Hej!
Håller på med vår tvättstuga/groventre.
Rummet är 2.2x3.9 meter.
Golvbjälkarna är 45x220 och går på de långa hållet.
Alltså 3.9 o spännvidd.
Det är idag cc60.
Och eftersom vi ska ha klinkers behöver jag ha cc30. Eller iallafall förstärka upp!

frågat runt lite bland bekanta och många av de hade bara kortlat mellan befintliga reglar på cc 30. För att på så vis förstärka upp,

jag är osäker om jag kan få in en regel till för att ligga imellan så jag får cc 30.

blir det galet att bara kortla?
Eller räcker det gott o väl?
Bör man limma kortlingarna eller bara skriva med t ex 100mm skruv?
Kommer isåfall använda 45x220 virke.

sen kommer det ju golvspån uppepå som limmas och skruvas.
Så tänker det borde bli rätt stabilt?

idag känner man lite gung i reglarna.
I de tidigare kunde man med känna vibrationer. Men tror de har o göra med att befintligt golvspån endast var slarvigt limmat mot reglerna och inte i not och fjäder.

tack på förhand!
 
A amoreex skrev:
Hej!
Håller på med vår tvättstuga/groventre.
Rummet är 2.2x3.9 meter.
Golvbjälkarna är 45x220 och går på de långa hållet.
Alltså 3.9 o spännvidd.
Det är idag cc60.
Och eftersom vi ska ha klinkers behöver jag ha cc30. Eller iallafall förstärka upp!

frågat runt lite bland bekanta och många av de hade bara kortlat mellan befintliga reglar på cc 30. För att på så vis förstärka upp,

jag är osäker om jag kan få in en regel till för att ligga imellan så jag får cc 30.

blir det galet att bara kortla?
Eller räcker det gott o väl?
Bör man limma kortlingarna eller bara skriva med t ex 100mm skruv?
Kommer isåfall använda 45x220 virke.

sen kommer det ju golvspån uppepå som limmas och skruvas.
Så tänker det borde bli rätt stabilt?

idag känner man lite gung i reglarna.
I de tidigare kunde man med känna vibrationer. Men tror de har o göra med att befintligt golvspån endast var slarvigt limmat mot reglerna och inte i not och fjäder.

tack på förhand!
Hur ligger reglarna i utrymmet idag (bild?) kommer du en åt att skruva på sidorna? Blir ju ganska många kortlingar du får skruva dit om du bara ska kortla. Använd åtminstone 120mm skruv och lim skadar aldrig.
 
AXS
Är det isolerat?

Du kan även smacka på en regel på varje befintlig regel för att få det mer stabilt, den behöver inte vara 220.
 
T Tompafix skrev:
Hur ligger reglarna i utrymmet idag (bild?) kommer du en åt att skruva på sidorna? Blir ju ganska många kortlingar du får skruva dit om du bara ska kortla. Använd åtminstone 120mm skruv och lim skadar aldrig.
Inte den bästa bilden.
Men man ser hållet iallafall.
Golv under renovering; isolering synlig; verktyg och kablar strödda; ofärdigt arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ja det blir ju ungefär 30-40 st..
Mot de yttre får jag ju använda mig av balkskor.
Men övriga kan jag ju sätta de aningen förskjutna.

jaså de behövs mer än 100?
Tänkte att dubbla tjockleken på materialet. Men förvisso skruvar man ju in i ändträ o de är ju klenare.
 
AXS AXS skrev:
Är det isolerat?

Du kan även smacka på en regel på varje befintlig regel för att få det mer stabilt, den behöver inte vara 220.
ja det är bottenbjälklag. Med 220mm isolering och krypgrund under.
Hur menar du med att sätta på varje befintlig?
 
Det kommer så klart bli mer stabilt än idag om du kortlar mellan reglarna och är noga med limningen av spånskivan. Men du får endast mer samverkan av de befintliga reglarna som finns idag. De kommer ju fortfarande ha den spännvidden de har idag. Så helst ska du lägga in reglar mellan som har samma stöd som de som ligger. Även ett par rader av kortlingar för att öka samverkan ännu mera.
Du skulle även kunna förstärka nuvarande bjälklag underifrån i krypgrunden och på så sätt få en kortare spännvidd än vad du har idag.
 
AXS AXS skrev:
Kolla här: [länk]
nu förstod jag!
Alltså att man kanske ökar från 45mm tjock till 90mm tjock?
 
AXS
A amoreex skrev:
nu förstod jag!
Alltså att man kanske ökar från 45mm tjock till 90mm tjock?
Exakt!

Fördelen som jag ser det är att infästningen i varje ände inte blir lika kritiskt. Men inte lika starkt som cc30 och isoleringen kommer inte passa.

Om du kortlar så är det viktigt att de sitter bitar hela vägen från vägg till vägg. Det ska alltså bli som en "hel" regel åt motsatt håll från dina nuvarande reglar.
 
  • Gilla
amoreex
  • Laddar…
Uppdatering!
Tog och lyfte på isoleringen och trossbottenskivorna(om de är rätt ord?)

och ser att jag absolut kan fälla in en regel där..
Ser grundmuren.
Och mellan muren är det 385mm.
Alltså kan jag ju komma åt den på andra stället också.

frågan är dock om det går att vika ner regeln och fälla upp den?

vissa av de andra reglarna är redan skarvade med spikplåtar.
Så kanske något jag mer kan göra?
Och sen kortla extra på det stället där man skarvat?

tänker det bör ju vara ett bättre alternativ än att bara kortla?
Eftersom jag får in fler reglar.

sen självklart kortla man mellan reglarna. Men kanske inte lika tajt.

då går det ju att bara klyva isoleringen så får den ju plats! :)
Samma sak med trossbottenskivorna går ju att kapa till!

dock på första facket där jag filmat. Sitter det en golvbrunn.
Som jag får göra någon lösning runt om för de går ju inte ha en regel ivägen där.
 
  • Byggplats, träreglar, isolering, betongblock, synliga konstruktionsdetaljer, rör, oavslutade byggnadsarbeten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Filbert och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle ha monterat golvspån enligt konstens alla regler och sen flytspacklat med armeringsnät.
 
G Gabbe1 skrev:
Jag skulle ha monterat golvspån enligt konstens alla regler och sen flytspacklat med armeringsnät.
ja det kommer det ju göras..
Men enligt GVK är spännvidden för lång och behöver ner till cc30
 
Hoppas ni kan se filmerna också.
Och förstår hur jag filmat o så!
 
Du ska absolut sätta reglar på grundmuren om du kan. Tänker om du sätter in den diagonalt i utrymmet så borde det inte vara något problem att få dem på plats. Undvik att skarva dem då det krävs mkt för att få en bra skarv.
Sedan några kortlingsrader så kommer det bli stumt och bra.
 
T Tompafix skrev:
Du ska absolut sätta reglar på grundmuren om du kan. Tänker om du sätter in den diagonalt i utrymmet så borde det inte vara något problem att få dem på plats. Undvik att skarva dem då det krävs mkt för att få en bra skarv.
Sedan några kortlingsrader så kommer det bli stumt och bra.
ja jag tror jag ska försöka göra det!
Däremot vid vissa ställen kommer jag behöva fästa reglarna på kortling.
T ex där golvbrunnen hamnar ivägen.
Men det är väll inte hela världen?
Den står ju på grundmuren på en sidan iallafall då.
Och sen extra med kortlingar där för att förskjuta ut belastningen i övriga reglar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.