Taket är från 1995 står det i protokollet och inget om att det behöver bytas bara kontrolleras. (Men jag är ingen takexpert på något vis)
 
  • Gilla
Dashio
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
att dra mer energi. Värmepumpen är av typ luft/luft, vilket gör att den fungerar väl till att värme luft i ytor den kommer åt. I detta fall sitter innedelen ovanför trappen och kommer i praktiken bidra med värme till kök och vardagsrum (se planritningen). Sovrum 3, 4 och 5 kan få lite värme, men med stängda dörrar blir det kallt så där behövs elelement som komplettering. Nedervåningen får ingen värme av den pumpen.
Fairlane Fairlane skrev:
Det är inte så konstigt egentligen. Isolering, fönster och ventilation annorlunda på nya hus, varför gamla har en tendens att dra mer energi. Värmepumpen är av typ luft/luft, vilket gör att den fungerar väl till att värme luft i ytor den kommer åt. I detta fall sitter innedelen ovanför trappen och kommer i praktiken bidra med värme till kök och vardagsrum (se planritningen). Sovrum 3, 4 och 5 kan få lite värme, men med stängda dörrar blir det kallt så där behövs elelement som komplettering. Nedervåningen får ingen värme av den pumpen.
Utöver det så ska även varmvatten värmas och det gör man inte med en luft/luft-pump, då hade du behövt luft/vatten eller bergvärme eller liknande. Dvs varmvatten får du med hjälp av en elektrisk varmvattenberedare.
Bokstäverna är bara en jämförelse mellan olika hus, så den faktiska förbrukningen beror på hur varmt man har i olika rum, hur bra värmepumpen kommer åt att värme sovrummen och hur mycket varmvatten som förbrukas.

Själv trivs jag utmärkt i mitt souterränghus från 1967, utan fukt/mögel
Tack verkligen! DÅ förstår jag hur hela uppvärmningsprocessen ligger till. Jag tyckte att det var så konstigt att luften skulle värma hela övre plan tyckte jag men du förklarade det väldigt bra :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.