Men oavsett så är man en "skitstövel" om man genom att missköta sin trädgård vållar samfälligheten "kostnader" som alla får vara med och betala.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Skall bli spännande att se hur man tänker kring staket, stora stenar/stengärden etc då det är merparten av hushållen som har det närmare än 2 meter intill vägen...Det borde väl rimligtvis vara samma sak som våra buskar, eller har jag fel?
 
  • Gilla
Teacer och 1 till
  • Laddar…
Men nog hängde buskarna närmare vägen än 2 meter? Kanske t.o.m in över vägen?
 
E elmont skrev:
Men nog hängde buskarna närmare vägen än 2 meter? Kanske t.o.m in över vägen?
De var absolut närmare än 2 meter, ca 1/2 m från vägen stod de. Men nej de hängde inte ut över vägen på något sätt.
 
Som vanligt är min åsikt är man missnöjd med hur en förening sköts får man aktivera sig själv...
Gå på årsmötet, begär information, ta på sig arbete, informationsansvarig samordnare kan man nog lätt få bli i alla samfälligheter...

Annars kandidera för styrelsen.

Alternativet att bli rättshaverist och traktens dåre finns ju alltid. Beställ en entrepenör som tar bort grannarnas stenmurar, staket och stenar osv...

Lite alternativ att tänka på.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ingridmaria1234 Ingridmaria1234 skrev:
Det blir inte alltid rätt när styrelser i bostadsrättsföreningar eller vägföreningar gör saker, men vi som är med bör ha lite överseende och vara tacksamma för att någon drar lasset (och annars hjälpa till så det blir rätt..).
Nej, vi ska inte ha överinseende eller vara tacksamma när människor med auktoritära värderingar eller översittarfasoner sätter sig över lagen. Det är vägen till ett förtryckarsamhälle. Vi ska ha tålamod och få dem att rätta sig efter de ramar som lagen ger. Detta gäller även om de är kommunalanställda eller på ideell basis är aktiva i en vägföreningsstyrelse.

Specifikt i det här fallet är det lämpligt att ta reda på just hur mycket vägföreningen får röja enligt anläggningsbeslutet (troligen är röjningen helt OK) och sätta stopp för att föreningen eventuellt försöker inkassera olagliga straffavgifter.

Slutligen håller jag med om att rododendronbuskarna kommer att repa sig och jag skulle klippa ned dem hårdare så att de bildar ett tätt buskage som långsiktigt fungerar med avståndskravet till vägbanan. Rhododendron blir bara snyggare av hård nedklippning men det tar några år.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Som vanligt är min åsikt är man missnöjd med hur en förening sköts får man aktivera sig själv...
Gå på årsmötet, begär information, ta på sig arbete, informationsansvarig samordnare kan man nog lätt få bli i alla samfälligheter...

Annars kandidera för styrelsen.

Alternativet att bli rättshaverist och traktens dåre finns ju alltid. Beställ en entrepenör som tar bort grannarnas stenmurar, staket och stenar osv...

Lite alternativ att tänka på.
Det handlar återigen inte om att jag är missnöjd eller tänker riva något för någon. Jag vill bara rent krasst veta vad som gäller, är det samma krav på de delarna som jag nämnde med buskarna, etc?

Jag är helt OK med att reglerna säger att mina buskar skall klippas, det får jag så klart rätta mig för.. men om man nu har dessa regler för att det skall gå att röja så är väl staket och annat lika mycket i vägen? Jag vet inte vad reglerna säger där och nej jag kommer varken att kräva att någon gör något åt sina hinder eller skapa problem för dem genom att gå på styrelsen. Man måste väl ändå kunna fråga om man inte vet, hur skall man annars kunna få reda på något?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej, vi ska inte ha överinseende eller vara tacksamma när människor med auktoritära värderingar eller översittarfasoner sätter sig över lagen. Det är vägen till ett förtryckarsamhälle. Vi ska ha tålamod och få dem att rätta sig efter de ramar som lagen ger. Detta gäller även om de är kommunalanställda eller på ideell basis är aktiva i en vägföreningsstyrelse.

Specifikt i det här fallet är det lämpligt att ta reda på just hur mycket vägföreningen får röja enligt anläggningsbeslutet (troligen är röjningen helt OK) och sätta stopp för att föreningen eventuellt försöker inkassera olagliga straffavgifter.

