Nu ska kycklingen börja renovera och min styrelse har skickat en lång jävla lista med alla intyg dem vill ha på hantverkarna som ska mejlas omgående och skriver det är förvaltarens krav.

Så jag ringer förvaltaren och då säger han att har inget med detta göra, styrelsen valt sköta hela denna biten själv (vilket jag tror honom, för min styrelse har ljugit innan på andras bekostnad - och jag anser inte ens jag behöver skickad dessa intyg till någon i förväg? Jag är väl skyldig ha intyg att det är fackmanmässigt i efterskott bara eller?).

Hur som så säger förvaltaren under samtalet att när allt är klart så kommer han förbi och gör en tillsyn som jag måste betala honom 2000 kr. Jaha säger jag, är du en besiktningsman? Då blir han nervös och säger nej. Nu när jag pratat med lite olika personer säger dem sig aldrig höra något liknandade, och det låter mer som han kör något sidogrej med extraknäck. Vad tycker ni om det hela, jag har inte ens blivit informerad eller i något blankett mot styrelsen att en sådan tillsyn ska göras? Vill också tillägga att mina hantverkare med 30 år erfarenhet av totalrenoveringar på brf/lägenhet säger att en styrelse kan aldrig kräva en besiktning görs.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
Jo besiktning kan föreningen kräva. Men om föreningen vill ha betalt för att besiktiga, så måste dte framgå av stadgarna.

När det gäller ingrepp i bärande konstruktioner så kan föreningen kräva att du låter en byggnadsingenjör göra konstruktionsritningar. Gäller det ingrepp föreningens stammar (som att koppla nya rör till stammen) så kan föreningen kräva att det görs av en firma med rätt certifiering osv.
 
  • Gilla
Förvaltare och 5 till
  • Laddar…
Förutsatt att du bara ska göra åtgärder på de delar du har underhållasansvar för kan styrelsen inte kräva i stort sett något alls.

Ska du däremot göra ingrepp i delar som föreningen ansvarar för behöver du tillstånd från styrelsen. I det fallet kan det också bli aktuellt med besiktning eller liknande.

Vad ska du göra?

Och gör inte såhär:
https://www.hsb.se/nyheter-och-tips/nyheter/2018/medlem-forlorar-mot-brf-i-hovr/
 
  • Gilla
  • Ledsen
UffePlåtis och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Och du påbörjar naturligtvis inga ingrepp i några bärande konstruktioner innan du har ett startbesked från en bygganmälan till kommunen och det där tillståndet från styrelsen.

Annars verkar styrelsen vara av den nervösa typen och orolig för processen. Men du får nog speca mer i detalj vilka moment som renoveringen innebär för att kunna få mer feedback här.
 
  • Gilla
Roga1337
  • Laddar…
Jag kommer inte riva några väggar, utan snarare bygga ut en vägg så lägenheten blir en 2a. Samt renovera badrum, dra rör invändigt och det tillhör styrelsen så har skickat ansökan och fick nekat (trots att förra ägaren fick godkänd på samma ansökan). Jag fick komplettera med ta dit ventilationstekniker för 5k och då blev det godkänt.

Nu när bygget ska starta så skickade jag in namn på hantverkare och länkar till deras säker vatten, bkr och elsäkerhetsverket. Det räckte inte dem vill ha skriftliga pdf intyg på deras behörighet, f-skattesedel och försäkringsbevis.

Jag blir irriterad här för vi lever i en digital värld, om ett företag finns på allabolag klart som fan dem har f-skatt. Jag anser inte dem har rätt till dessa intyg, särskilt för jag vet att ordf gör detta för han inte litar på mig då jag är ung. Av samma anledning att jag fick nekat med komplettering på exakt samma byggansökan som förra ägaren fick godkänt. I vårt ombyggnadsdokument från styrelsen står det "efter renoveringen skall följande dokumentation överlämnas av entreprenören och finnas tillgänglig vid efterfrågan från styrelsen..."

