C cpalm skrev:
Nu ser man ju inte helheten på dina bilder, men spontant ser den kranen ut att inte göra något annat än att isolera expansionskärlet (och säkerhetsventilen? inte så bra kanske, om det inte finns fler) från värmekretsen.
Så du vrider nog på fel kran.
Tusen tack för hjälp! Kan ta fler biler när jag kommer hem.

Men utifrån de bilder som finns så går röret vidare från höger om det svarta vredet enligt röd linje jag ritat. Sedan vid den röda cirkeln sitter ytterligare ett vred (öppet) på röret (som jag tror är ett av 2-rörsystem).

Jag har läst om att man kan få undertryck i systemet - skulle det kunna vra något sådant?
 
  • Värmepump med display, kopparledningar, installationsutrymme, rörarbeten, elektrisk komponent, underhållsarbete pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
J jhn skrev:
Men utifrån de bilder som finns så går röret vidare från höger om det svarta vredet enligt röd linje jag ritat.
OK, det bekräftar min gissning. Då är det definitivt fel kran. Den kranen använder du om du t.ex. behöver byta ut expansionskärlet utan att tömma hela systemet.

Påfyllningskranen går mellan tappvattnet (varmt eller kallt) till radiatorkretsen och kan sitta lite var som helst. Behöver inte vara i anslutning till expansionskärlet eller tryckmätaren.

Ett tips är att märka upp kranarna ordentligt. Är som du säger lättare sagt än gjort att förstå vad alla kranar och rör har för funktion. Och inte bra att behöva gissa om det uppstår någon akut situation.

P.s. ett annat tips är att en sådan ventil alltid är öppen när vredet står längs med röret och stängd när det står vinkelrätt emot. Kranen till expansionskärlet skall så klart normalt stå öppen. Påfyllningskranen så klart normalt stängd.
 
Redigerat:
  • Gilla
jhn
  • Laddar…

Bästa svaret

Jag får förtydliga mig, det är denna kran som är påfyllningen.
VVS-installation under diskbänk, kopparledningar, ventil, rörkopplingar, krananslutning, rörmärkningar, flexibel slang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
john.h och 4 till
  • Laddar…
Stort tack för feedback. Vill minnas att jag provade den kranen utan effekt också. MEN - jag gör nytt försök såfort jag kommer hem. Rapporterar tillbaka då. Stort tack för hjälpen så länge!
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
Jag var ju tvungen att dra hem från jobbet direkt för att testa - allt för att ha värme i sovrummen inför kvällen ;)

Ni hade helt rätt! Jag kom ihåg fel kran ;) Det var den ni märkt ut åt mig - så nu har jag fått upp trycket till 1.5bar och lyckats lufta hela övervåningen.

Ni är bäst. Tack till alla er som hjälper till och att detta forum finns :)
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Ullhass och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.