Slutligen håller jag med om att rododendronbuskarna kommer att repa sig och jag skulle klippa ned dem hårdare så att de bildar ett tätt buskage som långsiktigt fungerar med avståndskravet till vägbanan. Rhododendron blir bara snyggare av hård nedklippning men det tar några år.
Tycker du sätter huvudet på spiken här, det handlar bara om att jag vill veta vad som är lagliga krav och inte, har ingen avsikt att sätta mig över lagar/regler men det måste ju så klart gälla åt båda håll oavsett vilken nivå det är på.
 
Claes Sörmland
@Macke64 Logga in på Min fastighet hos Lantmäteriet med mobilt bank-ID. Där finns troligen vägen listad som en gemensamhetsanläggning (GA). Klicka på länken och läs anläggningsbeslutet för GAn. Där står hur många meter från vägbanan vägföreningen får kvista träd och buskar.

https://www.lantmateriet.se/sv/fastigheter/min-fastighet/
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Ingridmaria1234
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej, vi ska inte ha överinseende eller vara tacksamma när människor med auktoritära värderingar eller översittarfasoner sätter sig över lagen. Det är vägen till ett förtryckarsamhälle. Vi ska ha tålamod och få dem att rätta sig efter de ramar som lagen ger. Detta gäller även om de är kommunalanställda eller på ideell basis är aktiva i en vägföreningsstyrelse.

Specifikt i det här fallet är det lämpligt att ta reda på just hur mycket vägföreningen får röja enligt anläggningsbeslutet (troligen är röjningen helt OK) och sätta stopp för att föreningen eventuellt försöker inkassera olagliga straffavgifter.

Slutligen håller jag med om att rododendronbuskarna kommer att repa sig och jag skulle klippa ned dem hårdare så att de bildar ett tätt buskage som långsiktigt fungerar med avståndskravet till vägbanan. Rhododendron blir bara snyggare av hård nedklippning men det tar några år.
Auktoritära översittarfasoner? Jag ser människor som försöker göra det bästa de kan, det är inte lätt lagstiftning och mycket att hålla koll på. Varför inte hjälpa till om det blir tokigt? Att utgå från att folk vill djävlas för att de kan är inte, enligt mig, grunden för ett särskilt trevligt samhälle. De som engagerar sig i vägföreningar och brf:er sliter mer än de som inte gör det. Punkt. Sannolikt är det en dels om gillar att bestämma som sätter sig i den positionen, och det är aldrig okej att utnyttja sin ställning, men oftast blir det ju fel för att det är privatpersoner som försöker göra saker som egentligen kräver professionell kompetens.

Jag är fortfarande osäker på om en samfällighet kan ta betalt, jag tror inte det, läs min länk ovan. Där står det uttryckligen att man inte kan göra det, men det gäller växter inom vägområdet. Jag skulle i så fall informera föreningen om vad som gäller. Jag har för mig att samfälligheter bett kommunen att ingripa om de inte sköter egen växtlighet. Det är PBL som gäller om att hålla sin fastighet i ordnat skick, inte lokala ordningsstadgan som någon försöker hävda.

Med vänlig hälsningar
 
  • Gilla
Teacer
  • Laddar…
Ingridmaria1234
M Macke64 skrev:
Tycker du sätter huvudet på spiken här, det handlar bara om att jag vill veta vad som är lagliga krav och inte, har ingen avsikt att sätta mig över lagar/regler men det måste ju så klart gälla åt båda håll oavsett vilken nivå det är på.
Oj, tråkigt att du håller med detta inlägg. Det trodde jag inte. Jag har skickat en länk högre upp där det står precis vad som gäller. Vad gäller att klippa din växtlighet som sticker ut i vägområdet enligt anläggningsbeslutet så tror jag att bara kommunen kan hantera detta genom PBL, vilket jag också skrivit om tidigare, Byggnadsnämnden kan förelägga att hålla fastigheten i ordnat skick (läs PBL). Jag hittar inte heller stöd i lagstiftning för att samfälligheten ska få ta ut avgifter för skötsel. I så fall borde det vara handuppräckning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Teacer
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ingridmaria1234 Ingridmaria1234 skrev:
Auktoritära översittarfasoner? Jag ser människor som försöker göra det bästa de kan, det är inte lätt lagstiftning och mycket att hålla koll på. Varför inte hjälpa till om det blir tokigt? Att utgå från att folk vill djävlas för att de kan är inte, enligt mig, grunden för ett särskilt trevligt samhälle. De som engagerar sig i vägföreningar och brf:er sliter mer än de som inte gör det. Punkt. Sannolikt är det en dels om gillar att bestämma som sätter sig i den positionen, och det är aldrig okej att utnyttja sin ställning, men oftast blir det ju fel för att det är privatpersoner som försöker göra saker som egentligen kräver professionell kompetens.
Det finns naturligtvis människor av alla sorter som engagerar sig i vägföreningars styrelser. Men jag vidhåller, din idé om att man ska visa tacksamhet och ha överinseende när de hamnar på det auktoritära spåret och bryter mot lagen är felaktig. Istället använder man sitt tålamod och får dem att justera sitt beteende. Att folk gör en ideell arbetsinsats ger dem inte frikort att inte följa lagen och att inte respektera andras rätt.
 
