Sjysst Matss! Återigen tack!
 
  • Gilla
Trappa
  • Laddar…
Gammal tråd men testar ändå, finns det nån 4vägs shunt som fungerar så här:
När A och D är öppna så är B och C stängda, när shunten öppnar går det från C till A och från D till B??
 
  • 4vägsshunt.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
m800sweden skrev:
... finns det nån 4vägs shunt som fungerar så här:? ...
Kan bara säg att jag aldrig sett en ventil som fungerar som du önskar (inte som är en "standard"produkt).
Nyfiken, vad hade du tänkt använda den till?
 
Jag hade tänkt stänga bort värmepump när den inte orkar och jag börjar elda i vedpanna.. Jag får nog försöka lösa det på lite annat vis då kanske.
Såhär tänkte jag: värmepump går mot acktank, när det börjar bli kallt eldar vi, när tilloppstempen ökar styrs en shunt via givare som stänger bort värmpumpen som stannar, när det sen svalnar av känner givaren av, öppnar shunt och startar värmepump
 
jannekjuyckken
Men hur skall man ställa shuntmotorn för att den skall välja grundvärme från pump/fjärrvärme eller vedvärme från tanken.

Riktigt svårt att få till det
 
C
M m800sweden skrev:
Jag hade tänkt stänga bort värmepump när den inte orkar och jag börjar elda i vedpanna..
Finns många sätt att lösa det, både bra och dåliga.
Men oavsett hur du kopplar så behöver du ju en styrning som reglerar shunt, och sen är det inte bara att "stänga bort" VP så stannar den.
Kolla t.ex. på Nibes "dockningsprincip":
https://www.nibe.eu/assets/documents/13804/M11345-5.pdf
 
jannekjuyckken
Det är inte helt nekelt att få till en manuel shuntmotor som ska välja mellan två värmekällor och ska ut på systemet.
Makualerna är för folk som är vara rörmockare.

Man får ge det tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.