Gissar att bränsle och elpriser inte kommer att bli lägre. Eller falla tillbaka till nivåer som fanns för bara ett år sedan.

När de kostnaderna ökar så blir andra varor också dyrare.

Dyrare varor och dyrare el och bränsle = mindre köpkraft

I branschen jag jobbar har enbart materialet blivit 25-30% dyrare på lite mer än ett år... I slutändan landar kostnaden på kunden...

Om kostnader fortsätter öka snabbare än inkomster så minskar köpkraften...

Minskad köpkraft = minskad åtgång på varor och tjänster... osv.

Framtiden visar vad som händer...
 
S SueCia skrev:
För att jag anser att folk lånar oansvarigt och det skulle vara kul att se det straffa sig någon gång.

Det är inte rimligt att bostaden ska tjäna mer pengar än en höginkomsttagare, det bör de flesta hålla med om.
Varför skall man hålla med om det, du röding?
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Nu har ju visserligen tråden lämnat frågan om bankers kreditförluster vid prisras men vill bara inflika där att bankerna viss kommer gå med förlust på ett prisras. Bankerna har ju varit de stora vinnarna på den låga räntan o gigantiska bolån med historiskt stora marginaler. Banken får ju avsevärt mycket mer klirr i kassan av ett lån på 10miljoner än ett på 5. Detta drastiska inkomstbortfall skulle nog leda till ett par negativa poster hos bankerna, i alla fall på kort sikt.
 
K Kane skrev:
Varför skulle det vara kul?
Men det är ju självklart !! Om man är förstagångsköpare så är det väl underbart om bostadspriserna går ner. Typ runt 1991 så sjönk de med 50%.
 
  • Gilla
G-83 och 2 till
  • Laddar…
L LoTiX skrev:
När du köpte din bostad, bytte långivare eller tog nya lån på det så utgick banken från antingen vad du köpte den för eller en senare värdering av mäklare på plats.

För att huspriset ska visa sig minskat behöver en ny värdering göras av en mäklare. Ingen tar hem en mäklare för omvärdering och skickar till banken om husets värde har minskat.

En övergripande minskning av värdet på hus i landet kommer inte påverka dina räntor, däremot kan samma marknadseffekter som påverkar huspriserna också påverka våra räntor.

Ekonomin kommer inte krascha. Rekommenderar Flashback för domedagsprofeter, inte byggahus.
Banker måste värdera om hela bolånestocken någon gång per år för att se att de har tillräckligt med säkerhet och kapitaltäckning. Har värdet på säkerheterna minskat så måste de förmodligen ha ännu större kapitaltäckning för att minska risken.

En bank kan mycket väl neka ett hushåll att förnya sitt bolån efter att 3-mån, 1-års, 3-års, ... lånet löpt ut, vilket hände på 90-talet. Banken vill inte fortsätta ge ut lån om risken är för hög. Då kan de hänvisa till att ta lån hos någon annan bank istället. Får man inget lån hos någon bank måste hushållet förmodligen sälja sin fastighet för att kunna betala tillbaka lånet hos ursprungliga banken.
 
P
@ @ndreas skrev:
Tror inte att det skulle vara "kul". Inte ens för de som letar hus. En stor nedgång skulle påverka konsumtionen något oerhört och leda till massarbetslöshet och sänkta bidrag/pensioner/ersättningar.
Som varande ägare av ett lågt belånat hus (cirka 15 % av taxeringsvärdet) så hoppas jag att "bubblan" inte spricker. En kollaps av fastighetsmarknaden skulle medföra att staten skulle ingripa med en massa pengar till de som har "drabbats" av kraschen pga hög belåning. Jag skulle bli tvungen att vara med och betala för det.
 
  • Gilla
G-83 och 1 till
  • Laddar…
P
Niklasloow Niklasloow skrev:
I dom kommunerna jag tittade på kring bygga hus så var där tomtköer på flera år, och när kommunen jag idag bor i släppte ett femtiotal tomter så bokades de inom loppet av några dagar. Så det är inte efterfrågan som tryter som du framhäver.
Är det ont om privata markägare som säljer tomter?
 
