Eftersom jag fått så bra tips och idér här på bottenvåningen så kastar jag upp en skiss på övervåningen också.

Denna våning har tre befintliga rum + en hall där man kommer upp. På denna ritning har jag delat av ett av sovrummen lite och lagt in ett badrum. Jag har även lånat lite yta från hallen. Befintlig vägg är röd streckad linje.
Vad tror ni om det?
Är badrummet tillräckligt stort?
Skulle det funka för en familj med 2 barn att bo i det här huset?

//Jonas
 
  • radmanso_plan2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jonas08 skrev:
Tack igen för alla förslag och framför allt stort tack till Raceman. Jag har ritat upp Racemans förslag i mitt program med lite småändringar och det ser ut som nedan. Jag tycker det känns riktigt bra! Jag kör nog på detta förslag.

Jag bestämde mig för att göra badrummet på övervåningen lite större så det får plats med badkar där. Så badrummet på nedervåningen kan vara lite mindre med endast dusch. Mellan trappen och murstocken är det ca 110cm, det borde kännas som en ganska ok "öppning" när man kommer in. Var var rädd att det skulle kännas trångt men jag har mätt lite och tror det funkar.

//Jonas
Roligt att du gillade förslaget, jag känner mig hedrad.:)
110cm är nog inget problem, pardörrsöppningarna i gamla sekelskiftsvåningar brukar vara just det.
 
Jonas08 skrev:
Hej,

Här kommer en till ritning där jag flyttat dörren lite neråt så den inte hamnar så nära trappen.
Jag skulle föreslå att du byter plats på det stora och lilla fönstret så att dörren hamnar närmare trappan. :)
Som det är ritat nu kommer du stirra in i murstocken och rikta blicken mot köksbänken när du kommer in. Du ska istället kunna rikta blicken mot vardagsrummet och altandörren och se ut tvärs igenom hela huset när du kliver in. Hallen verkar också större och ljusare om det större fönstret är till höger om entrén

Rita två tänkta förlängninglinjer av trappen och murstocken som en "korridor" mot entrén. Öppningen blir då 110cm. Placera dörren något "till vänster" i denna tänkta "öppning" mot trappan räknat. Rita en rak "syftningslinje" från mitten av dörren, förbi murstocken. Går denna då ut genom altandörren är dörren "rätt" placerad. :)
 
Jonas08 skrev:
Eftersom jag fått så bra tips och idér här på bottenvåningen så kastar jag upp en skiss på övervåningen också.

Denna våning har tre befintliga rum + en hall där man kommer upp. På denna ritning har jag delat av ett av sovrummen lite och lagt in ett badrum. Jag har även lånat lite yta från hallen. Befintlig vägg är röd streckad linje.
Vad tror ni om det?
Är badrummet tillräckligt stort?
Skulle det funka för en familj med 2 barn att bo i det här huset?

//Jonas
När det gäller övervåningen har jag inget att tillägga annat än att måttet 1674mm som bredd på badrummet kanske är lite snålt. De snyggaste och bekvämaste badkaren brukar ha ett mått på 1800mm, så för att kunna välja och vraka bland badkaren kanske 1805mm är mer lämpligt? :)

Klart det kommer att funka för en familj med två barn. Såsmåningom kanske ni växer ur huset, men den tiden den sorgen... :p
 
Redigerat:
Hej,
Tack igen för dina kommentarer Raceman.

Angånde ytterdörren så hade jag tänkt ha den längre upp först men som någon påpekade är det inte så praktiskt att "gå i smutsen" varje gång man ska till trappan. Därför flyttade jag ner den lite. Frågan är vad som är viktigast. Man kan kanske hitta en kompromis, jag får titta lite på det.

Ja, du har nog rätt i att det kan vara lite tajt för badkaret. Det går nog att flytta väggen lite.

//Jonas
 
Nu backar jag bandet lite och går ner till undervåningen.
Nu är jag ingen köksmästare men jag gillar inte kök med en lång rad av bänkar. jag gillar kompaktare men ändå luftigt. om du använder alternativ två så skulle jag överväga en köks-ö.
Men alla har vi olika smak och behov

MVH
Lasse
 
Hejsan,

Tack för feedbacken!

Jag kan hålla med om att köket blir väldigt avlångt. Jag har inte hunnit plannera klart köket men tanken är nog att försöka samla diskhon, spisen och kyl/frys i ena änden och mitten för att man inte ska behöva sträcka sig så långt.

