Tänkte bara ge några kommentarer hur det har gått:

Har gjort en strimma tvärst över väggen, ca 85cm hög och 11 meter lång. Har stått på ställning ca 3m höjd hela tiden (det var som värst just där på väggen). Har tagit 6 arbetsdagar där jag jobbat 7-12 timmar per dag.

Moment 1- Fräsa:
Började med frässtål/notfräs i vinkelslip, gick jättebra där det var riktigt poröst men blev tvärstopp i frisk fog. Ett nytt stål funkar i ca 15 min sedan blev det fort slött och efter en dag får man luta sig mot slipen för att det skall hända något.
Byggde då en dammlåda för att kunna köra diamantskiva utan damm, fungerande riktigt bra - dammar nästan inget. Dock var man tvungen att göra två spår i fogen för att det skall gå lätt att köra frässtålet efteråt, så det är lite pilligt och tar sin tid (dock mkt snabbare än bara frässtål).
Skall leta om jag hittar en tjockare skiva (för man kan väl inte köra två skivor med en bricka mellan el. dyl i slipen).
Detta kan nog vara rätt individuellt beroende på fog dock, min är stenhård där den är frisk.
Körde på dammsugaren Kärcher NT 35/1 te, riktigt nöjd med den. Dock dunkar det rätt högt när den rengör filtren och grannen klagade på att det störde hans fotbollsmatch. Så det slutade med att jag körde rengöringen manuellt, dock blir det inte speciellt mycket damm i det - om man köper riktiga cementsäckar. De vanliga säckarna gick sönder 3 av 4 st under drift. Men om filterskak behövs om man har påse vet jag inte. Utan påse är det nog väldigt bra att ha.
Fräsen + dammsugare gör att det dammar väldigt lite, dock lossnar det lite klumpar rakt ner. Med kåpan till skivan dammar det inte heller något om man håller den rätt.

Moment 2 - Foga:
Sprutan från Hagilab gör att du pendlar mellan eufori och blint raseri :)
Hittar man den rätta blandningen och har lite tur med att komma igång går det hur fort som helst och är jättesmidigt. Blandar du lite fel eller gudarna tittar bort så kan man få rensa munstycket 8ggr innan du fogat en centimeter.
Några tips jag hittat:
Ha en kraftig skruvdragare/borrmaskin och mata fog i hög hastighet, kör man för sakta blir det stopp.
Använd inte de lösa munstyckena, för mig fungerade det mkt bättre att bara ha grundsprutan utan någon lös pip.
Lära sig blanda rätt, samt fylla på mer vatten efter en stund om bruket i hinken torkat lite. Blir det stopp - mer vatten...
Sedan känner man inte om den håller på att klogga igen men man måste se när det matas ut fog aningen saktare än normalt och då kan det ibland räcka med att dunka pipen i hink-kanten och ha lite tur + gasa på så lossnar det.
Har varit grymt nära att knäcka den över knäet ett par gånger, men känns ändå värt att fortsätta med den då den går väldigt fort när den fungerar.

Får tillägga också att jag bara kör med murbruk b och vatten. Har läst att herr Hagilab kör med puts och vidhäftare, antagligen gör en sådan blandning livet mkt lättare.

Sedan till det svåraste, att få snygga fogar.
På Hagilab filmen tycker jag det ser ut som de låter fogen stelna lite och sedan bara tar bort överfödigt bruk med en fogpinne. Började med detta men tyckte att fogarna blev väldigt skrovliga. Ofta lossnar hela bitar fog så den blev inte så slät. Körde också borste efter detta men det lossnade mest mer klumpar av fogen.

Efter ett tips provade jag detta istället: skrapar av fogen medan den är blöt med spade och kör sedan med kvastskaft för att trycka in den. Fungerar bättre. Fick också tipset att blöta borsten/kvasten för att få jämna fogar - katastrof! Kletade ut fogen över hela tegelstenarna. Antar detta funkar bättre om man lägger på bruk för hand och har en fast blandning, sörjan man har i sprutan var inte lämpad för detta.
Körde då torr kvast och det funkar rätt ok när fogen är blöt, dock åker det lite fog utanför ändå.
Sedan tror jag det beror lite på hur mkt man förvattnat, fogen kan ha hunnit torka i nån decimeter för att sedan vara blöt i en halvmeter.
Just detta moment med att få snygg fog efter man kört sprutan har jag inte kommit på, håller på för fullt att gå över väggen nu med skurborste och stålborste för att få bort det värsta :(

Skulle tro att jag gör samma yta på 4 dagar nu när man lärt sig. Dock är det nog ca 25 arbetsdagar innan gaveln är klar så det var inte riktigt så lätt projekt som jag trodde.

Har någon tips på hur man slipper göra två spår med skivan (finns det tjockare skiva eller nån mod. som inte är livsfarlig) samt främst hur man får fina fogar så skulle jag vara tacksam.

Är någon intresserad av dammkåpan kan jag försöka posta en bild + beskriva hur den är byggd.
 
Angående att få snygg fog: Det kanske blir mycket material som inte ligger i nivå med tegelstenarna när man kör med fogspruta och att det därför lossnar klumpar när du skall snygga till fogen? Jag har inte haft några problem med fogarna, men jag använde en vanlig fogslev och fogen hamnar precis i nivå med stenarna. Sen var det bara att använda fogpinne efter att det torkat en stund och sen använda fogborste diagonalt efter ytterligare en stund.
 
Tack för svaren!

