Har bytt panna i sommar, och håller på och gör det sista i pannrummet.
Har dragit ut på tiden pga att lån av gas inte gått som planerat.

Hur som helst, efter att i stort sett varit i pannrummet två dygn i streck så fungerar inte min hjärna.

Står och skall montera shunten, en helt vanlig 3vägs ESBE och så snurrar jag lite på den för att se att den fungerar.
Det har suttit en shuntmotor på den så jag kan vri den runt runt med en tång i oändlighet, det enda som händer är att ett av hålen stänger sig, sen ett nytt osv osv.. Sen i ett läge är alla öppna.

Alltså, om man inte har orginalvredet kvar, ska man verkligen kunna vrida shunten runt i oändlighet? Eller är den trasig?

Kör en Baxi Bonus 30 mot tre 500 liters ackar, så skall ansluta radiatorreturen och tankreturen till ena hålet i shunten, ett i framledningen och ett i tankarnas hetvatten.

Men hur i hela friden vet jag vilket hål som är vilket? Står still i skallen som sagt.

Alla hål öppna = ?
Hål 1 och 2 öppna men 3 stängt = ?
Hål 2 och 3 öppna men 1 stängt = ?
Hål 1 och 3 öppet men 2 stängt =?
Det är dom varianter som finns, men det blir inte logiskt..

Tacksam för alla svar!
 
Hade ingen aning om att det fanns så mycket olika shuntar.
Trodde det var 2,3 eller 4vägs!
Men där hade man fel.

Nej den är svart, men annars såg rätt lika ut. Heter ju även G, så borde ju va i samma serie.

Det enda jag ser på den är G125 på baksidan.

Men går det inte lista ut genom att kolla hur hålen stänger och öppnar?
Jag får inte ihop det iallafall.

Ska man verkligen kunna rotera en shuntventil i oändlighet när man tagit bort själva vredet? Kanske är trasig.. Men den känns och ser ok ut.
 
Redigerat:
När man vill ha som kallast tar den allt vatten från returen.

Sedan ju varmare man vill ha ju mer av tankvattnet blandar den in på framledningen..
 
Jo jag förstår principen :)
Men i mina ögon nu efter att ha lusläst manualerna på ESBE.se så kan man ju i regel sätta shunten precis hur man vill, bara att man ser till att ha en på elementretur och tank/pann-retur, en på hetvatten och en på framledning.

Sen beror det ju på hur den hamnar, men då kan man ju bara flytta brickan med graderingen på och sen märks det om man ska vrida höger eller vänster? Bara känna när det blir varmt respektive kallt ? :)
Därför det går att vri i oändlighet eller?

Och sätter givetvis cirkpumpen på framledning efter shunt! ;)
 
3-vägs ESBE ventiler är tänkta att kunna "vända på" precis som du beskriver. Man skall bara tänka på att bara vrida 90grader när man väl hittat rätt.
4-vägs eller bivalenta ventiler kan va svårare att bara "klura sig till" hur dom fungerar.
 
inloppen måste ligga bredvid varandra och fasen på axeln pekar mot stängd öppning, det är väl allt du behöver veta
 
Tack ska ni ha! Ska kika i pdfen.

Men FrittDrag_II: Vad menar du med att jag ska "vända 90 grader när jag hittat rätt"? Om jag hittar rätt så ska den väl sitta just så som jag hittar eller?

Matss: Fattade inte riktigt :) Vadå fasen på axeln pekar mot stängd öppning?

Alltså kontentan av det hela måste ju vara att jag själv kan välja att sätta shuntventilen med framledning åt endera uppåt, neråt eller åt sidan, och så vidare? Vissa säger ju att man ska sätta framledningen NERÅT för att minska luft i radiatorerna till exempel, men i alla manualer så sätter man ju cirkpump o den biten så högt upp man kan.
 
Sätter du framledningen åt sidan dvs mittre anslutningen får du svårt att uppfylla "inloppen måste ligga bredvid varandra".

Axeln har en fas för att inte ratten ska snurra på axeln, den fasen är orienterad så att shuntens slid stänger den öppning som fasen pekar mot.
 
Aha, då förstår jag.

Och nu när ratten inte finns, och jag tar näven eller en tång, så snurrar ju axeln runt runt bara, utan stopp.

Detta är normalt? Just för att jag ska kunna vända och vrida på allt? Korrekt?
 
japp
 
Gött :)
 
Alltså, som det passar bäst nu är att ha shunten på följande vis.
Framledning rakt uppåt mot taket. Hetvatten till höger och retur rakt ner mot golvet.

Detta borde vara en ok, till och med optimal placering och rördragning eller?

Har kontrollerat så att "fasen" pekar nedåt mot returen (Stängd) och hetvatten och framledning är öppna.

När fasen pekar åt höger (Hetvatten) så är returen och framledningen öppen men hetvatten stängd.

Framledningen är ALLTID öppen.

Är detta ok? Vore oerhört tacksam om nån kan bekräfta detta :)
 
ok!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.