C
Alfredo Alfredo skrev:
Man får väl hoppas på att ombudskostnaderna inte är avsevärt högre än det tvistiga beloppet för då känns det som någon gör något fel.
Man kan tycka så, men det är tyvärr långt ifrån ovanligt.

Oavsett, min poäng var att det inte är så enkelt som att beloppet X antingen skall betalas av TS själv eller delas med övriga medlemmar.
 
Skall börja med att hålla med om att styrelsen verkar behöva förnyas.
Men styrelseledamöter skall inte behöva öppna utrymmen för enskilda medlemmar, även om det är en läcka på gång. När jag var ordförande hade jag inte ens nyckel till sådana utrymmen. Dock, en vettig ordförande ställer ju upp om man kan.
Vad gäller kostnader vid en renovering, oavsett om det gäller förvaltares tid eller nedskräpad hiss. Så formellt skall givetvis alla kostnader hamna på medlemmen som renoverar. Åter så är en vettig styrelse lite pragmatisk.
I det här fallet kan man misstänka att ordf. på något sätt stört sig på medlemmens agerande. Rätt/fel så måste man ändå ha en seriös proffsig inställning även till en irriterande medlem.
 
  • Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Skall börja med att hålla med om att styrelsen verkar behöva förnyas.
Men styrelseledamöter skall inte behöva öppna utrymmen för enskilda medlemmar, även om det är en läcka på gång. När jag var ordförande hade jag inte ens nyckel till sådana utrymmen. Dock, en vettig ordförande ställer ju upp om man kan.
Vad gäller kostnader vid en renovering, oavsett om det gäller förvaltares tid eller nedskräpad hiss. Så formellt skall givetvis alla kostnader hamna på medlemmen som renoverar. Åter så är en vettig styrelse lite pragmatisk.
I det här fallet kan man misstänka att ordf. på något sätt stört sig på medlemmens agerande. Rätt/fel så måste man ändå ha en seriös proffsig inställning även till en irriterande medlem.
"Irriterande medlem"?
Min personlighet beror på vem jag är, min attityd beror på vem du är.
Här upplever jag möjligtvis en person som inte har samma livserfarenhet som jag har, och jag behöver fortfarande hjälp i bland.
Att det nu har blivit en polisanmälan vill jag påstå är förfärligt, men hoppas det kommer lösa sig ändå med hjälp av lagen.

Och man kan hoppas på förändring och att nya kvastar sopar bäst.
 
Rör är är kopplade till aktiva system och det betyder ju att det pillas på fasta installationer som brf:er inte brukar vilja ha amatörer härjandes med.
Rätt självklart, väldigt förutsägbart att det kräver tillstånd inkl krav på info om vilken fackman som ska göra jobbet.
Ändra planlösning? Samma sak. Det är gott om amatörer som inte ens ser en elledning. Jag har haft styrelseuppdrag i en brf där en idiot sågade av en akriv gasledning. Den var ”ful och i vägen”.
Följden blev brand och åtal.
Fattar inte varför folk tror att man kan göra vad man vill i en bostadsrätt och inte behöver tillstånd.
Odräglig och farlig inställning. Gillar man inte läget får man väl flytta hem till mammi och pappi igen.



A Andy78 skrev:
Varför får man inte dra utvändiga rör?
Det låter på dig som att man inte får renovera badrummet, om man nu inte äger bostaden vilket man nu inte gör utan rätten att bo varför är man ändå ansvarig för badrummet?

Även om en styrelse har mycket att säga till om så kan dom inte göra som dom vill pga eget tyckande.
 
OlssonX OlssonX skrev:
Rör är är kopplade till aktiva system och det betyder ju att det pillas på fasta installationer som brf:er inte brukar vilja ha amatörer härjandes med.
Rätt självklart, väldigt förutsägbart att det kräver tillstånd inkl krav på info om vilken fackman som ska göra jobbet.
Ändra planlösning? Samma sak. Det är gott om amatörer som inte ens ser en elledning. Jag har haft styrelseuppdrag i en brf där en idiot sågade av en akriv gasledning. Den var ”ful och i vägen”.
Följden blev brand och åtal.
Fattar inte varför folk tror att man kan göra vad man vill i en bostadsrätt och inte behöver tillstånd.
Odräglig och farlig inställning. Gillar man inte läget får man väl flytta hem till mammi och pappi igen.
Men han har ju fått tillstånd och anlitat en firma.
 
Claes Sörmland
OlssonX OlssonX skrev:
Rör är är kopplade till aktiva system och det betyder ju att det pillas på fasta installationer som brf:er inte brukar vilja ha amatörer härjandes med.
Rätt självklart, väldigt förutsägbart att det kräver tillstånd inkl krav på info om vilken fackman som ska göra jobbet.
TS har tillstånd. Bostadrättsföreningar kan bara förvänta sig att arbetet blir fackmannamässigt utfört. När det gäller rör som ligger under bostadrättsinnehavarens ansvar så står det var och en fritt att reparera och laga rör helt utan tillstånd eller att blanda in en rörmokare. Men det är oftast mycket lämpligt men det är alltså inget för styrelsen att fundera över utan det är bostadrättsinnehavarens huvudvärk.

OlssonX OlssonX skrev:
Ändra planlösning? Samma sak. Det är gott om amatörer som inte ens ser en elledning.
Nej det är inte samma sak om oplanlösningen ändras väldigt rejält. Icke bärande väggar ligger under bostadrättsinnehavarens ansvar och är inget för styrelsen att fundera över.

Elledningar i lägenheten (ej stigare) har återigen inte styrelsen med att göra utan det faller på bostadrättsinnehavaren.

OlssonX OlssonX skrev:
Jag har haft styrelseuppdrag i en brf där en idiot sågade av en akriv gasledning. Den var ”ful och i vägen”.
Följden blev brand och åtal.
Där hittade du en situation som faktiskt kräver styrelsens tillstånd, ingrepp i gasledningar.

OlssonX OlssonX skrev:
Fattar inte varför folk tror att man kan göra vad man vill i en bostadsrätt och inte behöver tillstånd.
Odräglig och farlig inställning. Gillar man inte läget får man väl flytta hem till mammi och pappi igen.
Du verkar lite okunnig om bostadrättslagen och tycks tro att saker som inte kräver tillstånd gör det. Är bostadrätt verkligen en boendeform som passar dig med dina starka åsikter som inte går hand i hand med lagstiftningen?
 
  • Älska
Alfredo
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du verkar lite okunnig om bostadrättslagen och tycks tro att saker som inte kräver tillstånd gör det. Är bostadrätt verkligen en boendeform som passar dig med dina starka åsikter som inte går hand i hand med lagstiftningen?
:love::love::love:
 
P
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Gick dit för prata vett med honom och blev då biten... Japp, som tur kom flera grannar ut och stötta.
Vem bet dig? Ordföranden eller hans hund?
Vilken kroppsdel blev du biten i?
Var grannarna vittnen till händelsen?
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.