iSnobben skrev:
Fasen vad ni jobbar på bra :) Är ju så att man blir sugen på att göra om väggarna hemma bara för att få det som man vill med kontakter och annat samt att få OSB i väggarna och inte bara gips som det är nu...
Tackar för de vänliga orden! :)

Ja, utan OSB, plywood eller annan träskiva skulle jag inte vilja leva. Det gör det inte bara enklare att få upp tavlor, hyllor osv i framtiden. Utan man kan gipsa precis hur man vill, behöver inte kapa gips efter reglar! :)

Jag tycker du ska köra igång! ;) Jag menar, 40 år senare har vi aningens fler elektriska produkter!!
 
4:e September 2012:

Den dagen var en vilodag då vi gjorde annat än renovera, behövs sådana också. Men jag tog ändå och monterade upp dörren till lilltoan. Förstå så underbart med en dörr, varit utan toadörr/toaväggar i 7 månader och 2 dagar nu!! Får vänta på rörmockaren till den 10:e / 11:e september men snart så får man skita bakom väggar och låst dörr!!
DSCN1567_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
henrikowen och 1 till
  • Laddar…
gäller det även när man har tjockare masonit skiva under, bara skruvaa upp gips på masoniten.
är det bara skaruva upp uatn att tänka på reglarna?


lorens skrev:
Tackar för de vänliga orden! :)

Ja, utan OSB, plywood eller annan träskiva skulle jag inte vilja leva. Det gör det inte bara enklare att få upp tavlor, hyllor osv i framtiden. Utan man kan gipsa precis hur man vill, behöver inte kapa gips efter reglar! :)

Jag tycker du ska köra igång! ;) Jag menar, 40 år senare har vi aningens fler elektriska produkter!!
 
rchusse skrev:
gäller det även när man har tjockare masonit skiva under, bara skruvaa upp gips på masoniten.
är det bara skaruva upp uatn att tänka på reglarna?
Ja det skulle jag vilja påstå, den är ju ändå 10 mm tjock så jag tycker den ska hålla. Viktigt är att inte få skarvar på gipsskivan på samma ställe som skarvarna på den underliggande träskivan.
 
  • Gilla
rchusse
  • Laddar…
Sitter och funderar på belysning i badrummet! På vardera sida om spegeln kommer jag att ha en lampa. Det är de gula kryssen

Men utöver detta funderar jag starkt på att punktbelysa saker i badrummet, lite närmare väggarna, och där funderar jag starkt på LED spottar!

En spot ovanför toaletten, en spot ovanför kommoden, en spot över höga spegeln mittemot kommoden och en spot ovanför byrån som är mittemot toaletten, dessa på en dimbar slinga. Det är de röda kryssen.

Sen tänkte jag även två stycken ovanför fönstren på en egen dimbar slinga. (En ovanför vardera fönster) . Badkaret kommer även vara rakt under fönstren. Det är de blåa kryssen.

Till varje slinga tänkte jag en Jolly Pro Dimbar Converter då den klarar av upp till 4st LED spottar om jag förstått rätt!

Till detta funderar jag på att använda Hide-a-lite LED Spot 1208M, någon som har erfarenhet av dessa?! Några kommentarer!?

Tillägg: Under de blåa kryssen ska det vara hål för fönster! ;)

Jag har med flit valt att sätta spottarna långt ut för att få rummet att kännas bredare, om man har två rander med spottar i mitten har jag läst att rummet kommer upplevas som smalare!

badrum_belysning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tycker att din belysningsidé verkar lysande :)D) Vi har bara tre spottar samt ett takfönster i vårt badrum och det räcker gott och väl för att lysa upp badrummet tillräckligt så din idé med dimmer blir nog kanon för att enkelt kunna reglera belysningen...
 
då blire helt perfekt.



lorens skrev:
Ja det skulle jag vilja påstå, den är ju ändå 10 mm tjock så jag tycker den ska hålla. Viktigt är att inte få skarvar på gipsskivan på samma ställe som skarvarna på den underliggande träskivan.
 
iSnobben skrev:
Tycker att din belysningsidé verkar lysande :)D) Vi har bara tre spottar samt ett takfönster i vårt badrum och det räcker gott och väl för att lysa upp badrummet tillräckligt så din idé med dimmer blir nog kanon för att enkelt kunna reglera belysningen...
Ja jag tycker det borde räcka galant! Och skönt kunna ha fönsterbelysningen på hela tiden.

