_ap_
Är lågan blå tror jag du har för lite primär, min är rätt "kraftig" och mera klargul.
Du ska nog inte täcka igen för mycke av roster ytan utan låta det komma rätt mycke luft den vägen, rostret tar oxå mera skada om det är lite luft som kyler det.
 
  • sekluft2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
_ap_ skrev:
Är lågan blå tror jag du har för lite primär, min är rätt "kraftig" och mera klargul.
Du ska nog inte täcka igen för mycke av roster ytan utan låta det komma rätt mycke luft den vägen, rostret tar oxå mera skada om det är lite luft som kyler det.
Ok. Men du har en flamma ända upp mot taket då?

Jag trodde hålen och flärpen från lådan satt in mot keramiken. Hmm. Då får jag nog ta o göra om min burk igen. Puuuuh.
 
_ap_
kanske inte riktigt , (var ett tag sedan jad eldade med den) men ialla fall så det liksom fyller upp "utrymmet".
 
Askan / soten då? Svart grå eller vit?
 
Grå och fin fördelad som mjöl då är förbränningen bra.
 
Hmm. Är det möjligen svårare med en underförbränningspanna? :D I konvektionsdelen är det svart med inslag av grått. Lätt att få bort iaf. Tycker det är skitsvårt att få till primär / sekluft. Ökar jag primären så ser man hur det lyser upp och blir fart i efterförbränningskammaren men blir till lågor efter ett tag. Kompenserar med helt öppna sekluftsventiler men det funkar inte. Jag kanske helt enkelt är värdelös på att elda underförbränningspanna. Min låda där sekluften går in är kanske inte är optimal. Ska bygga om och försöka få till så förvärmningen av sekluft blir bättre.
 
Om jag går efter mina egna erfarenheter med min överförbränningspanna.
Så skall man inte justera in pannan efter en blå låga.
Denna blå låga betyder oftast en för sval förbränning.
En stor bred gul låga brukar skifta färg av sig själv senare under eldningen när allt stämmer men det är först då den håller optimal temperatur.
Med äldre pann konstruktioner är det även lätt att tro att en låg rgt är bra.
Iaf i min panna är det inte så, låg rgt är där samma som förlåg förbrännings temperatur.
Jag kan ha ända upp mot 370°C när rgt är som högst men när glöden/elden når rätt temp då sjunker denna temp av sig själv och förbränningen blir väldigt fin.
Titta på vad alla förståsigpåare skriver elden skall brinna livligt/fort/våldsamt det är först då man kan uppnå dessa temperaturer konstant utan en väldigt massa isolering.
 
Hmm ok. Jag trodde blå eller osynlig låga va det man ville ha även vid under och överförbränningspannor. Total förbränning. Inte så konstig om jag inte fått till det isf. Nu vet jag inte alls om det blir rätt inställt. Färg på sot ända beviset?
 
Jo det är den blå lågan man skall sträva efter men iaf i min panna så måste man gå via en stor gul låga innan man kommer fram till den blåa.
Och denna blå låga blir inte enbart blå, Skulle jaga vara du så skulle jag i detta skede skita i hur lågan serut och försöka få till så fint sot som möjligt.
När sotet är grått eller nästan vitt och väldigt lätt att ta bort då har du fin förbränning all tjära är uppbränd och det mesta andra också.
När du nått dit så kan du börja med det sista lilla som är att få lågan nästan helt blå.
 
Ok ok. Då ska jag följa ditt råd. Men under resan finns det frågetecken. Vart ska lågan sluta vara just låga ? Precis innan konvektionsdelen?
 
_ap_
Ungerfär, vet inte hur det ser ut i 25:an men på min så far röken först ner och vänder sedan upp.Hela vägen ner är det endast vitt på väggarna, sen
när den har vänt är den väl kallare för då är det svartare, men fortfarande mycket lätt
att få bort endast damm.
 
Den ser ut som din panna _ap_. Ska justera in pannan så lågorna slår mot "taket" i pannan och se hur det blir. Vill också ha bra förbränning!
 
_ap_
återkom med resultat!
Öppna inte sekundären för mycke bara, det kyler för mycke då.
När den har brunnit ett tag kring timmen stänger du sek och kollar lågan
öppna tills den ändrar färg, försök inte få den blå för det kommer inte ge någon
effekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.