D Dr Benz skrev:
Japp. Men om måtten är exakt blir det jobbigt att fiska upp dem sen… det är ju en smaksak såklart.
Nejdå, jag fäller bara baklämmen när de tas ur också. Uppfattar inte att problemet finns 😉 kan du inte fälla baklämmen?
 
Min släpvagnslev har skivor som är 1500x2600mm isåfall. Den som är 1250 bred är som sagt bara 2500mm lång. Största skivan de har är 1880x4000mm......
 
J JeLö skrev:
Vart i Skåne bor du? Finns ju några stycken som fixar hästtransporter som brukar ha skivor hemma.
Vi har några lastbilspåbyggare som också brukar ha skivor hemma. Oftast billigare än fogelstas egna, men minns inte hur dom står sig mot exempelvis Hornba
J JeLö skrev:
Vart i Skåne bor du? Finns ju några stycken som fixar hästtransporter som brukar ha skivor hemma.
Vi har några lastbilspåbyggare som också brukar ha skivor hemma. Oftast billigare än fogelstas egna, men minns inte hur dom står sig mot exempelvis Hornbach.
ja Jan ju vara ett alternativ. Bit utanför Lund
 
J
Bröderna Johanssons karroseri i Skurup har hemma, och hjälper till att kapa.
Hörde dock att de hade väldigt mycket att göra nu inför semestern, så inte säkert de tar emot privatkunder då.

Men bor du i Lund har du ju nära till Hornbach, och har du själv möjlighet att kapa blir det troligtvis billigare
 
Redigerat:
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
J JeLö skrev:
Bröderna Johanssons karroseri i Skurup har hemma, och hjälper till att kapa.
Hörde dock att de hade väldigt mycket att göra nu inför semestern, så inte säkert de tar emot privatkunder då.

Men bor du i Lund har du ju nära till Hornbach, och har du själv möjlighet att kapa blir det troligtvis billigare
Ja inga problem kapa själv. Fogelstad säljer för ca 4 000 sek i rätt storlek, tror jag sparar 1 000 på beställa Hornbach o kapa själv…
 
Blev Hornbach. 15 mm skiva som ska kapas. Fanns inte rätt mått i 12 mm. Kostar 3 000 sek, så ca 1 500 billigare än Fogelsta…
 
  • Gilla
JFrisk och 1 till
  • Laddar…
Men vilken fästning av skivan i underredet är bäst? Flakskruv? vad är det? Jag har sett att man kan använda självgängande skruv
 
Traditionellt använder man väl vagnsbult, därav namnet?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S sepani skrev:
Men vilken fästning av skivan i underredet är bäst? Flakskruv? vad är det? Jag har sett att man kan använda självgängande skruv
Mina Thule/Fogelstasläp har haft koniskta M6 skruv, hur satt den gamla skivan fast?
 
S sepani skrev:
Men vilken fästning av skivan i underredet är bäst? Flakskruv? vad är det? Jag har sett att man kan använda självgängande skruv
På mitt släp Thule LV1000 så används försänkt maskinskruv typ sån här,
https://verktygsboden.se/bygg-hem-h...SwgTTZ4MjUsIFozLCAyMDAgc3Q=&campaign_content=
Kolla upp dimension på skruven och fundera över ytbehandling. Rostfri skruv eller motsv gör att det går att demontera flaket rätt enkelt även om ett tiotal år.
 
  • Gilla
sepani och 1 till
  • Laddar…
Det nuvarande flaket sitter (bl a) med en sorts vagnsbult. Jag vet inte hur många gånger jag har svurit över denna, då jag med full kraft kört skyffeln i den uppstickande skallen....så jag hade tänkt en annan lösning. Har sett ett youtube klipp där man kör med självborrande skruv ner i chassit. Jag har inget behov av att demontera flaket, det får sitta tills det är utslitet. Det gamla flakets fästpunkter kommer jag att få borra ut.
 
S sepani skrev:
Det nuvarande flaket sitter (bl a) med en sorts vagnsbult. Jag vet inte hur många gånger jag har svurit över denna, då jag med full kraft kört skyffeln i den uppstickande skallen....så jag hade tänkt en annan lösning. Har sett ett youtube klipp där man kör med självborrande skruv ner i chassit. Jag har inget behov av att demontera flaket, det får sitta tills det är utslitet. Det gamla flakets fästpunkter kommer jag att få borra ut.
Bara jag som ogillar att göra hål i onödan?
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
På mitt släp Thule LV1000 så används försänkt maskinskruv typ sån här,
[länk]
Kolla upp dimension på skruven och fundera över ytbehandling. Rostfri skruv eller motsv gör att det går att demontera flaket rätt enkelt även om ett tiotal år.
Nackdelen är väl att denna inte är självborrande utan hål i rätt dimension måste förborras?
 
S sepani skrev:
Nackdelen är väl att denna inte är självborrande utan hål i rätt dimension måste förborras?
Nått får du väl göra för du spara1.500kr mot originalskiva ;)

Använda gamla som mall?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.