Får hoppas bara att LED spottarna lyser upp tillräckligt, kan inget om belysning. 150-180 lumen per spot borde väl räcka!?
 
5:e September 2012:

Då var det dags med avlopp och vatten till kommoden i badrummet. Har haft diskussion om detta i en annan tråd ( http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/198340-avloppsror-ur-vagg-till-kommod.html ) , och tackar Mikael_L för tipsen jag fick dära ! :D
DSCN1568_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som jag visat i ett inlägg lite tidigare så bockade jag en kant på plåten (Uponors är bockade orginal)., sågade ett spår i regeln också!
DSCN1574_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sågade även ett spår i en regel jag ska ha som stöd bakom hela överkanten på plåten för att styva upp!
DSCN1578_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSCN1580_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Testar mig fram med var avlopp & vattenrör ska komma ur väggen.
DSCN1584_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är alla reglar till kommoden uppe, vattenrör och avlopp är klart och eluttaget uppsatt!
DSCN1590_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Borrar lite hål i plåtens överkant.
DSCN1591_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skruvar fast plåten i regeln så den blir helt stabil.
DSCN1592_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dragit en massa elrör och skruvat upp OSB skivor!
DSCN1615_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mer OSB skivor.
DSCN1616_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tyckte vattenrören flexade lite väl mycket!
DSCN1585_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skruvade fast plåten med en massa skruvar! :)
DSCN1586_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
6:e September 2012:

Skruvat upp sista OSB skivorna, var inte så roligt passa in alla hål men gick över förväntan! :)
DSCN1619_450x600.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vill inte att elslangarna ska åka in i väggen efter jag klippt av dom, så tar och matar med silikon och slätar ut! :)
DSCN1621_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSCN1623_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSCN1626_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Silikonerar runt vattenrör och avlopp också, tveksamt det behövs då det ska matta på men sitter än bättre iaf! :)
DSCN1627_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fortsatt endel med gipsningen, jäklar va fint det börjar bli. Gips gör som så det ser så klart ut! :)
DSCN1629_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mattetvilling
  • Laddar…
7:e September 2012:

Mäter ut var badkarsblandaren ska monteras!
DSCN1633_450x600.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kortlar för badkarsblandaren!
DSCN1635_450x600.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gipsningen går framåt, här dags för en jobbig skiva med vattenrör, elrör, avloppsrör och eluttag i samma skiva!
DSCN1636_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gick över förväntan men fick pilla med borrar för att få elslangarna att komma i hålen. Inte så smart kapa dom korta innan jag gipsat! ;)
DSCN1641_450x600.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mycket gipsat!
DSCN1648_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Endast lite bakom toastolen kvar att skruva OSB och gips. Kommer bli en nisch för stereon ovanför toan, samt att drivdonen till spottarna kommer byggas in bakom en lucka där!
DSCN1650_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skruvat OSB skivan bakom badrumsväggen samt gipsat väggen!
DSCN1646_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
maah
  • Laddar…
8:e September 2012:

Tog det riktigt lugnt , skönt och välbehövligt med vilodagar ibland även om de kommer sällan!

Har limmat tapetremsor i hallen mot lilltoan!
DSCN1651_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Samt även i kaosrummet!
DSCN1652_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bra jobbat, gött att du ligger lite före mitt badrumsprojekt för då har jag lite att titta på. Visserligen kör du med LK och jag med Uponor men det är ganska likt, kommer nog att använda Vatette systemet för vägggenomföring.
Vad använder du för våtrumsskiva och hur känns den att jobba med?
 
mattetvilling skrev:
Bra jobbat, gött att du ligger lite före mitt badrumsprojekt för då har jag lite att titta på. Visserligen kör du med LK och jag med Uponor men det är ganska likt, kommer nog att använda Vatette systemet för vägggenomföring.
Vad använder du för våtrumsskiva och hur känns den att jobba med?
Jag tror inte det är nämnvärt stor skillnad på Uponor och LK. Uponor hade klart smartare lösning med plåten i väggen till vattenrören då den var bockad, men det löste jag manuellt. :) Vatette såg väldigt trevligt och enkelt ut!

Angående våtrumsskiva så kör jag med vanlig kartonggips, då jag ska ha våtrumsmatta på golv och vägg i badrummet så är det enligt GVKs branschregler tillåtet med vanlig gips! :)
 
9:e September 2012:

Fick hjälp att montera och koppla in lite utebelysning som jag köpte för ett år sedan! ;) Delar med mig av före och efterbilder!

DSCN1654_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSCN1656_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSCN1655_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSCN1657_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.