Globetrot Byggis1976 skrev:
Nja, det är tvättstuga. Vi blir utan varmvatten och tvättmaskin. Så, med två barn funka det ett tag, säg 4-5 veckor. Men helst inte månader...

Men det verkar lösa sig. Flera av de mer seriösa företagen accepterar vite. De har själva föreslagit hotell ev. Men ett par veckor är ok.
Jag vill ändå varna för att skriva in ett vite på 3% per dag (om jag förstod dig rätt). Blir det en försening på en månad så gör firman inga pengar och gör antagligen inte klart jobbet.

Jag hade ett avtal en gång med hantverkare som hade 5% vite per vecka. Efter två månaders försening så blev det uppenbart att vitet inte skulle hålla jag hela avtalet blev meningslöst.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
Men eftersom det är minusgrader ute så skulle det ju funka om man har bastu, vilket vi inte har. Ett par veckor ja, men inte 6 månader om hantverkare nedprioriterar. Men å andra sidan så sänker det nog dem med dåliga referenser också. Det verkar vara beställarens marknad nu.....
Vattenkokare, hink, skopa, valfritt våtrum. Måste inte vara bastu.

Ta in referenser, dvs fråga vänner och grannar om rekommendationer, och anlita nån som bara gör ett jobb i taget. Ingen seriös firma lämnar kunden utan (varm)vatten i 6 månader.
 

Bästa svaret

Absolut ska ni ha med ett vite i kontraktet. Av egna erfarenhet skulle jag aldrig igen göra en större renovering utan vite med i avtalet. Gjorde en renovering av ett badrum och tvättstuga vilket resulterade i att vi var utan möjlighet till tvätt hemma i drygt 4 månader när utlovad tid var 1.5månader. Slutdatum fanns ju med i avtalet men inte någon konsekvens om det överskreds. (tvätt fick ske hos min pappa som bor ca 15min bort men med två små barn var det rätt drygt ändå, men hanterbart).
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Mycket four Yorkshiremen över den här tråden. Klart man kan klara sig med enklare standard än man är van vid, men i ett sånt här läge väljer man förstås hantverkare delvis efter vilka som skapar en så lite omak som möjligt. Och då är förstås en deadline med vite kopplat till ett lämpligt avtalsvillkor.

Trevligt att höra att det finns hantverkare som vill ha jobbet med det villkoret inskrivet också. (y)
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Hej!
Lite uppdatering. Ingen firma hade problem men vite, men vi valde 3% per vecka inte dag. Däremot så valde vi företag nu baserat på känsla, referenser (även om man aldrig vet om de är fejk), sökning på nätet och lexbase, pris och entrepenadstid. Otroligt vad många som försvann på Lexbase sökningen. Branchen verkar inte helt "sund". I lexbase hittar men ju brott, inte böter så vi snackar inte förtkörning utan typ misshandel och tvister.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.