Mikael_L
Oj, jag kan väl skriva en hel del.
En del om mina upplevelser, en del om mina gissningar.

Men en sak är klart, jag ångrar alltsomoftast att jag körde på slamfärg. Ångrar mig inte grovt och kraftigt, men nöjd är jag inte.
 
Jag tar gärna emot både upplevelser och gissningar
Mikael_L Mikael_L skrev:
Oj, jag kan väl skriva en hel del.
En del om mina upplevelser, en del om mina gissningar.

Men en sak är klart, jag ångrar alltsomoftast att jag körde på slamfärg. Ångrar mig inte grovt och kraftigt, men nöjd är jag inte.
Om du orkar skriva så får du gärna skriva om både upplevelser och gissningar. Finns varken text eller bilder på internet med hus målade i grön slamfärg.
 
Åsa Lund
Mikael_L Mikael_L skrev:
Oj, jag kan väl skriva en hel del.
En del om mina upplevelser, en del om mina gissningar.

Men en sak är klart, jag ångrar alltsomoftast att jag körde på slamfärg. Ångrar mig inte grovt och kraftigt, men nöjd är jag inte.
Hej!
Jag är nyfiken på hur det blev med din linoljeförstärkta slamfärgsmålning? Funderar på att plussa på lite extra linolja i Falu Rödfärg, 5% sådär, i samband med ommålning av stolparna på en veranda.
Tacksam för att få ta del av dina erfarenheter
 
Mikael_L
Mina erfarenheter är att slamfärg är skit och vi håller nu på med ett mastodontjobb med att slipa/skrapa bort och byta färgsystem.
https://www.byggahus.se/forum/threads/projekt-slamfaerg-annat-faergsystem.427712/

Men svaret på frågan är att jag tycker inte att linoljan gjorde färgen speciellt mycket mer långtidsbeständig.

Men det var dock inte Falu rödfärg, utan slamfärg med andra och olika pigment.
 
Åsa Lund
Mikael_L Mikael_L skrev:
Mina erfarenheter är att slamfärg är skit och vi håller nu på med ett mastodontjobb med att slipa/skrapa bort och byta färgsystem.
[länk]

Men svaret på frågan är att jag tycker inte att linoljan gjorde färgen speciellt mycket mer långtidsbeständig.

Men det var dock inte Falu rödfärg, utan slamfärg med andra och olika pigment.
Usch vad tråkigt att behöva byta och skrapa ner till trärent.
Torpet är målat med Rödfärg sedan urminnes tider så vi byter inte. För oss funkar det prima. Vi målar de fasader som behöver ny färg för tillfället, målar sällan hela huset på en gång. Åker nog på en hel del målning nästa år eftersom vi vikt både denna och förra sommaren helt åt fönsterrenovering. Mastodontjobb men det blev bra, så var mödan värt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.