nizzehult
Scouten skrev:
Kan du inte berätta vad den ska vara till, så kan det säkert komma kluriga lösningar från församlingen här?
Jodå. Tänkte bygga en egen snöraka och det här är alltså stången som håller den del som ska vara på taket. Just den är jag lite hemlig med då jag har en egen idé om hur den ska vara konstruerad men jag tror att den kommer att väga runt halvkilot.
Får man bara upp den på taket och kan rikta in den där med tillräcklig precision så gör det inget om den är sladdrig men just detta moment är rätt kritiskt och kräver att den inte vinglar på alltför mycket.

Nu har jag skrivit 3 meter men jag behöver sätta ihop (skarva) två st för att komma upp i runt 5-6 meter så det är egentligen denna längd som man ska fundera på.
 
Det som får mig att tveka på en elbil är bristen på snabba laddare.
Åker mycket i tjänsten och vill inte stå och vänta vid någon laddstation på någon som laddar med 50Kw..
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Det som får mig att tveka på en elbil är bristen på snabba laddare.
Åker mycket i tjänsten och vill inte stå och vänta vid någon laddstation på någon som laddar med 50Kw..
Är du i fel tråd och härjar?:cool:
 
  • Haha
mexitegel
  • Laddar…
nizzehult
nizzehult
K Kane skrev:
Köpa en sådan här och modifiera, [länk] ?
Jo, det kanske skulle funka men dessa har varit tokslut överallt de sista månaderna och leveransläget är osäkert.
 
tommib
Fyrkantsrör i aluminium är nog det styvaste och lättaste du hittar. Bauhaus säljer 2 m längd till rimliga priser, du får skarva med snäppet mindre fyrkantsrör och sprintar.

Om det är svårt att beställa som privatperson kanske du kan snacka med en lokal smidesfirma/bygghandel som regelbundet får leveranser på lastbil, då borde du kunna få ner leveranspriset lite.
 
Snailman
nizzehult
Snailman Snailman skrev:
Jag gjorde en snöraka av ett sådant här rör, 6m långt

Inomhusavloppsrör PP 50 x 6m - Rinkaby Rör (rinkabyror.se)

Det finns olika tillverkare, och de bästa gör för tjockväggiga rör = blir för tungt.
Ja, jag har också funderat på ett sånt men även ett hyfsat tunt rör borde väl bli rätt tungt? Sen är det samma problem här: i stan verkar det bara finnas rör som är 2m på de vanliga ställena (ByggMax, K-Rauta etc) och Rinkaby Rör säljer dessa bara som hämtvara.
 
VP-rör är av PVC och där biter de flesta lim. Om du bygga en knippe av 7 st 16 mm VP-rör och limma ihop så blir det rätt styvt. Istället för li, kan du även ta el-tejp runt hela men tejpa med åtdrag.
 
Snailman
nizzehult nizzehult skrev:
Ja, jag har också funderat på ett sånt men även ett hyfsat tunt rör borde väl bli rätt tungt? Sen är det samma problem här: i stan verkar det bara finnas rör som är 2m på de vanliga ställena (ByggMax, K-Rauta etc) och Rinkaby Rör säljer dessa bara som hämtvara.
Jo, jag har handlat några sådana rör i butiken i Jönköping.

För väldigt länge sedan så köpte jag en centraldammsugare till förra huset, då följde det med en rörsats, de var vita 50mm och väldigt långa, kanske 4 eller 5 meter, men har inte sett dem säljas någon annanstans senare, den butiken finns inte kvar
 
Det går kanske att hitta en billig 3m stege någonstans som man sen slaktar. Då har man två rätt styva relativt lätta 3m stänger. Biltema säljer 3m stegar för 500 kr.
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
K Kane skrev:
Är du i fel tråd och härjar?:cool:
Nej jag är hårdrockare
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.