Sanden du pratar om, strör man den på färgen innan den torkar alltså? Kanske tar bort det snygga i den lösningen i sådana fall?
Att govlet blir halt om det ligger vatten på det kan jag tro, men om det är torrt borde det väl inte vara några problem? Däremot så blir det ju hårdare att stå på, så om man har problem med det och man avser att vistas mycket i köket så är det kanske inte den bästa lösningen. Fast själv har jag klinkers i köket och det är knappast mjukare att stå på än betong.
Såg nu att golvet ligger direkt på sulan. Har ni golvvärme? Annars kan det kanske bli kallt om fossingarna...
 
Hur är prisnivån på hoviplattor?
 
Personligen tycker jag gummigolv med upphöjda cirklar är superhäftiga. Men lite väl dyra. Kollade själv på ett sånt, kanske var det trelleborg, och det skulle gå på ca 600/kvm. Men ett rött eller svart gummigolv mot en högblankvit inredning skulle vara ursnyggt.

/Maria
 
VIMSAN: Ja, gummigolv är snyggt, men jag är rädd för att bli less på de där pluttarna... Jag ringde och kollade på enda stället som tydligen var återförsäljare, minns bara inte vad de hette...nånting-fabriken... och de sa att de fanns från ca 350:- om jag inte minns helt fel. Men 600 var det inte.

VESPAMAN: Jag vet faktiskt inte, men man kanske som lackar fast det på slutet??? Har inte kollat det.

Ja, sen är ju frågan om man fixar det hårda... Men det enda som skulle vara mjukare är väl en plastmatta, gummigolv sägs vara lika hårda. Eller ett trägov då, men det är ju just det jag vill komma bort från. Korkgolv är också mjukare, men jag vet inte...gillar det inte riktigt. Och någon form av vinylplattor är ju lika hårda som betong också. Så det hårda får vi nog leva med.
 
Ja just det, ang betonggolv...
ev. kan man behöva slipa det innan så man får bort det översta porösa lagret sa färghandlaren.
Plattgjutaren sa som hastigast att golvet kommer att bli helt slätt och att det går bra att måla, nämde inget om slipning, men jag ska kolla.

Sen är bara frågan...vitt, svart, antracitgrå... Det beror ju lite på vad det blir för bänkskiva i köket.
 
Hemmakatten
Vad ska ni ha för golv i resten av huset? Jag tycker att det är vackrast och luftigast och enhetligast om man har samma golv i hela huset eller om man kan begränsa sig till två olika golvmaterial (badrum undantaget). Framförallt om man har en lite öppnare planlösning.
 
Vi har tänkt oss ek i vardagsrummet, hallen, sovrummen, trappen upp och rummen uppe. Och kakel i tvättstuga och badrum. Ek är kanske lite trist, men det är inte tidstypiskt och förhoppningsvis vill vi ha det ett tag framöver.
Vill liksom bryta av den tråkiga eken med någon roligt/spännande i kök/matrum. Och har vi betonggolv kan vi fortsätta med samma golv ute i vinterträdgården, så även den binds samman...
Vi kan ju alltid lägga in ett trägolv (kanske ek) i köket om vi känner att vi inte trivs med betonggolvet, men då kommer vi att få trösklar emellan. Fast jag har å andra sidan hört rekommendationer, att man ska ha det mellan rummen eftersom ett trägolv rör sig och det är svårt med stora ytor...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.