Men köket är inte helt optimalt. En köksö vore ju självklart trevligt men jag ser ingen möjlighet att få in det.

En lösning man skulle kunna tänka sig är följande utstickande bänk:
380201182833Abfe4.jpg

Vad tycker du? Är detta bättre? Någan annat förslag?
//Jonas
 
Hej igen,

Jag fortsatte att skissa lite och kom fram med denna skiss:
800201185332Ac221.jpg

Det känns som en bra lösning.
Vad säger ni?

//Jonas
 
Ska rita ett förslag när jag kommer hem i kväll.
De sista förslaget var bättre men såg trångt ut med bordet där.
 
Vid en snabb koll på ritningen så tycker jag att det känns som att väldigt mycket yta försvinner i hallen...vet inte riktigt hur man ska göra om det, men när undervåningen "bara" är 61 kvm så hade jag nog velat minimera hallytan...

Tyvärr har jag inget bättre förslag just nu...
 
Hejsan,

Här kommer en ny planlösning. Jag bytte plats på köket och matplatsen jämför med den förra. Då blev det mycket mer plats för matplatsen. Denna känns ännu bättre tycker jag. Hoppas bara arbetsytorna blir tillräckliga. Det blir inte mycket till överskåp heller.

Kalasclas, du har rätt i att hallen är ganska stor. Man skulle nog kunna flytta upp väggen till badrum/tvättstuga så dom rummen blir lite större istället. En av anledningarna till att den är ganska stor är att det ska vara ett visst avstånd mellan entrédörren och trappan så man slipper "gå i smutsen" varje gång man ska gå upp på övervåningen. Detta har diskuterats tidigare i tråden.

//Jonas
 
  • radmans9_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Aha, ber om ursäkt att jag missat den biten, ja isåfall så blir den ju ganska stor...

2,3 m från vägg till vägg vid matbordet kan kännas trångt, testa bygga upp miljön hemma med flyttlådor eller liknande och ställ dit ett matbord, kan nog ge lite känsla för om det blir trångt eller inte...
 
Tack för tipset. Jag har faktiskt redan testat här hemma i lägenheten. 230cm fungerar faktiskt ganska bra. När någon sitter ner går det att ta sig förbi bakom stolen (normal kroppsbyggnad). Det är ju inte mycket plats men det fungerar. Ev skulle man ju kunna öka avståndet med 10-20 cm på bekostnad av köket.

Jag måste mäta rummet en gång till när vi rivit ner alla befintliga väggar. Det kan hända att rummet är 10-20cm längre än på ritningen. Det satt en del gammal isolering på insidan som jag plockat bort och tjänat några cm.

Kommentarer och idéer på andra planlösningar är fortfarande varmt välkomna! Om ca 2-3 veckor ska jag sätta in fönsterna så då måste placeringen av dessa vara klart.

//Jonas
 
Låter kanon, en sista liten varning bara :) ni har inget extra smalt bord eller så? så ni inte blir sugna på att köpa ett nytt matbord när allt är klart och det är bredare? har själv gjort den missen... 10 cm bredare bord förstörde allt... men vi flyttade istället och tog med bordet :)
 
Jag har några invändningar till den senaste tidens diskussioner.

a) Ärligt talat kan jag inte förstå varför du skall ändra på placeringen av köksskåpen jämfört med den du hade i inlägg #11.
Det är ju en stor fördel att ha ordentlig bänkyta till vänster och höger om spishällen, och till vänster och höger om diskhon.
På så sätt kan fler få plats i köket samtidigt med olika matlagningssysslor, utan att behöva kollidera med varandra. Det blir mycket roligare så, än att man skall stå och trängas på ett litet utrymme.

b) Du bör också tänka på att inte låsa in placering och storlek av matbordet. Då kommer du aldrig att kunna duka till fest någon gång i framtiden. Åtminstone 12 personer bör du planera för ska få plats. (Det går om du har skåpen som i #11).

c) Med de senaste planlösningarna förlorar du ett värdefullt utrymmet under trappen.

d) Problemet med att gå genom en massa smuts vid entrén när man skall passera mellan våningsplanen löser du naturligtvis genom att bygga en farstu framför entrén vilket du ju själv föreslog i inlägg #6.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.