R
Är nog inga problem att få den ligga kvar , gör egna tyngder , en låda ca 40X 20X20 med plast i , den smörjes med vanlig matolja , ett plaströr som är lite större än din slang lägges i mitten på formen , den smörjes med matolja den med , när det brunnit har du tyngder som träs på , då finns ingen risk att den flyter upp , tyngderna med ca 2 meter mellan ,
NU TILL DET VERKLIGA PROBLEMET , Is och vind , på dina breddgrader finns drivis och is upp mot land , skulle kunna tänka mig att vid islossning och drivis kommer din slang att ev försvinna till havs om den inte ligger under markytan och botten många meter ut , det är grunt som du har där
 
M martinradbo skrev:
Jag vet inte exakt, det är i havet utan Göteborg, skall ansluta till en ledning med vatten som ligger på botten en bit ut. Maxdjup kanske 3-4 meter, och så uppgrundande in till land där PEM-slangen sen ska fortsätta en bit upp till ett hus.

Undrar förresten hur mycket man måste tynga ner en 32-PEM med per meter för att den skall hålla sig på botten även när den är tom på vatten?
0,8kg lyftkraft/meter minus slangens vikt 0,27kg
Så det borde bli 0,53kg.
 
  • Gilla
_Elman_
  • Laddar…
M martinradbo skrev:
Jag vet inte exakt, det är i havet utan Göteborg, skall ansluta till en ledning med vatten som ligger på botten en bit ut. Maxdjup kanske 3-4 meter, och så uppgrundande in till land där PEM-slangen sen ska fortsätta en bit upp till ett hus.

Undrar förresten hur mycket man måste tynga ner en 32-PEM med per meter för att den skall hålla sig på botten även när den är tom på vatten?

Hur ska du tömma slangen på vatten?

Protte
 
När vi lägger sjöledningarna på jobbet viktar vi dem till ca 60%. Det är då smidigt att montera vikterna på land och sedan dra ut ledningen till rätt position och sänka den genom att vattenfylla den.

Varför skulle du vilja tömma den?

Vi använder två typer av vikter, dels de underhängande som jag länkade till i tidigare inlägg eller betongfyllda rör som är ca 1m långa som fästs med band av samma typ som bilbälten. För att vikterna inte ska flytta sig längs med ledningen är det lämpligt att fästa dem med ett rep som är knutet i varje vikt.

Buntband har en tendens att brytas ner med tiden och släppa.

I landfästet bör slangen grävas ner och helst ska slangen spolas ner på botten så att den hamnar i bottensedimentet.
 
Vad är det som skall dras i slangen? Och imellan vad ska den gå? :)
 
harry73
Vattenledning blir det
M martinradbo skrev:
, skall ansluta till en ledning med vatten som ligger på botten en bit ut. Maxdjup kanske 3-4 meter
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Jag hhittade en gammal kätting samt några stumpar med tjock wire från fiskebåtar, som numera är klamrade med buntband och allt nedsänkt på havets botten.

Att det "kan" rosta sönder, och att buntbanden "kan" gå sönder med tiden får jag helt enkelt acceptera, proffslösningarna blev orimligt dyra och att stå och gjuta egna hade jag inte tid till även om det skulle ha blivit väldigt bra tror jag.

Tack för alla tips och tokiga (!) idéer. ;-)
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Heij83
C crazytok skrev:
Eller sök på typ alibaba eller eBay efter blytyngder
Inte bly i vatten! Bly är en tungmetall som förorenar...
 
A
N NoOne2k skrev:
När vi lägger sjöledningarna på jobbet viktar vi dem till ca 60%. Det är då smidigt att montera vikterna på land och sedan dra ut ledningen till rätt position och sänka den genom att vattenfylla den.

Varför skulle du vilja tömma den?

Vi använder två typer av vikter, dels de underhängande som jag länkade till i tidigare inlägg eller betongfyllda rör som är ca 1m långa som fästs med band av samma typ som bilbälten. För att vikterna inte ska flytta sig längs med ledningen är det lämpligt att fästa dem med ett rep som är knutet i varje vikt.

Buntband har en tendens att brytas ner med tiden och släppa.

I landfästet bör slangen grävas ner och helst ska slangen spolas ner på botten så att den hamnar i bottensedimentet.
Hej,
jag har förstått att vanliga buntband som man köper släpper efter några år, min kollektor slang ligger nu på ytan några meter.
Vilket typ av rep föreslår du?
 
Vi använder typ 2 till mindre ledningar som finns länkade på denna sidan http://www.sjovikt.se/fakta.shtml

Jag tror det band av nylon. Men är inte helt säker.
 
A
N NoOne2k skrev:
Vi använder typ 2 till mindre ledningar som finns länkade på denna sidan [länk]

Jag tror det band av nylon. Men är inte helt säker.
Läste i Produktions dokumentet:
U-Vikten monteras med textilband där livslängden inte får underskrida övriga delar i konstruktionen.
Svårt att hitta den typ av textilband, säljer ni dom?
Annars så tänkte jag använda dom grovaste Buntband 8,7x523, som går att hitta på Biltema.

 
A AbRhesus skrev:
Läste i Produktions dokumentet:
U-Vikten monteras med textilband där livslängden inte får underskrida övriga delar i konstruktionen.
Svårt att hitta den typ av textilband, säljer ni dom?
Annars så tänkte jag använda dom grovaste Buntband 8,7x523, som går att hitta på Biltema.

Ta kontakt med henkelstorp så kan de säkert hjälpa dig med att få tag på rätt typ av band eller berätta vad det är för typ. Den svaga länken skulle jag tro är att hitta en bra spänne för att fästa banden.

Jag hade nog föredragit att köpa buntband av bättre kvalitet typ Hellermann Tyton eller liknande.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Ja buntband är bra men har en tendens att bli sköra och gå av efter några år men på havsbotten lär det gå betydligt snabbare så sök en annan lösning där. Rep, ingjutning, rostfria hållare eller kraftiga plast fästen gjorda för ändamålet.
 
finns ju buntband i rostfritt.......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.