En liten upplysning bara:
Värmekabeln hade brunnit av, även om den varit korrekt förlagd.
Den får helt enkelt ingen/dålig kylning om den inte är ingjuten.
En kort stund klarar den sej kanske, men inte "ein stundt"
 
Men den här kabeln var ju ingjuten om jag tolkar inläggen rätt. Bilderna hade TS tydligen tagit under arbetets gång.
 
TS: Ja jag är själv så inom branschen som man kan komma (försäkringsmässigt) men opartisk i ditt fall självklart.

Jag tycker att ni agerar korrekt i detta fallet, erat bolag har nekat eran skada med all rätt. Det är som alla skriver en skada som inte kan ersättas av någon hemförsäkring oavsett tillägg. Skadan har uppkommit pga felaktigt utfört arbete och därför finns det någon ansvarig som man kan yrka skadestånd ifrån. Hade detta varit en svartfirma eller privatperson kan man ändock yrka skadestånd för felaktigt utfört arbete beroende på omständigheterna men i ditt fall har ni en firma med behörighet som därmed också har en ansvarsförsäkring.

Då bolaget inte vill svara er så har ni fått felet avhjälpt av annan part vilket inte är fel utan ni har rätt till att kunna fortsätta ert liv och sedermera yrka skadestånd för era omkostnader.

Använd ni ert rättskydd och låt juristen hjälpa er rikta ett krav, troligtvis behöver ni inte ens gå så långt som faktisk rättegång och era kostnader kommer om allting är som du förklarar att återbördas genom försäkringsbolaget som försäkrat upp företaget

Lycka till
MVH Lorant Stenberg
 
hempularen skrev:
Det gäller att förstå hur ansvarsbiten ser ut vid ett bygge. Du som beställare är strikt ansvarig för allt som händer, fuskbygge, snickaren sågar av sig tummen, någon stjäl byggfirmans maskiner (just den är jag lite osäker på).

Detta ansvar tas i viss mån över av byggfirman OM man har avtalat om det, och för vissa skador som personskador så är du anvarig oavsett vilka avtal som finns, men du kan avtala att byggfirmans olycksfallsförsäkring skall gälla, men om det ex. saknas skydd för sågklingan så är det du som får skaka galler (i teorin).

På samma sätt så är det ditt ansvar att arbetet görs med rätt kvalitet. Du kan ställa entrepenören till ansvar om så inte är fallet, men du kan aldrig ställa ngn. som inte har med ditt bygge att göra till svars. Ex. så kan banken ställa dig till svars om du genom att genomföra en dålig ombyggnad har försämrat pantvärdet på fastigheten (i teorin).
Men är det inte så att det är arbetsgivaren som är ansvarig för arbetsskador, dvs VD för det företag som utför tjänsten. Sedan kan VD delegera ansvar nedåt.

Men jag köper tjänsten av företaget.

Det är en annan sak om grannens barn gör sig illa på motorgräsklipparen. Då gäller ett arbetsgivar - arbetstagaransvar
 
Så som jag fått dte förklarat för mig av flera personer, så är du som fastighetsägare "arbetsgivare" för alla som jobba på din fastighet, detta då i arbetsmiljö/skade sammanhang. Ramlar en plåtslagare ned från taket och har inte haft reglementsenlig skyddsutrustning så är du ansvarig för det, du är skyldig att ha kollen.

Rent ekonomiskt löser man det genom att entrepenören skall ha försäkringar som täcker, och det skall framgå av avtalet med dig att entrepenörens försäkring skall ersätta ev. personskador. Man skall som beställare kräva att få se försäkringsbeviset.

Men om olyckan beror på olagligt dålig säkerhet så är det du som beställare som blir åtalad. Dock mycket ovanligt att det sker.

Sedan så tror jag att även om du som beställare har det formella ansvaret så kan du delegera även det till entrepenören, men då fattar jag det som att du fortfarande har det övergripande ansvaret, dvs du är ansvarig för att entrepenören verkligen sköter arbetarskyddet. Du kan inte helt friskriva dig.

