M
Min erfarenhet säger att det finns bara ett sätt, byt till en ståldörr med stålkarm och låskåpa med klass4 hänglås, annars är det lite som att släcka en skogsbrand med en sopkvast. Jag jobbade med rivning ett tag i ungdomen, både villor och lägenhetshus. Mitt jobb bestod bla. i att kolla så ingen uteliggare fanns kvar innan vi startade arbetet. Jag använde mig av ett vanligt spett för att ta mig in, det spelade ingen roll om det satt brytskydd eller extra sjutilhållarlås, det blev bara skit kvar när jag hade gått låss med spettet. Men när vi skulle in i källarutrymmen där det satt ståldörrar med stålkarm så var det lite jobbigare. Vi var ju inga finlirare utan det var bryt och bänd som gällde, men ståldörrar av den typen där dörrsidan gick över karmen hela vägen runt var jobbiga. Det fanns ju liksom inget ställe att få in spettet, då var det motorkapen som gällde, men såna grejor brukar inte småbuset gå omkring med vid villainbrott.
 
Att förstärka dörrar på villor är överkurs. Tjuven väljer först och främst något av husets fönster. Ett vanligt gammalt fönster med fönsterhakar bryts lätt upp med en skruvmejsel. De nyare kasettfönstren/energiglasen bryter tjuven bort glaslisterna och sedan plockar tjuven ut hela glaspartiet. Alternativt bryter de bort dörrspegeln på altandörren. Se hellre över husets inbrottsskydd på husets baksida om den ligger mot gångbana eller allmänning. Fönsterlås och/eller kameraövervakning alternativt belysning med fristående rörelsevakt räcker ganska långt. I och för sig sker ju många inbrott dagtid då är ju belysning också overkill. Men en tigersåg tror jag inte tjuven har med sig, den låter ju en del också.
 
Det handlar i första hand om att skydda sig från vad som kan göras med en kofot, följande är bra skyddsåtgärder mot det
-sätt i bra lås med hakregel
-rejäla bakkantssäkringar
-klossa/kila karmen ordentligt främst vid lås och gångjärn
-bra brytskydd över hela slagsidans längd
-limma och måla in eventuella foder på karmen
Nästa steg är övriga vägar in dvs källarfönster eller andra skymda fönster, vilka kan brytas upp? Se till att även säkra dessa med lås
Krossa rutor är något tjuvar drar sig för i tätbebyggda områden, vill man skydda sig mot detta så är det att byta till laminerat glas som gäller, hellimma detta så blir det riktigt jobbigt
Har själv endast laminerat på undervåningen samt endast fasta fönster

//Jimmy
 
  • Gilla
PNO och 2 till
  • Laddar…
Har jobbat som låssmed i 45 år, aldrig sett inbrott med avsågade karmskruvar, förutom en gång men då var det polisen som gick in.
Vill du åtgärda. så montera rostfri plåt över springan med bra lim.
Om tjuven har batteridriven tigersåg så varför inte bara såga bort trästycket där slutblecket sitter.
 
  • Gilla
findus42 och 3 till
  • Laddar…
H
T TommySjoberg skrev:
Överarbete, tjuven knackar en ruta så är de inne iaf.
och?
känner sig ts extra säker så är det bara att göra
 
Onödigt överarbete, aldrig hört att någon sågat karmskruvar för att ta sig in, däremot är det bra för tjyven med diverse förstärkningar så det finns lite rejält att bryta mot. Oftast tar sig tjuven in via fönster eller altandörr. Däremot är det bra med bortalåsning osv så tjuven inte kan ta ytterdörren med allt tjuvgods.

Se alltid lås och dörrar som ett sätt att fördröja tjuven och inte som ett sätt att hålla dom ute, vill man in så kommer man in.

Är du orolig så är mitt tips ett bra larm.
 
hahalj
Skojigt med alla tips o råd om allt utom det jag frågade om. :)
 
  • Gilla
janusz_w och 1 till
  • Laddar…
Bara det att det du vill göra är helt onödigt, är lika lätt att ta sig in oavsett med förstärkning eller utan.
 
M
hahalj hahalj skrev:
Skojigt med alla tips o råd om allt utom det jag frågade om. :)
Det är i all välmening. Jag tror alla vill dig väl och ger sin syn på saken bara. Annars kan jag tänka mig att sätta nån form av hårdmetallhylsor på karmskruvarna så dom bara snurrar om nån fösöker såga av dom.
 
hahalj
X xdigger skrev:
Bara det att det du vill göra är helt onödigt, är lika lätt att ta sig in oavsett med förstärkning eller utan.
Det är noterat för länge sedan.
 
hahalj
M Markarbetaren skrev:
Det är i all välmening. Jag tror alla vill dig väl och ger sin syn på saken bara. Annars kan jag tänka mig att sätta nån form av hårdmetallhylsor på karmskruvarna så dom bara snurrar om nån fösöker såga av dom.
Tror jag säkert. :)
 
Klassiskt bh-problem. TS skall tänka på att det är bra med diverse diskussioner kring ämnet, även om de inte direkt svarar på frågan. Det genererar nämligen attraktion till tråden och fler som kan svara på ursprungsfrågan. Så ha överseende.

Givetvis skall man åtgärda den svagaste länken. I mitt fall en gammal källardörr med tvåglas. Vi kör larm med utryckning som begränsande för tjuven, dvs ”välj ett annat hus” i kombination med att inte ha värdesaker framme. Beställningsjobb klarar ingen att stå emot. Dörrar mot baksidan låses för att man inte skall böra ut fritt. Enligt larmkille. Har han aldrig sett någon gå in genom treglasfönster. Svårt och farligt.
 
  • Gilla
janusz_w
  • Laddar…
Vet att det funnits härdade karmskruv som du inte sågade av med en tigersåg, kan tyvärr inte minnas tillverkaren.
elpaco elpaco skrev:
Enligt larmkille. Har han aldrig sett någon gå in genom treglasfönster. Svårt och farligt.
Det har jag sett många gånger även att de glasar ur (tar bort hela glaskassetten) men det har inte med ts fråga att göra.
 
Marvil Marvil skrev:
De nyare kasettfönstren/energiglasen bryter tjuven bort glaslisterna och sedan plockar tjuven ut hela glaspartiet.
På vissa fönster, t.ex. mina Polska, sitter 3-glaskassetten monterad inifrån.
Så det finns inga glaslister att bryta loss på utsidan.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
På vissa fönster, t.ex. mina Polska, sitter 3-glaskassetten monterad inifrån.
Så det finns inga glaslister att bryta loss på utsidan.
Det gör dem på vanliga aluminiumpartier med.
Enda skillnaden brukar vara om de glasar ur eller krossar glaset eller bryter upp dörren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.