P
N Nisse Hult64 skrev:
Utanpå detta kommer bankernas krav på påskrivet kontrakt innan man tillträder nästa hus, dvs man måste sälja sitt befintliga hus innan köper nästa. Det driver budgivningarna.
Är det ett vanligt krav? Sen hur länge? När vi köpte vårt nuvarande hus (för snart 12 år sen) ställde inte banken något sådant krav.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
P
K Kane skrev:
Så är det och det påverkar dig när du köper bostad. Men om värdet går ner på din bostad du äger och har belånat tror jag inte banken ändrar villkoren med automatik.
Den ena parten i ett avtalsförhållande kan inte ensidigt ändra avtalet.
Däremot kan det finnas förbehåll i avtalet som triggar en avtalsändring vid vissa händelser, men då har ju båda parterna varit överens om det när de träffade avtalet.
 
P
D daVinci skrev:
Det där har sagts länge. Men under de senaste decennierna har viljan att betala för att få bo centralt bara ökat och ökat.
Och det finns väl inget som indikerar att trenden skulle vända.

De som har sagt att folk skulle flytta ut har gjort en felbedömning. Troligen utgått för mycket från sig själva.
Det blir intressant att se om trenden vänder nu när många har vant sig vid att arbeta hemma.
 
  • Gilla
jim_b och 1 till
  • Laddar…
P
C Citrona skrev:
nej, men skulle värdet på huset gå ner med 50% kan banken säga upp lånet.
Oavsett tidsspann och oavsett hur stor värdeuppgången har varit under den tiden?

Är det standard i låneavtal att ha med ett sådant villkor?
 
Nissens
Fairlane Fairlane skrev:
Det är värre än så. @SueCia verkar tro att husen mer än dubblat värdet de senaste tre åren.
Ja, det har mitt hus gjort. Från 3,2 till 7,5 MSEK på 17 år.
 
Nissens
C Citrona skrev:
nej, men skulle värdet på huset gå ner med 50% kan banken säga upp lånet.
Har du ett sånt avtal? Det är det nog inte många som har.
 
yonna yonna skrev:
Snabba förändringar. Jag ser att fler hus plockats bort från Hemnet i mitt närområde den senaste veckan. Är det bara en lokal trend?
Historiskt så har det väl aldrig varit någon krasch på villamarknaden, i Sverige.
Att priser, marginellt, gått ner, någon gång, har ju hänt, men det har kompenseras av uppgång, över tid.

Det finns en inbyggd tröghet, i systemet, genom att folk inte rör på sig när, det är dåliga tider. Det är ju först vid en försäljning, som en prisminskning utlöses, och därför försöker de flesta övervintra tills bättre tider!
Det medför att färre hus blir till salu, vilket under normala förhållanden skulle driva upp huspriserna, men i dåliga tider motverkar prisfall.

När det gäller kommersiella fastigheter är det tvärt om! När företag går dåligt så kan fastigheter tvingas ut på marknaden, vilket, i stor omfattning, kan generera en kollaps.
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Nissens
R Race1 skrev:
Historiskt så har det väl aldrig varit någon krasch på villamarknaden, i Sverige.
Att priser, marginellt, gått ner, någon gång, har ju hänt, men det har kompenseras av uppgång, över tid.

Det finns en inbyggd tröghet, i systemet, genom att folk inte rör på sig när, det är dåliga tider. Det är ju först vid en försäljning, som en prisminskning utlöses, och därför försöker de flesta övervintra tills bättre tider!
Det medför att färre hus blir till salu, vilket under normala förhållanden skulle driva upp huspriserna, men i dåliga tider motverkar prisfall.

När det gäller kommersiella fastigheter är det tvärt om! När företag går dåligt så kan fastigheter tvingas ut på marknaden, vilket, i stor omfattning, kan generera en kollaps.
Allt är ju relativt. I början av 90-talet köpte jag ett hus som rasat till 60% av marknadsvärdet det hade innan villamarknaden rasade… när jag sålde det ca 10 år senare så hade det nästan 3ggr värdet jag köpte det för…
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.