Ingridmaria1234
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det finns naturligtvis människor av alla sorter som engagerar sig i vägföreningars styrelser. Men jag vidhåller, din idé om att man ska visa tacksamhet och ha överinseende när de hamnar på det auktoritära spåret och bryter mot lagen är felaktig. Istället använder man sitt tålamod och får dem att justera sitt beteende. Att folk gör en ideell arbetsinsats ger dem inte frikort att inte följa lagen och att inte respektera andras rätt.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det finns naturligtvis människor av alla sorter som engagerar sig i vägföreningars styrelser. Men jag vidhåller, din idé om att man ska visa tacksamhet och ha överinseende när de hamnar på det auktoritära spåret och bryter mot lagen är felaktig. Istället använder man sitt tålamod och får dem att justera sitt beteende. Att folk gör en ideell arbetsinsats ger dem inte frikort att inte följa lagen och att inte respektera andras rätt.
Du tolkar mitt svar lite som du känner för, upplever jag. Jag har aldrig skrivit att man bör ha överseende när styrelser går emot lagen. Jag har skrivit att man bör hjälpa till om det blir fel. Det är vanligt att det blir fel när privatpersoner gör saker som kräver professionell kompetens. Att det kanske blir tre meter istället för två och så vidare. Att kräva betalt om inte samfälligheten har rätt till det ska man givetvis inte acceptera, men det är som upplagt för en konflikt om man utgår från att personerna vill en illa. Bättre är att istället, med tålamod som du skriver, fråga om de verkligen har rätt att kräva betalt och fråga vilken lagstiftning det bygger på, samt påtala att man trodde att det enbart var kommunen som hade denna rätt genom PBL (vilket kräver hantering enligt en särskilt gång). Jag hade vidare kontaktat trafikhandläggaren/trafikingenjör på kommunen som kan känna till vad som gäller, i synnerhet i en kommun med många samfällighetsföreningar.
 
M Macke64 skrev:
Jag vill bara rent krasst veta vad som gäller, är det samma krav på de delarna som jag nämnde med buskarna, etc?

Jag är helt OK med att reglerna säger att mina buskar skall klippas, det får jag så klart rätta mig för.. men om man nu har dessa regler för att det skall gå att röja så är väl staket och annat lika mycket i vägen?
Ja, det är ungefär samma regler som gäller för allt i vägområdet (undantaget stenmurar, de har särskilt skyddsvärde).

Om vi antar att vägområdet sträcker sig två meter bredvid vägen för att få plats med diken och för att kunna ploga undan snö på vintern får ingen inkräkta på det med vare sig växter eller staket, även om de som äger marken som vägområdet ligger på anbragt dem där.

Växtlighet som tränger in på vägområdet är då ganska lätt att hantera, den har man rätt att ta bort efter att ägaren själv fått möjlighet att göra det själv. Staket är lite knepigare, de får nämligen väghållaren egentligen inte röra, utan måste vända sig till Kronofogden för att bli av med dem om staketägaren vägrar flytta staketet. Det är alltså en svårare process att bli av med ett felsatt staket än en inkräktande växt.

Så därför kanske staketet får stå kvar medan växten ryker. Inte så att det är rätt, det är bara enklast så.

För övrigt ställer även jag mig tveksam till att föreningen får lägga på en straffavgift på dem som inte röjer själva.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ingridmaria1234 Ingridmaria1234 skrev:
Du tolkar mitt svar lite som du känner för, upplever jag. Jag har aldrig skrivit att man bör ha överseende när styrelser går emot lagen.
Här:

"Det blir inte alltid rätt när styrelser i bostadsrättsföreningar eller vägföreningar gör saker, men vi som är med bör ha lite överseende och vara tacksamma för att någon drar lasset (och annars hjälpa till så det blir rätt..)."

Jag försöker bara läsa vad du skriver. Den tankefigur som du - oavsiktligt enligt vad du nu skriver - gav uttryck för är enligt min erfarenhet vanlig och det är just därför som jag reagerade med ett inlägg. Men nej, vi står inte i någon tacksamhetsskuld till ideellt engagerade människor som ger dem moralisk rätt att göra fel och sätta sig över andra. Det glädjer mig att du nu klargjort att du inte tycker det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.