Har insett att vi kommer behöva en förlängning till flytbryggan,
tanken är att göra en ca 1m bred landgång med längd på 4-5m

De går att köpa - men med tanke på ett slutpris på ca 15000kr (inkl transport) så känns det inte rimligt!

Någon härinne som har erfarenhet av flytbryggor?

Tänkte främst på vilka flytblock/flytelement man bör köpa?

Själva bryggans ram är ju enkel att tillverka av tex 45x120 med trall ovanpå,
men har ingen bra koll på bärighetsuträkning osv, 4-5m är ju inte extremt långt.

Viktmässigt kanske bygget landar på 100-150kg totalt (ren uppskattning)
 
Har byggt med cellplast som kan användas till flyttblock och sedan tryckt virke.
I mitt fall var det en renovering.
Renoveringsprojekt med cellplast monterat på träramar i trädgård, använd som isolering för byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad plattform av virke och cellplast i en skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du bara ska ha den 1 m bred, så försök att placera flytblock/tunnor på utsidan likt flygplansvingar, så blir det betydligt stabilare att gå på.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Om du bara ska ha den 1 m bred, så försök att placera flytblock/tunnor på utsidan likt flygplansvingar, så blir det betydligt stabilare att gå på.
svårigheten är att flytblocken är ca 120x60.. så tanken var att göra brygga 120cm bred,
och placera flytblocken på tvären med ett i vardera ände samt två i mitten
 
A AndersS skrev:
Finns t.ex. här:
[länk]

Den på bilden tidigare är ca 1,4 * 4,5m.
Är fäst med gångjärn till en bredare yttre brygga som stabiliserar.
jo det var exakt byggmax modell jag tänkte på..

hur upplever du stabiliteten när den väl ligger i vattnet?

din är ju 1.4m bredd men jag funderar på 1.2m bredd och 4st flytblock på sträckan 450cm
på så vis kan jag placera flytblocken på tvären och ett i vardera ände + 2 ungefär i mitten
 
Jag har också en flytbrygga med cellplast. Ca 4x6 meter. Byggd i tryckimpregnerat och billigaste cellplasten. Har fungerat fint i snart 15 år.
 
Att den blir1,4 m beror på 3 grindar × 40 mm och så några cm utstick av trallen vilket ger ca 20 cm och sedan 2* 60 cm cellplast..
Tror det är 30 cm högt med cellplast, men det får du anpassa efter yttre bryggans nivå.
Som jag skrev sitter den med hakgångjärn i yttre bryggan som då är bredare och stabiliserar.
Sedan som du ser har jag 6 st 60*120 cm cellplastblock. Jo kanske lite överdimensionerat men ville inte snåla, hamnade väl på 2500-3000 för flytblocken.
Och den är stabil vilket var ett krav.
 
Extrafråga : ska den tas upp på vintern? Om inte - hurdan brukar isen vara?
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Extrafråga : ska den tas upp på vintern? Om inte - hurdan brukar isen vara?
tas upp på vintern, men samma med flytbryggan som alltså väger extremt mycket mer :)

har en traktor därute som ledigt plockar upp allt, det är havs-is så vill inte riskera något
 
A AndersS skrev:
Att den blir1,4 m beror på 3 grindar × 40 mm och så några cm utstick av trallen vilket ger ca 20 cm och sedan 2* 60 cm cellplast..
Tror det är 30 cm högt med cellplast, men det får du anpassa efter yttre bryggans nivå.
Som jag skrev sitter den med hakgångjärn i yttre bryggan som då är bredare och stabiliserar.
Sedan som du ser har jag 6 st 60*120 cm cellplastblock. Jo kanske lite överdimensionerat men ville inte snåla, hamnade väl på 2500-3000 för flytblocken.
Och den är stabil vilket var ett krav.
Super, det var just blocken på 30cm som jag tittade på.. får helt enkelt anpassa landgången efter blocken

sedan är det väl bara att anpassa "ramen" i höjd efter bryggans totalhöjd tänkte jag?

blir att beställa några block, gissar på att jag klarar mig på 5st + ett till ytterkant på den innersta landgången (som alltså ligger till 50% på land), för att inte inverka på total bärighet på mellan-landgången dvs
 
A AndersS skrev:
Finns t.ex. här:
[länk]

Den på bilden tidigare är ca 1,4 * 4,5m.
Är fäst med gångjärn till en bredare yttre brygga som stabiliserar.
Är det någon annan fördel med de färdiga flytblocken jämfört med vanliga cellplastskivor förutom att man slipper ha flera lager? Det är ju mer än dubbelt så dyrt med flytblocken jämfört med samma volym 100 mm tjock S80-EPS.
 
useless useless skrev:
Är det någon annan fördel med de färdiga flytblocken jämfört med vanliga cellplastskivor förutom att man slipper ha flera lager? Det är ju mer än dubbelt så dyrt med flytblocken jämfört med samma volym 100 mm tjock S80-EPS.
vet faktiskt inte.. tyckte mest det var smidigt med block :)

sedan sparar jag ju ändå ca 10000kr jämfört med att köpa en färdig flyt-landgång från firma
 
Sådär.. flytblock beställda!

det blev 4st till en landgång på totalt 4m

då tanken är att sätta blocken med 60cm bredd i landgångens riktning,
dvs flytblock / mellanrum 40cm / flytblock / mellanrum 40cm osv.

sedan förankras landgången till övriga flytbryggan,
men någon kanske kan ge ett bra tips på hur jag kopplar samman?

min tanke är något som är lite slack så att bryggan/landgången kan röra sig med vattnet, men ändå ligga stabilt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.