JA = Ser bra ut, oroa dig inte! NEJ = Gör om och kontakta elektriker

  • JA

    26 Röster 61,9%
  • NEJ

    16 Röster 38,1%
  • Antal röster
    42
  • Omröstningen stängd .
Hej,

Tv-kabeln blev alldeles för kort efter jag satte upp den på väggen och jag vill ha det snyggt när det kommer till kabeldragning. Därmed så föll en förlängningssladd bort utan det jag gjorde var att jag försökte mig på lödning.
När jag ändå höll på med Tvn så tog jag tag i två lampsladdar som jag hade likadan problem med.

Arbetsgång i stort:
Jag använde mig av denna sladd för att förlänga tvns och lampans.
https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/lamputtag/lampsladd-e14-2000040670

Efter lödningen så fick varje sladd en egen krympslang och sedan hade jag en större för båda tillsammans.

Till frågan.
Utifrån bilder nedan ser detta OK ut?
Jag har haft Tvn och lampan igång en längre tid och känt på vid skarvningen om det är någon hetta överhuvudtaget och det var det inte. Kan detta på något sätt börja brinna?

En handhållen bild som visar en lödad förlängning av en blå och brun elektrisk sladd, innesluten i krympslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lödda elektriska sladdar med exponerad koppartråd, fästa i en tredje handverktyg för stabilitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En närbild av en lödning av två elektriska kablar, med krympslang applicerad på skarven.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Varför inte byta hela sladden och slippa skarva?
 
  • Gilla
Pen och 4 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Varför inte byta hela sladden och slippa skarva?
Den satt "fast" i tvn så man kunde inte bara byta ut den mot en längre, hade varit tvungen att skruva loss bakpanelen etc. Var ändå tvungen att förlänga lampan så då tänkte jag att jag nog gör minst skada på tvn om jag misslyckas med skarvning än med att lossa på grejer inne i tvn.
Rätt tänkt eller fel det vet jag inte. Om det är fler som tycker att jag borde bytt hela sladden så får jag göra så istället.
 
Ett annat sett hade ju varit att dragit en längre förlängningssladd som når upp bakom TV så att skarven inte syns. Lite sent nu kanske men ett tips för framtiden. Även om du nu vill göra om skarven med riktiga grejer som då blir lite klumpigare går ju att lägga skarven närmare TVn.
 
  • Gilla
Stingray468 och 1 till
  • Laddar…
Enligt min mening ska en skarv ha dragavlastning, vilket din saknar. Isoleringsförmågan hos krympslangen kan påverkas genom yttre tryck, lödningarna är stela och kan nöta igenom med risk för kortslutning alt. livsfara vid beröring.
 
  • Gilla
Stingray468
  • Laddar…
Brinna lär det inte göra. En korrekt lödförbindelse blir lika stark som själva materialet.
Dubbla lager isolering blir bra.

Har själv använt Biltemas SKX-kabel (en gång och aldrig mer) och den har rejält tunn ytterisolering. Lär säkert uppfylla kraven, men det märks att det är lågprisgrejor man får.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
optimum
Bättre alternativ om man inte vill öppna TV:n

Vit antennförstärkare för TV anslutningar utan att öppna TV-apparaten.
 
  • Gilla
Putte 9497 och 6 till
  • Laddar…
Jag är speciellt förtjust i alternativ 2: "Gör om och kontakta elektriker." :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
Putte 9497 och 2 till
  • Laddar…
Krympslangen är tunn som isolering och det hela är inte dragavlastat. Jag tycket att du skall göra om. Byt hela sladden eller skarva med ett sådant don som @optimum föreslår.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
En lödad skarv bör läggas förskjuten, så även om krympslangen nöts, är det ingen risk att skarvarna kommer i kontakt med varandra.
Två kablar med en lödad, förskjuten skarv skyddad av krympslang.
 
  • Gilla
philsson87 och 11 till
  • Laddar…
När man är tvungen att löda ihop en kabel så brukar jag inte lägga skarven mittemot, utan förskjuten så det bara lödstället inte kan nå den andra partens bara yta. Naturligtvis med kympslang runt varje part, och krympslang ytterst.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Jag ser inga problem med denna lödskarv. Den kommer att hålla för ändamålet. Den ligger väl inte på golvet och blir trampad på?
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Gör om! Hela världen kommer gå under! (Ironi)
 
Fick höra att strömkablar ska vara skruvade eller crimpade. Det räcker inte med lödning om blixten skulle slå ner.
 
Om blixten slår ner så har man helt andra problem.
 
  • Gilla
Ragnar_AT och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.