R
1 Skalman65 skrev:
Försökt att läsa på om detta, då det var nytt för mig, varpå jag tog och beställde en Ubiquiti accesspunkt
men missade att den var tvungen att drivas med en poe switch, som då skall inhandlas.
funderar på en d-link
Funkar eller?

Men funderar över nätverkskabeln vilken cat bör det vara?
Funnit lite varierande uppgifter att både cat 5 räcker men även att det minst måste vara cat 6a
Handlar om en sträcka på 30 M

Sitter i dag en cat 5 kabel om jag måste byta skall man då kliva upp till 7 eller 8, för att framtidssäkra.

Har idag inget fiber indraget men skall komma.... nån gång!
Det följer med en POE så du måste inte köpa en extra.

Edit: jag verkar ha misstagit mig, det följer nog inte med någon strömförsörjning alls till den där.
 
Redigerat:
  • Gilla
111111
  • Laddar…
@Skalman65 , Ska du bara ha en AccessPunkt räcker det väl med en PoE-injektor.

Enligt Ubiquiti Store EU så ingår inte PoE adapter till in-Wall AP.

Cat 5 är inte lätt att hitta. Den ersattes med Cat5e för att den förra hade för dålig marginal och inte alltid klarade 100m med lite skarvar/patchkablar på vägen.
Cat 6 eller Cat 6a räcker för 10Gbit/s.

Vill du framtidssäkra ska du nog överväga fiber snarare än att gå upp Cat 7 eller Cat 8.
 
  • Gilla
jorblad och 1 till
  • Laddar…
@Skalman65 Du behövet antingen en PoE switch eller 48V PoE-ínjektor då inwall-modellen inte fungerar med 24V.

Rent krasst så räcker Cat5e eller Cat6 alla dagar i veckan då Cat5e klarar av 1 Gbit/s på upp till 100m kopparlängd, inte kabellängd då den är kortare eftersom trådarna är tvinnade.

Switchar och datorer som stöder 2.5 GBASE-T köra 2,5 Gbit/s på upp till 100m med Cat5e-kabel och Ubiquiti har switchar och AP:s som stöder 2.5GBASE-T tex usw-6poe och kommande AX (WiFi-6) -accesspunkter.

Cat6 och högre kan även användas för att skicka bildsignal över längre stäckor (till tex projektorer mm) än vad som är möjligt med tex HDMI.
 
R RoAd skrev:
Det följer med en POE så du måste inte köpa en extra.
Edit: jag verkar ha misstagit mig, det följer nog inte med någon strömförsörjning alls till den där.
Jag tror det varierar med modell och om det är en-pack eller en ”fler-pack”. Smart att inte behöva betala för och få med en massa PoE adaptrar som man kanske inte kommer att använda om man ska ha många APar och använder en PoE switch...
Mindre bra om tex Kjelle inte specar vad som ingår i produkten. :oops:

Edit: Och så måste man hålla reda på om man ska köpa till Ubiquitis 24V PoE eller 48V PoE.
 
Just ”In Wall” har aldrig haft någon Poe-injektor med då tanken med dem är för hotell etc där varje rum får sin egen AP mer egna uttag för up-telefon (via uttaget med Poe) samt ett gästnätsuttag på kabel.

I en hemma-installation gillar jag iw om man monterar den vid en tv el dyl där det kan finnas behov av olika när, tex IP-TV och internet-access men att man helst inte vill sätta upp en switch för att dela upp uttag/nät. Det finns en 2 eller 4port vlan-switch i enheten beroende på vilken modell som monteras. För att använda vlanen i vlan-switchen måste det dock finnas en till vlanswitch i andra änden.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.