M mackan_kal skrev:
Rut ges för att reparera vitvaror och allt inom it inom hemmet.

Skomakare och skräddare borde väl med komma med kan tyckas men det är ju knappt någon som använder dessa tjänster.

Det hade nog varit populärt med rut för att laga bilar, men där har man ju bestämmt att de som äger en bil ska skattas ihjäl så där lär vi inte få se nåt
De finns i varje stad så några är det som använder dem... och det skulle det svänga på riktigt och folk började köpa kvalitet och reparerbart istället för internetslitosläng.

tyvärr är ju det mesta tillverkat för att slängas. men får vi skatt på engångsartiklar blir allt bra.

/ATW
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Fairlane
Lite intressant med RUT tycker jag att det är att är det infördes så var S kraftigt emot. ROT var bra men något jävla pigavdrag skulle inte finnas. Det skulle man riva upp så fort man kom till makten.

Nu sitter man i regeringsställning och har sänkt avdraget för ROT och byggt ut det för RUT. Inget prat hörs längre om pigor.
 
  • Gilla
Mats Lj och 2 till
  • Laddar…
C
M mackan_kal skrev:
Ja det är sant. Lite märkligt kan tyckas, måste finnas nån tanke bakom det.
I bostadsrätt gäller det dessutom endast fönstrets insida, oavsett om bostadsrättsinnehavaren har underhållsansvaret för hela fönstret eller inte.

ROT-avdraget är lite udda med sina avgränsningar till den fysiska platsen, när man inom andra områden inom skattelagstiftningen istället ser på syftet. Det ställer också till det inom t.ex. lantbruk om du skall gräva nytt avlopp till boningshuset. Du får inte ROT-avdrag för den delen av arbetet som utförs utanför tomtgränsen, men du får inte heller dra av det inom näringsverksamhet eftersom avloppet är avsett för bostaden.
 
C cpalm skrev:
ROT-avdraget är lite udda med sina avgränsningar till den fysiska platsen
Är det inte också så att man får ROT-avdrag på arbeten på ett fritidshus som ligger i utlandet, t.ex. Spanien eller Grekland?
Och där alltså svenska staten/skatteverket inte får in en spänn i moms, arbetsgivaravgifter eller något annat.
 
C
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Är det inte också så att man får ROT-avdrag på arbeten på ett fritidshus som ligger i utlandet, t.ex. Spanien eller Grekland?
Och där alltså svenska staten/skatteverket inte får in en spänn i moms, arbetsgivaravgifter eller något annat.
Jo, så är det nog och det är ju ännu mer tokigt. Vad är syftet med det? Att hjälpa andra EU-länder att bekämpa svartarbete? Hur går kontrollerna till?
 
Både Rut och rot kan dom lägga ner, men Rut är det dom ska kasta h-vete först, sjukare idé en rut finns inte.
Ge pengar till eliten och skapa slav jobb med utländskarbetskraft.
 
  • Gilla
  • Älska
straffarbete och 3 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
Både Rut och rot kan dom lägga ner, men Rut är det dom ska kasta h-vete först, sjukare idé en rut finns inte.
Ge pengar till eliten och skapa slav jobb med utländskarbetskraft.
Tyvärr har även Sossarna fått ge upp.

De är tvingade att skapa en låglönearbetsmarknad... men när den sen är etablerad med företag och kunder kommer RUT att minskas.

/ATW
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Tyvärr har även Sossarna fått ge upp.

De är tvingade att skapa en låglönearbetsmarknad... men när den sen är etablerad med företag och kunder kommer RUT att minskas.
/ATW
Tyvärr så kan/vill inte eliten städa själva så tror vi kommer dras med rut länge, en generation av bortskämda ungar växer upp som aldrig kommer få lära sig att städa.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
T twoody skrev:
Tyvärr så kan/vill inte eliten städa själva så tror vi kommer dras med rut länge, en generation av bortskämda ungar växer upp som aldrig kommer få lära sig att städa.
När behoven/kraven är etablerade tror jag rut% kommer minska... det enda man kan vara säker på är att staten ska ha in pengarna...

/ATW
 
Varför anser vissa att ROT är okej medan RUT är djävulens påfund? ”Alla kan städa själva”, eller? Kan inte ”alla” snickra och måla själva också? Kanske inte lika bra som en yrkesman, men ändå. Jag tycker det är som att se ner på folk som arbetar som städare och faktiskt har en kunskap och yrkesskicklighet.

Sen är det inte bara rikingar som använder RUT. Massor av medelinkomsttagare gör det. Jag själv anlitade städfirma med RUT-avdrag I några år när jag var ensamstående förälder och deltidssjukskriven. Det minskade min stress avsevärt. Och jag var inte särskilt rik, fick ut 18 000 kr efter skatt. Jag var extremt tacksam över städarens skicklighet.

varför är det politiskt korrekt okej att anlita yrkesmän till vissa tjänster i och kring hemmet, men inte till andra?
 
  • Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
Flyktsoda Flyktsoda skrev:
Varför anser vissa att ROT är okej medan RUT är djävulens påfund? ”Alla kan städa själva”, eller? Kan inte ”alla” snickra och måla själva också? Kanske inte lika bra som en yrkesman, men ändå. Jag tycker det är som att se ner på folk som arbetar som städare och faktiskt har en kunskap och yrkesskicklighet.

Sen är det inte bara rikingar som använder RUT. Massor av medelinkomsttagare gör det. Jag själv anlitade städfirma med RUT-avdrag I några år när jag var ensamstående förälder och deltidssjukskriven. Det minskade min stress avsevärt. Och jag var inte särskilt rik, fick ut 18 000 kr efter skatt. Jag var extremt tacksam över städarens skicklighet.

varför är det politiskt korrekt okej att anlita yrkesmän till vissa tjänster i och kring hemmet, men inte till andra?
För att hela rut sektorn är uppbyggd på bidrag hela den branschen hade inte funnits utan rut.
Visst finns det skickliga städare men 99% är städare på grund av andra faktorer än att dom vill vara det. Tyvärr har bidraget gjort att dom duktiga städarna fått det svårare.
Klart det finns några medelinkomsttagare som använder rut finns säkert bidragstagare också men dom flesta är rika som inte behöver bidraget.
 
wildeside
Ge dom fattiga jobb och spar pengarna åt dom rika!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.