Nu har jag för mig att dte talats om ändringar i just dfen lagstiftningen så att privatpersoner skall kunna helt delegera ut ansvarrt för säkerheten. Men är osäker på om det trätt i kraft ännu, och vad det egentligen betyder.
 
hempularen skrev:
Man skall som beställare kräva att få se försäkringsbeviset.

Sedan så tror jag att även om du som beställare har det formella ansvaret så kan du delegera även det till entrepenören, men då fattar jag det som att du fortfarande har det övergripande ansvaret, dvs du är ansvarig för att entrepenören verkligen sköter arbetarskyddet. Du kan inte helt friskriva dig.
Det räcker nog att ringa försäkringsbolaget, även för att kolla ansvarsförsäkringen.

Inom företag har VD delegerat arbetsmiljöansvaret till någon underhuggare som inte förstått. Där finns det rättsfall som pekar på att VD är ansvarig om den som tagit emot delegeringen inte förstått.

Om jag som privatperson delegerar arbetsmiljöansvaret till firman, blir det knappast någon diskussion om de har förstått.
 
H hempularen skrev:
Så som jag fått dte förklarat för mig av flera personer, så är du som fastighetsägare "arbetsgivare" för alla som jobba på din fastighet, detta då i arbetsmiljö/skade sammanhang. Ramlar en plåtslagare ned från taket och har inte haft reglementsenlig skyddsutrustning så är du ansvarig för det, du är skyldig att ha kollen.

Rent ekonomiskt löser man det genom att entrepenören skall ha försäkringar som täcker, och det skall framgå av avtalet med dig att entrepenörens försäkring skall ersätta ev. personskador. Man skall som beställare kräva att få se försäkringsbeviset.

Men om olyckan beror på olagligt dålig säkerhet så är det du som beställare som blir åtalad. Dock mycket ovanligt att det sker.

Sedan så tror jag att även om du som beställare har det formella ansvaret så kan du delegera även det till entrepenören, men då fattar jag det som att du fortfarande har det övergripande ansvaret, dvs du är ansvarig för att entrepenören verkligen sköter arbetarskyddet. Du kan inte helt friskriva dig.

Nu har jag för mig att dte talats om ändringar i just dfen lagstiftningen så att privatpersoner skall kunna helt delegera ut ansvarrt för säkerheten. Men är osäker på om det trätt i kraft ännu, och vad det egentligen betyder.
Nej nej. Du som privatperson och byggherre ("beställare") har ett visst arbetsmiljöansvar, se nedan. Detta kan du avtala bort med en entreprenör. Arbetar entreprenören självständigt övertar den automatiskt ansvaret enligt konsumentköplagen. Har du inte avtalat bort det, samt tagit in flera firmor, som dessutom ska samordnas arbetsmiljömässigt, då ska du:
  • se till att viktiga faktorer för arbetsmiljön bevakas under både planering och projektering och för bruksskedet i den färdiga byggnaden
  • förhandsanmälan skickas till Arbetsmiljöverket (gäller byggarbetsplatser av viss storlek)
  • arbetsmiljöplan upprättas innan byggarbetsplatsen etableras
  • utse byggarbetsmiljösamordnare, Bas-P och Bas-U
  • följa upp arbetsmiljöuppgifter som Bas-P och Bas-U ska göra genom alla byggskeden (back-up ansvar).
Du övertar dock aldrig arbetsgivarens arbetsmiljöansvar för sina anställda. Är du egen BAS-P/BAS-U "samordnar [du] olika entreprenörers arbeten i byggskedet så den ena entreprenören inte skapar risker för den andra". Om en hantverkare skulle skada sig på en egen maskin i ett isolerat jobb har du generellt sett inget ansvar för det.

https://www.av.se/produktion-indust...ansvar-vid-byggnads--och-anlaggningsarbete/#8
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.