Mikaelbe: Kalas, det var precis så jag gjorde i sista försöket. Antar jag får lära mig vänta lagom länge per moment bara. Gott att höra att jag är på rätt spår.

Marive: Lysande, Makitas betongspårfräsar ser ju perfekt ut. Tycker dock de ser ut som en vinkelslip med fräcka handtag, dammkåpa och dubbla skivor? Funkar det lika bra med en vanlig vinkelslip med en spacer mellan skivorna eller har den något extra finurligt man saknar? Lyckades inte hitta någon manual på dem men på sprängskisserna såg det ut som spacers.

Ja just det - hur får man bort murbruk som är kladdad överallt? Planen nu är att använda rotborste+vatten+stålborste. Och efter det antingen saltsyra eller måla över det med någon tegelröd färg (om det finns diffusionsöppen..). Något annat alternativ?

Har också hört att man kan köra hydrofobering efteråt för att få mindre fuktintränging i väggen, någon kommentar om det är bra, dåligt, dyrt eller onödigt.
 
Bunker skrev:
Ja just det - hur får man bort murbruk som är kladdad överallt? Planen nu är att använda rotborste+vatten+stålborste. Och efter det antingen saltsyra eller måla över det med någon tegelröd färg (om det finns diffusionsöppen..). Något annat alternativ?
saltsyra ! Ingen färg, blir kanon, sök här på forumet...
 
Utspädd saltsyra ja, detta moment kan ta lång tid om du har kladdat mycket.

Hydrofobering har vi gjort, använde Sikas variant, kommer inte ihåg vad den hette. Denna sprutade jag på med blomspruta, skall funka med roller eller pensel också. Kommer inte ihåg hur mycket som gick åt, men jag har för mig att det var ca 10 liter, kostnad ca 1000 :-., ytan drygt 30 m2 . Det blir som att impregnera kläder, vattnet rinner bara av, verkar bra. Får se hur länge det håller, men några år skall det väl gå. Vi valde att göra hydrofobering eftersom muraren slarvat och satt igen luftspalten. Därmed har vi haft problem med att det läckt vatten in i källaren översvämningvintern 2006, hoppas det blir bättre nu.
 
Jula har en betongspårfräs som är ganska billig och fungerar väldigt bra att spåra till elrör i putsad lättbetong. Kanske kan vara något.

FERM Betongspårfräs FWS-125/3K (Artnr: 040004)
 
Ok, saltsyra får det bli. Ser ut som en 2årings vattenfärgsmålning nu ungefär :)

Stort tack för info om hydrofobering! Får bli en sväng sådant också.

Bra tips med ful-fräs, får kolla in den också. Dock brukar Makita ha en läskigt stark dragningskraft på mig :-D, fast kanske går den motstå då man antagligen inte kommer använda verktyget till så mycket annat.
 
Lånar tråden lite för att fråga om det här är normalt underhåll för en tegelfasad? Man hör ju ofta att tegelfasader är underhållsfria. Men det här verkar ju röra sig om rätt mycket arbete och om man ska göra det vart fyrtionde år så blir det ju en del jobb ändå totalt sett.
 
Det beror nog på hur mycket väder och vind fasaden utsätts för. Här på västkusten t ex blåser och regnar det rätt rejält från syd- till västlig rktning, så på de sidorna slits det mer än på andra sidor. Jag fogade om sydfasaden där regnet har fritt att piska in, men de andra sidorna är i stort sett opåverkade efter 30 år. Västfasaden ligger i lä mot skogen så där är det inga problem.
 
Håller med mikaelbe, vårt hus är från -59 och nu såg det rätt sjaskigt ut på sydsidan. Hela den kortsidan gjordes om.
Resten var smålagningar (oftast där armeringar legat för grunt), Norrsidan var inte alls påverkad. (Göteborg)
 
Så om man planterar träd eller på annat sätt vindskyddar huset (är ju bra även ur ett uppvärmningsperspektiv) så kan man drastiskt minska underhållsbehovet menar ni? Låter ju bra i sådana fall.
 
K
Beror, som sagt, på vart man bor. Mina svärföräldrar byggde sin tegelkåk 1973 alltså för 35 år sen. Hela fasaden är frisk och kommer inte behövas göras något med på lång tid framöver. En fasadtvätt skulle inte skada dock eftersom den är ganska smutsig efter 35 år, men det är ju rent estetiskt. Denna ligger i Sollentuna norr om Sthlm.
 
Herr Anders skrev:
Så om man planterar träd eller på annat sätt vindskyddar huset (är ju bra även ur ett uppvärmningsperspektiv) så kan man drastiskt minska underhållsbehovet menar ni? Låter ju bra i sådana fall.
Lustig, i en annan tråd diskuterade vi just nackdelarna med att ha träd som skuggar en tegelfasad, eftersom dom hindrar tegelväggarna från att ta upp solens värme. Så jag satt just och planerade för kalhygge vid mitt hus..........

Det man skulle behöva är kanske en skog som är så långt borta så att den bromsar vinden men utan att skugga huset?
 
Kan vara sura ingredienser i regnet som löser upp murbruket kanske? Man skall väl inte oroa sig i onödan hur det kommer att bli i framtiden. Fogarna bör väl hålla i alla fall minst 30 år innan det är dags för omfogning. Sen tycker inte jag att man skall kapa träd bara för att få varm vägg. Väggen kan ju bli lite väl varm, vårt sovrum blir väldigt varmt, och sen kanske man tycker det är fint med träd. Men var och en gör väl som de tycker är bäst :).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.