b8q: Lantmätaren har inte tillåtigt att något ska styckas...
Sånt "borde" väll tillåtas först när du har ett förhandsbesked/bygglov på marken ?!?
 
Tolkar jag saken rätt blir tomten en färdigbildad fastighet först när lantmäterimyndigheten försäkrats om bygglovsmyndighetens positiva förhandsbesked. Jag har några tips på vägen.

1. Dokumentera ert villkorade köpeavtal skriftligt med säljaren. Annars finns risken att säljaren ångrar sig, alternativt avlider, innan ni vinner framgång med projektet. Alla inblandade ska vara på det klara med att detta kan ta TID.

2. Samla flera argument för nybygge! Faktum är att bygglovsmyndigheten rutinmässigt bara tillåter en ny bostad om hälsovårdsnämnden i förväg godkänner dess VA-lösning. Därför kan det vara bra att först av allt själv kontakta denna myndighet personligen. Då får byggnadsnämnden bara veta att VA-lösningen blir okey!

3. En översiktsplan är inget juridiskt bindande dokument. Bara en parlamentarisk "viljeyttring". Få tjänstemän vågar offra sin personliga karriär på att föreslå saker som frontolkrockar med en ÖP. Men inget hindrar byggnadsnämndens ledamöter att ta ett sådant beslut, ifall de tycker det verkar vettigt. När ni samlat en massa goda argument blir det därför meningsfullt att odla personliga kontakter med förtroendevalda. Byggnadsnämnder brukar också låta sökande att närvara vid sammanträdet, så att de kan hjälpa till att klargöra ärendet och direkt svara på följdfrågor innan man fattar definitivt beslut.
 
Då har jag ringt till kontaktpersonen och frågat hur "det ligger till" , och svaret blev som väntat att dom inte haft uppe det på beredningsmötet och att dom har så mycket att göra så att han kan inte ge ungefärlig väntetid på ärendet. Dock så sa han att svaret är "nog" NEJ, då frågade jag på vilka grunder och fick till svar att dom inte vill ha enstaka hus liggandes och "skräpa", då blev min fråga att om det byggs fler hus i samma område då? Då kom mot frågor om den privata vägen till "husen" , då svarade jag med att vägen som finns där får vi använda för bonden, alt. köpa den och bilda en väg förening..

Edit: Enligt översiktplanen ser det inte så ljus ut men den är 8 år gammal, samt det är inget som har påpekats i några samtal... Vad är det för tecken?

Sen beklaga han sig att det hade tagit och kommer att ta ännu längre tid..

Är det någon som har ännu mer Tips angånde "hur man får bygga enstaka hus" ? Skriv gärna!!

Tack!
/Fredrik
 
Redigerat:
Kolla med hälsovårdsnämnden! Vad säger inspektörerna om VA-lösningen för de redan byggda husen? Ifall lösningarna är bristfälliga kan hälsovården ha ett intresse av ett samlat grepp. Om man resonerar gemensamma anläggningar och samlad bebyggelse byter byggnadsnämnden kanske fot.
 
Det ligger inga hus i "närheten" , det är landsbygd, och för ca: 4år sen blev alla äldre hushåll ålagda att "se över" sitt avlopp och återgärda med Godkänd lösning..
 
Då var det dags att lätta på sina tankar lite...

Har ännu inte fått nått skriftligt svar från kommunen angående vårat förhandsbesked (inskickat 2009-09-15 daterat från kommunen) dock pratat med handläggaren som säger att han ligger långt efter i hanteringen utav besked? Men är 6 månader skäligt ? Enligt hemsidan "upp till" 3 månader.

Någon som varit i liknande situation som kan komma med förslag på vad jag kan göra som skyndar på allt?!?

Tack på förhand!

HJÄLP!
 
Du har pratat flera gånger skriver du, men är det på telefon eller personligt besök? Min erfarenhet år att ett personligt besök brukar snabba upp det hela, då finns det kanske en trevlig person bakom ansökan och allt blir lättare.
 
Detta är inte alls normalt eller acceptabelt! Även om det inte löser era egna akuta behov behöver byggnadsnämnden lite genlysning och politisk kritik. Troligen beror sölet på underbemanning eller något annat annat administrativt fel.

Lyft luren och tala med ordföranden i kommunens revision! Be om diskretion, och tipsa om läget. Handläggare medger öppet att man inte hinner sina uppgifter inom den tid man själva anser vara skälig. Då är det hög tid för ett politiskt ingripande.
 
Tjena, ja då var det dags igen för att lufta sina tankar lite...

Ska börja med att säga att INGET besked har kommit till oss. Så nu var det överstökat.. Inskickat 2009-09-02, bekräftelse från kommunen 2009-09-15.

Efter en down period så har jag tagit tag i saker och ting på mer allvar nu, har kontaktat BoVerket och rådfrågat deras bygglovs jurister har pratat med 2st där och deras reaktion är -Så där får det inte gå till!!! MEN, det finns inga "lagar" om hur lång tid det får ta Tyvärr, men det är uppe på förslag att det ska max få ta 10 veckor, Men det är inget som hjälper mig i detta ärende just nu. Så efter ett antal minuter i telefonen så tycker denne herre att jag ska ringa Ordföranden i Byggnadsnämden, sagt och gjort jag tackar för all information jag fått och får ett STORT LYCKA TILL och att jag INTE ska ge upp.. Aldrig att jag ger mig! Tar några minuter att fundera lite innan jag ringer kommun växeln och frågar efter herr ordföranden, - Ja han jobbar inte heltid här men jag kopplar dig till hans mobil (har försökt nå denne herre genom mail och telefon ett flertal gånger) Ja gör det så får vi se, döm om min förvåning så efter ett tag svarar han.. HJÄLP! Blir lite till mig och stammar nog fram mitt namn, Jag förklarar läget och herrn utbrister SÅ FÅR DET INTE GÅ TILL, vad säger handläggaren då?
Jo han påpekar att det råder personalbrist och att det är mycket att göra, Ja säger herrn det stämmer men ......... *räknar*....... 8 månader är inte acceptabelt, nee säger jag det är det jag menar.. Då säger herrn detta - Jag ska prata med eran handläggare att detta ska upp snarast och första budet var MAJ, Okej det låter bra jag får tacka för hjälpen. Dagarna går och jag kan inte hålla mig så jag ringer till handläggaren och frågar vad som händer? Nee jag kommer inte att hinna ta upp det i MAJ, men ska försöka hinna till Augusti för vi har inga möten i Juli, jaha då var vi tillbaka igen.
Så då ringer jag tillbaka till herrordförande som svarar en gång till , då förklarar jag att det inte kommer komma nått beslut denna månad (MAJ) Ne, jag hörde det han hade "fullt" upp men lovade i Juni men JAG kan inte lova nått.
Så nu går vi och väntar för att se om det blir Juni eller Augusti eller kanske tom ännu längre fram...
Har funderat att anlita en jurist eller gå till nån tidning och berätta hur man blir behandlad som privatperson. Hade det stått Ncc,Skanska,JM,Peab eller dylikt hade det varit igång för lääääänge sen..

Oh det var skönt, hoppas på lite kommentarer..

Mvh Fredde
 
  • Gilla
nrgize10
  • Laddar…
Hur har det gått ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.