Hur tolkar ni det? Sen att förvaltaren ska göra tillsyn som jag bekostar anser jag återigen inte är befogat står inget om det någonstans. Han är ju inte ens en besiktningsman vad är det för trams, hellre då ta dit en yrkesperson.
 
Claes Sörmland
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Jag kommer inte riva några väggar, utan snarare bygga ut en vägg så lägenheten blir en 2a. Samt renovera badrum, dra rör invändigt och det tillhör styrelsen så har skickat ansökan och fick nekat (trots att förra ägaren fick godkänd på samma ansökan). Jag fick komplettera med ta dit ventilationstekniker för 5k och då blev det godkänt.

Nu när bygget ska starta så skickade jag in namn på hantverkare och länkar till deras säker vatten, bkr och elsäkerhetsverket. Det räckte inte dem vill ha skriftliga pdf intyg på deras behörighet, f-skattesedel och försäkringsbevis.

Jag blir irriterad här för vi lever i en digital värld, om ett företag finns på allabolag klart som fan dem har f-skatt. Jag anser inte dem har rätt till dessa intyg, särskilt för jag vet att ordf gör detta för han inte litar på mig då jag är ung. Av samma anledning att jag fick nekat med komplettering på exakt samma byggansökan som förra ägaren fick godkänt. I vårt ombyggnadsdokument från styrelsen står det "efter renoveringen skall följande dokumentation överlämnas av entreprenören och finnas tillgänglig vid efterfrågan från styrelsen..."

Hur tolkar ni det? Sen att förvaltaren ska göra tillsyn som jag bekostar anser jag återigen inte är befogat står inget om det någonstans. Han är ju inte ens en besiktningsman vad är det för trams, hellre då ta dit en yrkesperson.
Strunta i vad styrelsen vill, fokusera på vad de har mandat att besluta över. I kommunikationen så går du inte i polemik med dem även när de har fel. Ignorera bara delen som är fel. Det brukar vara lugnast så när äldre okunniga människor har hamnat fel i tanken.

För att förlänga en vägg behövs inget tillstånd från styrelsen. Se noga till att inte informera dem om det så behöver de inte fundera alls över väggen.

Renovera badrum kräver inte styrelsens tillstånd så återigen dra inte upp det om du inte önskar något annat från dem, t ex delstamsbyte.

Dra nya rör invändigt i badrummet i samband med renovering av badrummet kräver troligen styrelsens tillstånd eftersom att det kan vara ändring av befintliga ledningar för vatten. (Om rören dras på samma sätt som tidigare så är det kanske snarare underhåll men i samband med en badrumsrenovering så brukar det röra sig om en helt ny rördragning och tillstånd krävs då.)

Hur ventilationen kom in förstår jag inte.

//

Så enklast är väl bara att köra igång renoveringen och sen när ni är igång så söker du tillstånd från styrelsen för rördragningen. Låt det gå via företaget som sköter VVS-dragningen så kan de förklara för styrelsen hur rören ska gå. Styrelsen kan i praktiken inte neka när du står där med ett rivet badrum och hantverkarna ringer. De måste ge tillstånd. Så här gör alla medlemmar i den förening som jag sitter i styrelsen för.
 
  • Gilla
Jonny Hylander och 3 till
  • Laddar…
Dokumentera med bilder, och gör klart för förvaltaren att han inte behöver komma in och besiktiga , att du inte kommer betala något. Om du vill kan du ju släppa in honom eller någon från styrelsen.
 
  • Gilla
EvertL och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Dokumentera med bilder, och gör klart för förvaltaren att han inte behöver komma in och besiktiga , att du inte kommer betala något. Om du vill kan du ju släppa in honom eller någon från styrelsen.
Precis vad jag ska göra, men har styrelsen rätt att begära ut alla dessa intyg i förhand? Jag har gett namn på hantverkarna borde inte det räcka nu till en början. När jobbet är klart så har jag allt dokumneterat med bilder etc.
 
