Hej!

Jag har, som många andra här, ett gäng av Rocklers "Bench Cookies" i närheten av arbetsbänken. (https://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/136129-rockler-bench-cookies-8.html). Nu funderar jag kring hur jag skulle kunna bygga något smart ställ som man kan ha på väggen. Vad har ni för lösningar?

Jag tänker mig att de står ovanpå varandra, dvs ej liggande ner i ett halvt rör eller så, främst för att jag vill hindra damm att ta sig mellan "kakorna" och lägga sig på gummiytan. Vad jag tänker mig som utgångspunkt för ett ställ är:

* Hållbart
* Ska gå att ta cookies lätt med en hand
* gummiytorna rimligt bra skyddade mot damm
* ska sitta på en lodrät yta

Någon som har några tips?
 
Har inga cookies men blev lite sugen på ett gäng:)

Jag hade tyckt det var tufft (och praktiskt) med sån där tallrickarna ligger på i matsalar, med fjäder under. Då minimerar du dammexponeringen samtidigt som du slipper lyfta alltför högt om du ska komma åt de nedersta cookiesarna. Så, som skissen, spåret i röret dimensionerat efter hur många du vill plocka åt gången. Sorry för kass skiss, första försöket i det programmet:surprised: Den ska illustrera 3 plockbara cookies. Kanske aningen för komplicerat men lite utmaning måste du ju ha:p.

Sketch71181239.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pär h
  • Laddar…
Ola C skrev:
Har inga cookies men blev lite sugen på ett gäng:)

Jag hade tyckt det var tufft (och praktiskt) med sån där tallrickarna ligger på i matsalar, med fjäder under. Då minimerar du dammexponeringen samtidigt som du slipper lyfta alltför högt om du ska komma åt de nedersta cookiesarna. Så, som skissen, spåret i röret dimensionerat efter hur många du vill plocka åt gången. Sorry för kass skiss, första försöket i det programmet:surprised: Den ska illustrera 3 plockbara cookies. Kanske aningen för komplicerat men lite utmaning måste du ju ha:p.

[bild]
Exakt den typ av lösning som jag inte hade tänkt på själv! Nice! Klar man måste ha utmaningar:)
 
Vem räknar på hur stark fjädern skall vara för 4 respektive 8 st så man kan välja om man vill ha två eller en uppsättning kakor i burken.
För en sådan vill man ha!
 
Hmm, när jag tänker efter har väl tallricksställen dragfjädrar...det gör det hela än mer komplicerat.

Man kan ju vända på paketet också, ha "hylla" under och strunta i fjädern men då kan du bara plocka en puck åt gången och har samtidigt tyngden från dom andra vilande på den.

Nä jag ska sluta spamma sönder din tråd, ska ut o cykla istället.
 
ly4cuam.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bilden kommer från: http://lumberjocks.com/topics/33993

Borde gå att få till med en bit avloppsrör om man vill göra det enkelt för sig. Varför man nu skulle vilja det...
 
  • Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Rocklers kakor väger 80 g och är 25,4 mm tjocka. Om man ska använda tallriksmodellen så skall fjädern eller fjädrarna ha fjäderkonstanten 0,08x9,82/0,0254= 31 N/m. Det är inte mycket. Jag kollade lite på fjäderaffären, och jag hittar inget lämpligt.

Edit: Jag har en sjukt bra idé! Jag skissar och återkommer.

Med framsidan i genomskinlig plast blir den även spektakulär, och det är ju alltid bra!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Ola C och 2 till
  • Laddar…
usch vad svårt det blir att välja...vill ha båda
 
bygga_bo skrev:
[bild]

Bilden kommer från: [länk]

Borde gå att få till med en bit avloppsrör om man vill göra det enkelt för sig. Varför man nu skulle vilja det...
Jag undrar om dessa är särskilt lätta att dra ut längst ner. Det är ju rätt hög friktion på gummit. Speciellt om man har en stack med 12 eller 16 st.
 
Jag tänkte på samma sak när jag skissade på snusdosesutomaten ovan.
 
Daniel_N skrev:
Jag undrar om dessa är särskilt lätta att dra ut längst ner. Det är ju rätt hög friktion på gummit. Speciellt om man har en stack med 12 eller 16 st.
God poäng. Jag gick och snodde ihop en snabbprototyp med några spillbitar MDF och lite tvingar för att testa. Det funkade faktiskt ok med de 16 puckar jag har.

Dock ser jag två saker jag skulle stört mig på.

1) Om man är lite slarvig när man släpper ner pucken så ställer den sig emellanåt på högkant. Nu var iofs mitt ytterst provisoriska "rör" inte så tight som det borde vara...

2) Att ta en puck i taget är inte min melodi. Oftast vill man ju ta flera stycken - vanligen minst 4. Att stå och plocka dem en och en är ett snabbt övergående nöje...
 
bygga_bo skrev
2) Att ta en puck i taget är inte min melodi. Oftast vill man ju ta flera stycken - vanligen minst 4. Att stå och plocka dem en och en är ett snabbt övergående nöje...

Därför har jag fortfarande mina i plast röret dom kom i vilket inte är det snabbaste sättet men jag använder dom så sällan så än så länge är det ok.

Men om mattias får skissa lite på sin variant så man kan åtminstone ta två och två
 
Kan puckarna inte bara ligga i ett uppkapat rör av lämplig dimension, lite liknande en hängränna?
 
phl skrev:
Kan puckarna inte bara ligga i ett uppkapat rör av lämplig dimension, lite liknande en hängränna?
Funktionellt påminner detta om köpelösningarna som finns, tex:

10-035-BenchCookie-07.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tror att jag själv skulle föredra något liknande. Enkelt att svänga ihop och funktionellt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.