O
Jag ser försäkringen som en försäkring mot att inget händer....
Det brukar vara så, när man skaffar försäkring händer inget.
 
Saker som är för dyra att ersätta direkt är saker jag har försäkrade.

Till exempel hus, ena bilen, mitt och frugans liv.

Däremot min "skräpbil" som vid totalt haveri skulle kosta kanske 10 000 att ersätta med en likvärdig bil. Den är enbart försäkrad via trafikförsäkringen då det skiljer 3000kr/år på den.

"Finbilen" däremot som likvärdig skulle kosta ca 50 000 är försäkrad med halvförsäkring.

Men visst, vill man våga leva "farligt" och gå helt utan försäkringar och liknande, just go! Men det är inget för mig.
 
Tanken hos TS var väl att man kan försäkra sig mot det katastrofala och ta de mindre grejerna med sina egna kontanta medel, inte att man inte ska ha några försäkringar alls?

Det tycker jag låter som en sund strategi. Ska testa det själv, i dagsläget har jag knappt några försäkringar eftersom vi befinner oss "mellan bostäder".
 
Hemmakatten
Vi har nog vad man kan beteckna som "extra allt" vad gäller försäkringar. Visst skulle vi klara av att betala "mindre" skador som nån nämner här ovan. Men det är oftast svårt att tänka ut i förväg alla de skador som kan tänkas uppstå.

T.ex. så har jag fått bilen repad när den stått parkerad hemma pga en olycka som en annan person var ansvarig för. Helförsäkringen täckte omlackering mm som gick på nästan 40'. Denna vecka har pumpen till vår dricksvattenbrunn gått sönder och husförsäkringen kommer att täcka största delen av kostnaden för arbete och maskindelar, gissar på att det kommer att gå på drygt 10'. Har haft en del andra skador på bilen också vilket hade inneburit stora kostnader för bärgning, hyrbil mm om jag inte haft försäkring.

Reseförsäkringen har vi nyttjat en gång, fick ut ca 15' och årspremien är ca 300 kr. I vårt förra hus innebar försäkringen att vi vid vattenskada i badrummet fick ersättning för nästan allt inklusive ytskikt.

För oss känns det självklart att ha försäkringar som täcker det mesta. Att räkna ut hur mycket premier man betalar under en längre period har vi aldrig gjort och det känns ganska meningslöst eftersom de flesta aldrig sparar motsvarande summa på sitt bankkonto. Och har man sparat så mycket pengar så vill man använda de till annat än att betala en skada som man inte försäkrat sig för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.