cy_berg skrev:
Ulrik: Vad kostade installationen + material för jordvärmen?
Det kostade 82000 kr "nyckelfärdigt". Sedan sålde jag den gamla pannan och brännaren för 12000 kr, så netto 70.000 kr.

Dock kostade det 4 veckors hårt slit för att få iordning trädgården igen. Jämna ut, fräsa och så gräs och
diverse plantering etc. Men hittills har det varit värt varje krona och svettdroppe. Värmen är mycket jämnare än med gamla pannan, och det känns som det finns oändligt med varmvatten.

Mvh,
Ulrik
 
Vill ju inte hiva in grus i upplevelsen men om du räknar med att investeringen är förbrukad på i värsta fall på 10 år + ränta så är din kostnad ca 10-11000 Kr PER ÅR för att uppleva denna "besparing".
Så får vi ju hoppas på att allt fungerar under åren.............
Herr Staten kanske får för sig att denna besparing kan anses som förmån och dessa skall ju beskattas som du vet.
F-n vad jag känner mig negativ men kanske realist.
 
Varför ska man spara in investeringen som höjer värdet på huset med minst lika mycket som den kostar? De slantarna får man med största sannolikhet igen vid försäljning.

Se istället på månadskostnaden - den sjunker ju från första dagen då värmepumparna går. Ännu gladare kan man ju bli efter tio år...

Försöker sopa rent igen från allt grus som strös ut...

//Anders
 
Sen är ju borrhålet kvar och reparationer är det ju på alla värmesystem.

Fast höja värdet på huset tycker jag är "övervärderat", många tänker ju bo där "resten av livet" och har mer nytta av att få mer pengar över varje månad än att binda pengar i huset.
 
senea är nåt ditt elbolag är kopplad till, inget du kan göra själv :p

 
Det finns tydliga tecken på att "värmepump-eran" snart är över, detta baserat på de större leverantörernas intresse för alternativ.
Experterna avråder bestämt om du inte har ett mycket stort hus som är dåligt isolerat. Ta t.ex frånluftsvärmepumpar, hade inte dessa varit en enkel lösning för husleverantörerna som en komplett lösning för ventilation och varmvattenberedare så hade ingen marknad funnits. Duschar mer än 1-2 pers så slår elpatronen till. (Å jag som vill bada i jacuzzi)
Nä, fram för ved som energikälla, veden levereras av ett otal småleverantörer och de kan aldrig knyta priset till oljan som de stora bolagen gör, tyvärr har pellets redan drabbats av detta fenomen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.