Nej dom har inte rätt om det inte står i stadgarna. Ge dom skiten efter allt är klart ist.
 
  • Gilla
  • Haha
LURIGLANA och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Strunta i vad styrelsen vill, fokusera på vad de har mandat att besluta över. I kommunikationen så går du inte i polemik med dem även när de har fel. Ignorera bara delen som är fel. Det brukar vara lugnast så när äldre okunniga människor har hamnat fel i tanken.

För att förlänga en vägg behövs inget tillstånd från styrelsen. Se noga till att inte informera dem om det så behöver de inte fundera alls över väggen.

Renovera badrum kräver inte styrelsens tillstånd så återigen dra inte upp det om du inte önskar något annat från dem, t ex delstamsbyte.

Dra nya rör invändigt i badrummet i samband med renovering av badrummet kräver troligen styrelsens tillstånd eftersom att det kan vara ändring av befintliga ledningar för vatten. (Om rören dras på samma sätt som tidigare så är det kanske snarare underhåll men i samband med en badrumsrenovering så brukar det röra sig om en helt ny rördragning och tillstånd krävs då.)

Hur ventilationen kom in förstår jag inte.

//

Så enklast är väl bara att köra igång renoveringen och sen när ni är igång så söker du tillstånd från styrelsen för rördragningen. Låt det gå via företaget som sköter VVS-dragningen så kan de förklara för styrelsen hur rören ska gå. Styrelsen kan i praktiken inte neka när du står där med ett rivet badrum och hantverkarna ringer. De måste ge tillstånd. Så här gör alla medlemmar i den förening som jag sitter i styrelsen för.
Nej jag förstod heller inte hur ventilationen kom in i bilden men jag orkade inte dividera då så gjorde bara som jag blev efterfrågar. Dem menade med att 1:a blir 2:a så måste luften fördelas på korrekt sätt bla bla och det kan vara en tekniker bedöma hur man gör.

Tack för kloka tips!
 
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Nej jag förstod heller inte hur ventilationen kom in i bilden men jag orkade inte dividera då så gjorde bara som jag blev efterfrågar. Dem menade med att 1:a blir 2:a så måste luften fördelas på korrekt sätt bla bla och det kan vara en tekniker bedöma hur man gör.

Tack för kloka tips!
Ja, föreningen är ansvariga för ventilationen, och om man bygger ett nytt rum, blir de även ansvariga för det rummet. I framtiden när du flyttat och lägenheten bytt ägare flera gånger kanske nån blir drabbad av dålig ventilation. Ett skräckscenario, men rummet blir drabbat av mögel, nån utvecklar en sjukdom av det....
Resten kan du nog tänka ut själv.
Bara en förklaring varför man behöver ha koll på vissa grejer.
 
  • Gilla
eb86 och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Precis vad jag ska göra, men har styrelsen rätt att begära ut alla dessa intyg i förhand? Jag har gett namn på hantverkarna borde inte det räcka nu till en början. När jobbet är klart så har jag allt dokumneterat med bilder etc.
Det är du som har ansvar för inre underhåll av lägenheten, inte styrelsen. Därmed är det du som bestämmer över din renovering och hur den ska utföras, du betalar ju också för det. Styrelsen har inget mandat att styra över hur du genomför arbetena.

Ofta finns en skrivning i stadgarna att arbeten ska utföras "fackmannamässigt", det betyder på klarspråk på det sätt som folk som arbetar professionellt med saken utför arbetet. Det finns inga krav på certifieringar vid t ex rörarbeten. Köper du en tjänst så gäller konsumenttjänstlagen och där är fackmässighet i arbetet bindande, så det garanterat från vilket företag du än köper tjänsten. Arbete på din elanläggning får bara utföras av elinstallationsföretag så där är du som konsument ännu mer skyddad när du köper in tjänsten.

