5 670 läst · 54 svar
6k läst
54 svar
Förse huset med ström via elbilen
Har du "cyclat" sönder tjänstebilens batteri i din huselsanläggning, så det fått onormalt minskad kapacitet, så lär restvärdet på bilen minska dramatiskt efter tre år. Det får du/ditt företag betala för när leasingen avslutas.Peter2400 skrev:
Så nog har det betydelse.
Även om batterierna verkar hålla väldigt länge (i alla fall Teslas) så tror jag att garantierna på batterierna kommer att se helt annorlunda ut den dagen biltillverkarna gör det möjligt att använda bilens batteri som buffert för hushållsel.anders07 skrev:
Och tror du de garantierna gäller om man använder sin bil som batteri för huset?anders07 skrev:
Men låt oss försöka oss på ett noggrannare räkneexempel.
En Tesla 3 har 54kwh batteri kapasitet (Wikipedia). Om detta är 75% av bateiets max kapacitet (artikel länkad ovan), så är batteriet på ~70kwh. Kostnaden för ett batteri ca 1500kr/ kwh(Wikipedia). Dvs ca 100kkr i en Tesla.
Garantin på batteriet är 16.000 mil. (100.000 miles.). Räckvidden är ca 40mil. Så batteri garantin motsvarar 400 laddningar.
Så var laddning av batteriet kostar ca 100.000/400=250kr. Dvs ca 5kr kWh.
Låter fortfarande dyrt för mig. Har jag räknat fel nån stans?
En Tesla 3 har 54kwh batteri kapasitet (Wikipedia). Om detta är 75% av bateiets max kapacitet (artikel länkad ovan), så är batteriet på ~70kwh. Kostnaden för ett batteri ca 1500kr/ kwh(Wikipedia). Dvs ca 100kkr i en Tesla.
Garantin på batteriet är 16.000 mil. (100.000 miles.). Räckvidden är ca 40mil. Så batteri garantin motsvarar 400 laddningar.
Så var laddning av batteriet kostar ca 100.000/400=250kr. Dvs ca 5kr kWh.
Låter fortfarande dyrt för mig. Har jag räknat fel nån stans?
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 655 inlägg
Du gör helt felaktiga antaganden. Du förutsätter att batteriet slutar fungera när garantin går ut.Nefrums skrev:Men låt oss försöka oss på ett noggrannare räkneexempel.
En Tesla 3 har 54kwh batteri kapasitet (Wikipedia). Om detta är 75% av bateiets max kapacitet (artikel länkad ovan), så är batteriet på ~70kwh. Kostnaden för ett batteri ca 1500kr/ kwh(Wikipedia). Dvs ca 100kkr i en Tesla.
Garantin på batteriet är 16.000 mil. (100.000 miles.). Räckvidden är ca 40mil. Så batteri garantin motsvarar 400 laddningar.
Så var laddning av batteriet kostar ca 100.000/400=250kr. Dvs ca 5kr kWh.
Låter fortfarande dyrt för mig. Har jag räknat fel nån stans?
Den Teslan som rullat längst i Sverige, går som taxi i Stockholm och har rullat ca 60.000 mil och har bara ca 15 % degradering av batterikapaciteten. För övrigt så har den bilen inte ens kommit halvvägs till tidpunkten då batterigarantn går ut.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 827 inlägg
Just är väl bara ett litet problem att Tesla inte stöder V2G.Nicke Nyfiken skrev:Du gör helt felaktiga antaganden. Du förutsätter att batteriet slutar fungera när garantin går ut.
Den Teslan som rullat längst i Sverige, går som taxi i Stockholm och har rullat ca 60.000 mil och har bara ca 15 % degradering av batterikapaciteten. För övrigt så har den bilen inte ens kommit halvvägs till tidpunkten då batterigarantn går ut.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Sen missar man en liten detalj i den här historien... Solcellerna på bilen kommer dessa att klara av att ladda elbilen till och börja med? Ska den sen därefter klara av att leverera el till huset? Det lär dröja innan solceller på ett biltak kommer att klara av att både ladda bilen och därefter huset. Med tanke på att solceller på ett helt tak inte klarar av att göra huset helt oberoende av el.
Sen är det lite kul att se att det finns ett tydligt elbilsläger. Med mottot rör inte min elbil. Ni ni stackare behöver inte vara
oroliga för att vissa bråkar om batterikapacitet och liknande. Elbilen försvinner inte för det.
Sen är det lite kul att se att det finns ett tydligt elbilsläger. Med mottot rör inte min elbil. Ni ni stackare behöver inte vara
oroliga för att vissa bråkar om batterikapacitet och liknande. Elbilen försvinner inte för det.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 827 inlägg
Tror du missar en stor detalj i den här historien...B Byggdjuret skrev:Sen missar man en liten detalj i den här historien... Solcellerna på bilen kommer dessa att klara av att ladda elbilen till och börja med? Ska den sen därefter klara av att leverera el till huset? Det lär dröja innan solceller på ett biltak kommer att klara av att både ladda bilen och därefter huset. Med tanke på att solceller på ett helt tak inte klarar av att göra huset helt oberoende av el.
Sen är det lite kul att se att det finns ett tydligt elbilsläger. Med mottot rör inte min elbil. Ni ni stackare behöver inte vara
oroliga för att vissa bråkar om batterikapacitet och liknande. Elbilen försvinner inte för det.
Solcellerna sitter på hustaket. Ingen talar om solceller på bilen.
Varför tycker du att elbilsägare är ”stackare”? Det är väl ingen som tvingas köpa en elbil mot sin vilja.B Byggdjuret skrev:
Redigerat: