Jag ska förlägga en 32 mm PEM-slang på havsbotten, 30-50 m lång.
Behöver tynga ner den så att den inte kan flyta upp, några förslag?

Har själv funderat på att fästa en kätting på pemslangen med buntband men har ingen liggande och dyrt att köpa nytt bara för detta ändamål.

Idéer?
 
H
Finns färdiga vikter till slang att köpa.
 
Kolla in http://www.sjovikt.se. Det är den typen av vikter som vi använder till sjöledningarna på jobbet. Jag vet dock inte om de finns för så små dimensioner som 32.
 
Köp tomma godisburkar som gjutform och gjut själv.
 
Nu blir man ju nyfiken på vad du ska göra?? :giggle:

Ska du göra det så billigt som möjligt, så är nog gjuta egna tyngder ett bra alternativ.
Annars kan man kanske köpa 40x40 marksten på byggmax, klyva dessa till mindre storlekar (4st 20x20) och borra hål och fästa med buntband.

Eller sök på typ alibaba eller eBay efter blytyngder?
 
Fulkemisten
En lösning kan väl vara ett eller flera järnrör i något större innerdimension än slangens ytterdimension som träs på. Kan fixeras i läge med slangklämmor före och efter om skillnaden inte är för stor.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
En lösning kan väl vara ett eller flera järnrör i något större innerdimension än slangens ytterdimension som träs på. Kan fixeras i läge med slangklämmor före och efter om skillnaden inte är för stor.

Kanske skippa PEM slangen och lägga järnröret / rostfritt direkt i havet.

Protte
 
Gamla tegelstenar med hål i borde vara billiga, eller betongpannor med färdiga spikhål? och så buntband. Kanske ballonger för att hålla allt uppe medans man jobbar och sedan bara panga ballongerna?
 
Det måste vara ett jäkla jobb att trä på metallrörstumpar på en flera hundra meter lång PEM-slang?
 
  • Gilla
A-soon och 1 till
  • Laddar…
harry73
useless useless skrev:
Det måste vara ett jäkla jobb att trä på metallrörstumpar på en flera hundra meter lång PEM-slang?
Som tur är behöver TS bara 30-50m
M martinradbo skrev:
Jag ska förlägga en 32 mm PEM-slang på havsbotten, 30-50 m lång.
 
  • Haha
Uppner
  • Laddar…
Vem läser hela tråden innan man svarar?
 
  • Haha
  • Gilla
Alti och 5 till
  • Laddar…
När vi tog upp gammal sjövatten värme rör i samfälligheten var det cementfyllda rör som var fästa med grova buntband till slangarna.
ca 30cm långa var tyngderna.
 
O
Vad är det för bottentyp, maxdjup och bottenprofil där du skall förlägga din ledning?
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
O Steamboy skrev:
Vad är det för bottentyp, maxdjup och bottenprofil där du skall förlägga din ledning?
Jag vet inte exakt, det är i havet utan Göteborg, skall ansluta till en ledning med vatten som ligger på botten en bit ut. Maxdjup kanske 3-4 meter, och så uppgrundande in till land där PEM-slangen sen ska fortsätta en bit upp till ett hus.

Undrar förresten hur mycket man måste tynga ner en 32-PEM med per meter för att den skall hålla sig på botten även när den är tom på vatten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.