Jag ska nog börja med att testa om det går att korsa slingan vid soptunnan, då blir ju inte returen för lång. Om det inte funkar, så får jag ta och mäta noggrant hur lång returslingan blir, det kanske inte gör så mycket om den blir t.ex. 430 meter.
 
Det känns som det har bäst odds för att funka. Men när det gäller att tänja gränser så är det bara att testa för att se om det funkar.
 
  • Gilla
Daniel Segerlöv
  • Laddar…
I den tekniska manualen (alltså inte den vanliga användarmanualen) till 220/230 står det att när den väl börjat följa begränsningsslingan kommer den inte att byta till guiden även om den passerar. Oklart varför, känns bara dumt. Men så står det:

"Should the mower then find and start to follow the boundary wire, it continues with this even if it finds the guide wire."

Det är möjligt att det förändrats på senare år, har inte sett någon teknisk manual för de nyare maskinerna.
 
Det är nog ändrat då. I den tekniska manualen till 320 och 330X jag tittade i så står det att den börjar följa guiden om den korsas när den följer begränsningen hem.
 
Kanon i så fall ju!
 
"Om robotgräsklipparen passerar någon guidekabel då den följer begränsningsslingan kommer den att avbryta sökningen längs med begränsningsslingan och istället börja följa guidekabeln in till laddstationen."

Så står det i manualen, det var en väldigt välkommen nyhet, nu får jag tänka om hur jag ska dra kabeln på framsidan!
 
Ibland lönar det sig att lusläsa :) Det står även att när den följer guiden så gör den det en bit in i radiofältet som laddstationen skickar ut sen tar laddstationen över. Frågan där är ju hur nära laddstationen den måste gå innan den tar över. Borde med lite trixande få den till att gena över där och gå rätt in i laddstationen istället för att gå ner på framsidan och vända när den ska hem. Om du nu väljer att dra fram guiden på framsidan och sen tillbaka via laddstationen och in bakom häcken.
 
Testade lite igår med korridorbredden på gränsslingan och blev av med mitt andra problem! Bredden var inställd på 3-6, ändrade den till 3-7. Nu vänder inte Börje tillbaks när han kommer fram till ö3, utan rundar den snyggt! :) Han kör heller inte en onödig runda in bakom jordgubbslandet och bärbuskarna, utan genar över till gränsslingan när han går motsols. Det lönar sig att experimentera lite! :)
 
Tänk på att den alltid kör på max avstånd när du kör tester. När den kör i vanlig ordning kommer den variera avståndet och då kanske fenomenet uppstår ändå. Är det inte ofta den följer begränsningen är det kanske bättre att ställa korridorbredden på 7-7 istället eller 7-9 om det är möjligt.
 
Börje följde begränsningskabeln in nu när han slutade för natten. Han körde nära kabeln, men ändå så rundade han ön, så det fungerar ju hittills i alla fall. Men en sak som jag inte blir riktigt klok på är det att han går medsols in, fastän det kan vara 250 meter åt det hållet, och 50 meter åt det andra hållet. Är det inte meningen att han ska känna av vilket håll som är kortast att köra? Av denna anledningen så har jag nästan lust att koppla in en guidekabel längst upp i mitten på ritningen, för att fånga in honom när han kommer vandrandes från andra sidan jordgubbslandet. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.