Min granne vid sommarhuset var rätt nöjd med sin försäkring nu i våras. Vi delar sommarvatten och när det sattes igång så sprutade det ur hans sönderfrusna dusch- och handfatskranar. Han har en värmepump (Daikin, dyr sak) som normalt sett håller plusgrader inomhus men nu i vintras var det alltför kallt för att den skulle orka med.

Han fick visserligen lite åldersavdrag och så men fick ändå större delen av renoveringen betald.

/John
 
haavard skrev:
Varför skulle det vara mitt ansvar om nån svampplockare bryter benet vid min stuga?
den som bryter benet kan hävda att du du lagt saker framme eller har en grop utan varning som denne inte kunde se.
och du har ansvar för vad som händer vid stugan.
t,e,x en stuga som knappt används,ett inbrott sker och inbrottstjuven skär sig riktigt illa påen trasig ruta.
husägaren åkte på sin ansvars försäkring på detta.
och tjuven fick ersättning för sveda och värk.
huset får nämligen inte stå så att någon kan skada sig.
visst är det underbara lagar vi har ???
 
sveaman skrev:
Ibland tappar man sugen på att ha försäkring. I vintras frös vattenpumpen och vattenrenaren sönder. Självrisk 10000. Nyinstallationskostnad 17000, men p.g.a. på åldersavdragen som man måste göra så gick det inte att använda försäkringen den gången.

Men i somras hade vi 3 getingbon inne och då kom skadedjursanerare, täcktes av försäkringen, ingen självrisk. Då vart jag rätt glad.
ponera att ditt fritidshus brinner ner,och grannens skog på 25 hektar samtidigt brinner ner med förljd att den nya traktorn och bonings hus ryker med i9 denna brand.
då känns det skönt med en försäkring som 'alltid' innehåller ansvars försäkring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.