Den vita kabeln som är ansluten till cirkulations pumpen måst ju gå till nått, brytare eller direkt till centralen. Kabeln ser ju ganska ny ut så den borde vara lätt att följa.

Vad är det för modell på CTC? Står 26.... på den röda tapen.
 
Redigerat:
tommib
Röret som går från toppen av ditt expansionskärl är troligen ett avluftningsrör, vilket du har för att du har ett öppet expansionskärl. Det är alltså öppet till uteluften. Därför sitter det också på vinden, det måste helt enkelt vara högsta punkten i systemet.
 
Du behöver inte lossa några skruvar för att kolla om cirkulationspumpen går. Sätt örat mot den så hör du om den går eller inte.
 
tommib
Eller bara känn på den. Man brukar kunna känna små vibrationer om den går.

Vart tar den vita kabeln från cirkulationspumpen vägen? Den verkar gå tillsammans med de två stålslangarna från pannan (som man får förmoda är styrning).

Elpatronen sitter inne i pannan, där de två vita feta kablarna går in.
 
Har tittat lite närmare på knapparna där och det står faktiskt på ett par olika språk "Cirkulationspump" och "Oljebränning" under vardera knapp där till höger på pannan. Stålslang och vit kabel från cirkulationspumpen går in i en brytare på väggen (som är påslagen), den brytaren verkar i sin tur få ström ifrån elcentralen.

Gjorde som så att jag testade att slå på den brytare på pannan som det stod cirkulationspump på, och cirka 2 timmar senare så har det inte hänt nånting alls med elementen. Fortfarande kalla, cirkulationspumpen däremot är ordentligt varm, men det är väl som det ska vara i och med att det är ganska varmt vatten däri.

Har gått runt med luftningsnyckel och kollat till de flesta element, öppna lite, kommer inte ut någon luft, däremot några droppar vatten ur allihop. Och så få droppar som jag tagit ut ur systemet lär jag ju inte behöva fylla på nåt?

Problemet med att jag inte får nån värme kvarstår ju dock. Har försökt följa de rör som går till elementet i badrummet med, det enda element i hela huset där jag har värme. De går ner i golvet i badrummet, men kollar jag i rummet under i källaren så kommer de inte ut där? Så de verkar gå nånstans inuti golvet, och då är det ju lagom lätt att ta reda på vart de går.

Kanske dags att ta hit nån som begriper sig på det här och få titta på det på plats?
 
D
Öppna den stora blanka skruven på cirkulationspumpen och försök skruva på axeln i hålet med en skruvmejsel. Tror inte pumpen skall bli så varm, det är väl bara 50 grader vatten den har. Mer troligt att pumpen står stilla och är varm pga det.
 
Hade lite tur och en polares farsa hade lite koll på det här. En ordentlig käftsmäll med en brädbit så startade pumpen och började gå. :)

Så nu har jag värme och har på köpet lärt mig lite om hur allt det här fungerar. Upptäckte också efter pumpen börjat att gå att den brytare som sitter i pannan för cirkulationspumpen inte gör någon nytta alls, utan det är tydligen enbart brytaren på väggen som gäller för den.

Shunten verkar sitta fast i ett läge och jag blev avrådd att ta i för hårt för då kunde den börja läcka, så den får väl stanna där den är.

Hittade också vart man fyller på systemet och det verkar vara en ventil till höger ovanför pannan med silverfärgat vred och den sitter om möjligt ännu hårdare fast, så som tur väl är behöver jag inte fylla på systemet. Den dagen jag behöver göra det får jag nog ta hit en firma som fixar till den ventilen. :)

Får tacka så mycket för all hjälp, lärt mig en massa nytt om uppvärmning osv. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.