Styrelsen har egentligen bara en enda maktmöjlighet gällande badrumsrenoveringar, de kan förhala processen att ge dig tillstånd att genomföra förändringar vad gäller vattenledningarna (och avlopp/brunn om det också är aktuellt). Men använder du en vanlig firma för rörmokeri så är det djupt osakligt om de skulle göra det.
 
  • Gilla
SnällKyckling och 2 till
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Styrelsen kan i praktiken inte neka när du står där med ett rivet badrum och hantverkarna ringer. De måste ge tillstånd.
Måste den? I praktiken kanske det går bra att göra så för de flesta, men TS tycks ha drabbats av en lite vrång BRF-styrelse så det kanske är klokast att se till att tillståndet är givet innan renoveringen påbörjas.
Om inte annat så för att undvika förseningar.
 
  • Gilla
electropura och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
P pmd skrev:
Måste den? I praktiken kanske det går bra att göra så för de flesta, men TS tycks ha drabbats av en lite vrång BRF-styrelse så det kanske är klokast att se till att tillståndet är givet innan renoveringen påbörjas.
Om inte annat så för att undvika förseningar.
Styrelsen saknar lagstöd för att neka tillstånd till att TS att ändring av vattenrören i badrummet om inget konstigt planeras. En standardrenovering får de inte vägra. Bostadrättslagen 7 kap reglerar detta (min markering):

Text från Bostadsrättslagen med markeringar om när styrelsens tillstånd krävs för åtgärder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om det sen är moraliskt korrupta individer som sitter i styrelsen, ja då är det klart att de kan ignorera lagen och försöka fördröja processen.

Men har man att göra med dylika individer som dessutom inte ger sig och följer bostadrättslagen vid samtal med rörmokaren och där ger tillstånd så ändrar lämpligen TS sin plan: Eftersom styrelsen inte gav tillstånd så utförs aldrig någon ändring av befintliga ledningar utan det som genomförs är ren reparation av de slitna befintliga ledningarna. Reparation kräver inte tillstånd från styrelsen. Men plan B fungerar bara om det inte rör sig om för stora ändringar av ledningarna. T ex om det rör sig om utanpåliggande ledningar med ungefär samma dragning som de hade före badrumsrenoveringen.

(Men med tanke på TS tidigare tråd om den här föreningen kanske flytta är det bättre alternativet än att renovera sin lägenhet...)
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Jag kommer inte riva några väggar, utan snarare bygga ut en vägg så lägenheten blir en 2a. Samt renovera badrum, dra rör invändigt och det tillhör styrelsen så har skickat ansökan och fick nekat (trots att förra ägaren fick godkänd på samma ansökan). Jag fick komplettera med ta dit ventilationstekniker för 5k och då blev det godkänt.

Nu när bygget ska starta så skickade jag in namn på hantverkare och länkar till deras säker vatten, bkr och elsäkerhetsverket. Det räckte inte dem vill ha skriftliga pdf intyg på deras behörighet, f-skattesedel och försäkringsbevis.

Jag blir irriterad här för vi lever i en digital värld, om ett företag finns på allabolag klart som fan dem har f-skatt. Jag anser inte dem har rätt till dessa intyg, särskilt för jag vet att ordf gör detta för han inte litar på mig då jag är ung. Av samma anledning att jag fick nekat med komplettering på exakt samma byggansökan som förra ägaren fick godkänt. I vårt ombyggnadsdokument från styrelsen står det "efter renoveringen skall följande dokumentation överlämnas av entreprenören och finnas tillgänglig vid efterfrågan från styrelsen..."

Hur tolkar ni det? Sen att förvaltaren ska göra tillsyn som jag bekostar anser jag återigen inte är befogat står inget om det någonstans. Han är ju inte ens en besiktningsman vad är det för trams, hellre då ta dit en yrkesperson.
jag tolkar det att du ska köpa hus istället så slipper du någon styrelse
 
  • Gilla
nnika och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.