lorens skrev:
Jag säger bara, detta är ett jobb som INTE är värt att göra själv, trots att jag hamnar på ca 50% av vad offerter låg på så skulle jag leja bort detta alla dagar i veckan!
Du hade nog bara extrem otur, min dränering gick hur bra som helst, tog 3-4 dagar inkl byte av inkommande VA. Tog aldrig in några offerter, men det hade nog kostat det fyrdubbla om jag lejt bort det.
 
Snigla skrev:
Glad att vi lejde bort dräneringen (vårt föredetta hus), även om det kostade lite mer än för dig.. men jag var där och snokade hela tiden..tyckte det var kul att se allt på så nära håll hehe.. man slutar aldrig förundras över hur saker hänger ihop och fungerar.. :)

Men du har gjort ett grymt jobb.. (y)
Om ett år eller två har ni en blomstrande trädgård igen :D

Mvh Sandra
Det är kul att se dom som kan utföra arbeten göra så! :)

Tackar, känns avlägset men gården ser så oerhört fin ut nu ändå i jämförelse så jag är glad med min nya leråker! ;)

scim skrev:
Du hade nog bara extrem otur, min dränering gick hur bra som helst, tog 3-4 dagar inkl byte av inkommande VA. Tog aldrig in några offerter, men det hade nog kostat det fyrdubbla om jag lejt bort det.
Ja det hade jag såklart, grävaren sa att marken är fortfarande lika vattensjuk här uppe i norr som i början på våren då dom egentligen inte gräver för att den är för blöt!

Så ja, otur eller dumhet som ens utförde dräneringen denna sommar, du får välja vilket som! ;) Dock var den redan påbörjad så ville som bli klar!
 
27:e Juli 2015:

Ringde grävaren idag och fick besked att de kunde komma i afton, så bara färdigställa det sista med rören! Skotta ett gäng hinkar grus runt avsluten på rören och tejpa fast mattan runt dem.
2015-07-27 14.46.33.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Haha, det rasar, LÅT DET! ;) Leran är övervunnen!!
2015-07-27 14.46.37.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grävmaskinen på plats omkring kl 18:30!
2015-07-27 18.26.12.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Igenfyllning pågår och grovplanering av tomten fixar han också...
2015-07-27 19.27.59.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2015-07-27 19.37.13.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2015-07-27 20.02.05.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klockan 21:38 är han klar, då tog han också en grannes två gigantiska stubbar! :)
2015-07-27 21.38.44.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
28:e Juli 2015:

Vaknar upp till första riktiga sommardagen på , ja, hela sommaren tror jag... Typiskt nu då jag vill ha regn så marken sjunker ihop!
2015-07-28 13.24.42.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men orkar inte bry mig om det, nu är tomten ganska fin tycker jag! :)
2015-07-28 13.25.05.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dagens projekt blev att parkera bilarna på infarten och skruva ihop en tillfällig bro, det får räcka, nu är det semester! :)
2015-07-28 13.23.46.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fremax och 11 till
  • Laddar…
det är bara att gratulera då! hehe. led lite med dig när det började rasa efter grävmaskin var där. har inte kollat här på ett tag, så först nu jag ser att du är klar. vilken lättnad det måste vara! bara börja fixa resten av "cribs"-huset nu då ;)
 
  • Gilla
lorens
  • Laddar…
cdx873v skrev:
det är bara att gratulera då! hehe. led lite med dig när det började rasa efter grävmaskin var där. har inte kollat här på ett tag, så först nu jag ser att du är klar. vilken lättnad det måste vara! bara börja fixa resten av "cribs"-huset nu då ;)
Tackar tackar! Det är så oerhört skönt att det inte går att beskriva med ord, där ett tag funderade jag allvarligt vad jag gett mig in på och om jag skulle orka slutföra detta.

Såhär med facit i hamd, jag skulle ha lejt bort jobbet trots att jag gjorde det för halva kostnaden själv, inte värt det!! :cool:
 
5:e Juni 2016:

Har varit riktigt lugnt sen dräneringen blev "klar", den tog sjukt mycket energi ifrån mig! :/

Nu först har jag fått energi att lägga på huset.

Slagit bort all lös gammal puts och lite lösa bitar av grunden som var helt lös och sprucken. Även rengjort ordentligt med borste och vatten:
2016-06-05 14.12.55.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Första varvet med puts och gjutit på ett par ställen där det blev rätt djupa "sår":
2016-06-05 17.15.14.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Putsat ytterliggare ett lager, imorgon blir det gjuta igen hålen med betong, för att senare kunna putsa det sista lagret:
2016-06-05 18.28.36.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Gött att du fått lite ny energi. Förstår att dräneringen tog på krafterna. Lite som mitt badrum just nu :/
 
Redigerat:
Tack Ramnemark, ibland sätts man på prövningar. Jag ska då aldrig dränera ett hus igen då jag vet hur tungt det kan bli!!

Ditt badrum, läste sista 50 sidorna i din tråd igår, hemskt men ändå ett bra företag som verkar ta ansvar! Hoppas det löser sig nu till sist!
 
Jo tyvärr har det i princip stått stilla sen i början av april. Vi får se vad som händer. Det ska inte vara lätt :/
 
Tack för en inspirerande tråd, vilket slitgöra med dräneringen. Imponerande.
 
Ramnemark skrev:
Jo tyvärr har det i princip stått stilla sen i början av april. Vi får se vad som händer. Det ska inte vara lätt :/
Nej, i livet så ska vi uppenbarligen utsättas för diverse prövningar!

AndersPS skrev:
Tack för en inspirerande tråd, vilket slitgöra med dräneringen. Imponerande.
Tack själv för kommentaren. Dräneringen är bland det värsta jag gjort i mitt liv, men skönt att snart kunna se tillbaka på bilderna från den och skratta åt eländet! ;)
 
9:e Juli 2016:

Fick för mig att ta tag i skotergaraget / förrådet.

Börjar med att spänna upp en lina ca 1,7 meter från husväggen för att få plats med 2st SJ-pallar i bredd som golv.
2016-07-09 17.37.16.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är nästan alla 7st urkapade nertill från 120x100mm till 60x60mm för att få plats.
2016-07-09 19.10.44.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är alla 7st uppstagade i sidled så de står rakt.
2016-07-09 19.54.55.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blev en bit av taket uppsatt också innan jag tog kväll.
2016-07-09 22.09.37.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
10:e Juli 2016:

Dag två blev resten av takåsarna uppsatt samt spikläkten. Så nu är väggen i lod både jämnfört med huset och i sidled.
Jag satte strävor i kryss i de två yttersta facken, funderar om detta räcker, känns dock sjukt stabilt i sidled så misstänker det.
2016-07-10 21.04.34.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blev klart med takläkten, provade skruva upp lite panel samt satte upp en takfotsbräda.
2016-07-11 20.24.33.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hittils är allt virke gammalt sedan jag rev tidigare altan med tak och ett litet förråd jag hade. Har även gamla takplåten från garaget som revs och ca hälften av panelen. Så enda detta kostar mig förutom tid blir virke till dörrarna på kortsidorna och ca 3m väggpanel.
 
Redigerat:
  • Gilla
Kjell_G och 1 till
  • Laddar…
Imponerande tråd!
Va heter Pergo golvet du lagt in?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.