Rotdosa
 
  • Gilla
toolman77
  • Laddar…
Nu fattar jag vad du menar
Finns distansringar att köpa
 
R Robert-san01 skrev:
Rotdosa
Ja, det kan man ju göra, och gå in i ryggen på den med slangen. Absolut en lösning.
 
G Grod4n skrev:
Nu fattar jag vad du menar
Finns distansringar att köpa
Jo, men de bygger typ 2 mm per ring. Det blir en jääää_la massa ringar :)

Edit; så precis elmont länk, och inser att det finns många varianter och höjder.
 
E elmont skrev:
Då får du använda förhöjningsringar. Här finns det lite olika varianter som är upp till 28 mm
[länk]
Och det ska vara "dosa" i hela hålet fram till "ytan", apparatdosan jag skulle föreslå heter VP2 som bygger som max ca 40 mm den är justerbar.
[länk]
Så först en dosa och sedan lämpligt antal förhöjningsringar.
OK. Är det ok att skära av bakstycket på en senildosa och använda som förlängning?

Ja, precis.

Hmm. Ok. Den skall jag kolla upp.
 
Hur ska du fästa senildosan? Den är tänkt att klämmas fast mellan skivan/väggens framsida och skivans baksida med en skruv och"vinge" och det fungerar inte vid en så tjock vägg. Så använd riktiga grejer som är avsedda för just ditt ändamål, då blir det bra. "hemmalösningar" brukar vara lite (mycket?) sämre.
 
E elmont skrev:
Hur ska du fästa senildosan? Den är tänkt att klämmas fast mellan skivan/väggens framsida och skivans baksida med en skruv och"vinge" och det fungerar inte vid en så tjock vägg. Så använd riktiga grejer som är avsedda för just ditt ändamål, då blir det bra. "hemmalösningar" brukar vara lite (mycket?) sämre.
Helt rätt. Jag kommer att köra antingen befintlig dosa eller vp2 tillsammans med ringar. Enklast så, och korrekt.
 
E elmont skrev:
Hur ska du fästa senildosan? Den är tänkt att klämmas fast mellan skivan/väggens framsida och skivans baksida med en skruv och"vinge" och det fungerar inte vid en så tjock vägg. Så använd riktiga grejer som är avsedda för just ditt ändamål, då blir det bra. "hemmalösningar" brukar vara lite (mycket?) sämre.
Enkelt att kapa ur lite så det blir lagom tjockt kvar att klämma dosan då det går att komma åt bakifrån. Spelsberg har dosor med utgång i botten så blir det enkelt att få ut slangen
 
R Robert-san01 skrev:
Enkelt att kapa ur lite så det blir lagom tjockt kvar att klämma dosan då det går att komma åt bakifrån. Spelsberg har dosor med utgång i botten så blir det enkelt att få ut slangen
Hmm...ja, så länge dosan kan fästas ordentligt så funkar det ju. Du menar att karva ur för fästvingarna i gipset va? Alltså inuti hålet.
 
Använd en "vanlig" dosa och förhöjningsringar, att få en rotdosa att sitta säkert i dina hål är inte så enkelt. Dom måste även sitta rätt exakt då dom inte har någon dosring att justera.
 
E elmont skrev:
Använd en "vanlig" dosa och förhöjningsringar, att få en rotdosa att sitta säkert i dina hål är inte så enkelt. Dom måste även sitta rätt exakt då dom inte har någon dosring att justera.
Ja, det slutar troligen med det, trots att det kostar det fyrdubbla mot senil dosa. Jag har liksom 9 sådana uttag som skall sättas, så det blir ju lite pengar av det.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Ja, det slutar troligen med det, trots att det kostar det fyrdubbla mot senil dosa. Jag har liksom 9 sådana uttag som skall sättas, så det blir ju lite pengar av det.
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Ja, det slutar troligen med det, trots att det kostar det fyrdubbla mot senil dosa. Jag har liksom 9 sådana uttag som skall sättas, så det blir ju lite pengar av det.
Så länge slangen går in i dosan samt att dosan sitter fast så är det ju okej. Förhöjningsringar är ett bra alternativ. Blir det för dyrt kanske en lösning kan va att bygga på hålet bakifrån, dvs ta några hål på en osb skiva och skruva fast i en fyrkantig bit som du sedan skruvar fast bakifrån. Då har du fäste för skruvar till en inbyggnadsdosa och slipper använda ringar.
 
Billigast blir det kanske att "huggabort" så pass mycket av väggen att det bara behövs en vanlig apparatdosa. Eller ännu billigare är att skippa dom infällda uttagen och köra med utanpåliggande där man går in med slang/rör i botten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.