggas om då man inte får ta hål i tätskiktet hur som hellst, enligt försäkringen. Vår fuktskada i vårt badrum började med en liknande spricka och kostade 130.000 att fixa. Försäkringen tog dock en betydande del.....
 
Redigerat:
Är det i golv/väggvinkel som det har spruckit och släppt?

1. Ja, det tar fuktspärren hand om, om den är schysst utförd.
2. Hård fog brukar funka i golv/väggvinkel, men silikon klarar mer rörelser i konstruktionen. Däremot så håller sig hård fog fräsch längre.
3. Tejpa, applicera silikon, fukta fingret i diskmedelslösning och dra av fogen så att du får bort överflödet (när man kan skönja kanten på tejpen brukar det vara lagom), ta bort tejpen, fukta fingret igen och eftersläta.
 
Åsa76 skrev:
Jag skulle inte oroa mig för el golvvärmen. Den bör inte ligga så nära väggen.

Men om ni har en fuktskada så är det troligt att hela rummet måste rivas o byggas om då man inte får ta hål i tätskiktet hur som hellst, enligt försäkringen. Vår fuktskada i vårt badrum började med en liknande spricka och kostade 130.000 att fixa. Försäkringen tog dock en betydande del.....
Aj tusan, låter riktigt dyrt! Antar att du menar att försäkringen inte täcker något om man själv gör det på ett icke fackmannamässigt sätt? Skall nog prata med försäkringsbolaget först. Tack!
 
ACME skrev:
Är det i golv/väggvinkel som det har spruckit och släppt?

1. Ja, det tar fuktspärren hand om, om den är schysst utförd.
2. Hård fog brukar funka i golv/väggvinkel, men silikon klarar mer rörelser i konstruktionen. Däremot så håller sig hård fog fräsch längre.
3. Tejpa, applicera silikon, fukta fingret i diskmedelslösning och dra av fogen så att du får bort överflödet (när man kan skönja kanten på tejpen brukar det vara lagom), ta bort tejpen, fukta fingret igen och eftersläta.
Ja, det är en golv/väggvinkel som släppt. Tack för svar!
 
Är det långt ifrån duschen? Bara på ett enstaka ställe? Inga andra tecken på fuktskada?

Det kan bero på att rörelserna i huset har varit större än vad den hårda fogen klarar av att ta upp.
 
ACME skrev:
Är det långt ifrån duschen? Bara på ett enstaka ställe? Inga andra tecken på fuktskada?

Det kan bero på att rörelserna i huset har varit större än vad den hårda fogen klarar av att ta upp.
Ca 50cm från duschbrunnen. På tre olika ställen, men de ligger ganska nära varandra mot samma vägg.

Jag vet inte hur man ser något tecken på fuktskada, men jag märker i alla fall inget! Vad skall jag leta efter?:confused::)
 
50 cm från brunnen = i duschen? Är det länge sedan fogen släppte?

Fogen släpper pga av rörelser. Är det huset som rör sig så kommer du förmodligen inte att märka något mer.
Beror det på en fuktskada så lär fogen släppa pga rörelser i plattorna, som i sin tur beror på att underlaget sväller av fukten.
Kolla om någon platta har spruckit eller sitter löst (knacka på den och se om den låter mer ihålig än de övriga plattorna).
 
ChristinaB skrev:
Aj tusan, låter riktigt dyrt! Antar att du menar att försäkringen inte täcker något om man själv gör det på ett icke fackmannamässigt sätt? Skall nog prata med försäkringsbolaget först. Tack!

yes, all hemförsäkring är baserad på att arbetet utförs facmannamässigt, det betyder dock inte att en firma gör det, även man själv kan bygga fackmannamässigt om man har koll på saker!
 
ACME skrev:
50 cm från brunnen = i duschen? Är det länge sedan fogen släppte?

Fogen släpper pga av rörelser. Är det huset som rör sig så kommer du förmodligen inte att märka något mer.
Beror det på en fuktskada så lär fogen släppa pga rörelser i plattorna, som i sin tur beror på att underlaget sväller av fukten.
Kolla om någon platta har spruckit eller sitter löst (knacka på den och se om den låter mer ihålig än de övriga plattorna).
50 cm från brunnen i duschen, ja. Vet inte exakt när det skedde, men det var kanske någon månad sedan.
Plattorna låter i stort sett på samma sätt när jag knackar på dem och ingen av dem verkar ha spruckit.

Kan foglossningen bero på att det har bildats en pöl när jag duschat under våren? (slarvade med att göra rent duschbrunnen?)

Om det är en fuktskada, hur får jag det bekräftat? Skall man be någon komma och kolla? Vill ju inte sätta på silikonfog om det är en fuktskada?:confused:

De har under vintern och våren sprängt i närheten för en ny T-bana som håller på att byggas. Kanske det som fått huset att röra på sig..?


Stort tack för hjälpen förresten!:)
 
Det är lite klurigt att fastställa en skada utan förstörande ingrepp. Att kolla med en fuktmätare säger inte så mycket eftersom plattorna och fixet bakom dom är fuktigt, och ska vara det i den typen av konstruktion.

Sprängningsarbeten i närheten kan definitivt påverka rörelserna i huset, men din pöl på golvet är inte orsaken. Pölen kan däremot ha orsakat den gulaktiga missfärgningen som man kan se på bilden.

Jag skulle ha gjort rent så gott det går, duschat precis som vanligt, och hållit koll på området någon månad framöver. Händer det inget mer så gå det nog bra att foga med hård fog igen.
Du kan ju ändå ringa till ditt försäkringsbolag och höra vad deras innetekniker tror, men jag tror inte att dom kommer att agera annorlunda. Gör du det så har du i alla fall agerat så snart du misstänkte att något var fel och kan inte anklagas för att vara försumlig.
 
T
Angående att fogarna är missfärgade så är det ju tvålrester och hudavlagringar som förorsakar det och det går ganska snabbt. Då och då får man skrubba plattor och fogar om man vill ha det i ursprungligt skick.

Eller så slutar man använda duschen : )

Fast då luktar man kanske inte så gott...........
 
Angående fuktmätning så finns det fuktmätare som mäter induktivt eller liknande, och som alltså kan indikera förhöjda fukthalter djupare ner i konstruktionen.

Så vitt jag kan föstå så är enda symptomet en spricka i hårdfogen i golv/vägg-vinkeln? Det tycker jag inte är skäl nog att oroa sig. Gör som Acme sade, vänta och håll koll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.