Det finns en del stadsnät som inte är kommunala utan drivs och ägs av privata företag som är otrevliga att ha att göra med. Om det är ett bolag som t.ex. IP Only, så tycker jag att man skall ställa höga krav på både betalning och villkor för egen del. Om det däremot är kommunen skulle jag gå med på det och samtidigt be kommunen dra in fiber till det egna huset. Det blir en direkt värdestegring på fastigheten att ha fiber indragen.
 
  • Gilla
jras
  • Laddar…
thomasse
S SvenAH skrev:
Det finns en del stadsnät som inte är kommunala utan drivs och ägs av privata företag som är otrevliga att ha att göra med. Om det är ett bolag som t.ex. IP Only, så tycker jag att man skall ställa höga krav på både betalning och villkor för egen del. Om det däremot är kommunen skulle jag gå med på det och samtidigt be kommunen dra in fiber till det egna huset. Det blir en direkt värdestegring på fastigheten att ha fiber indragen.
Nu har redan TS fiber, så nu kan alla sluta att föreslå det . ;)
 
  • Gilla
  • Älska
Allmäntvetgirig och 14 till
  • Laddar…
Skulle absolut förhandla mer ifall de skulle varit hos mig de grävt ner det. Mina föräldrar förhandlade och fick deras uppfart asfalterad av kommunen i utbyte mot att de gick med på att gräva på deras tomt, detta var dock 20 år sedan..
 
  • Gilla
jras
  • Laddar…
B
J jras skrev:
Tack för svar - Du passade alltså på att fixa till avlopp mm när de ändå var där och grävde? Smart!
Men i mitt fall så fungerar ju dagvattnet bra idag, visst skulle jag kunna passa på att byta till nytt men sträckan längs vägen (som går där fibern ska gå) är endast en liten del (sista metrarna) av ett lite större dagvatten-"nät" från min tomt, isåfall vill jag nog byta ut en större del, men det blir ett (för) stort dyrt projekt..
Men visst kan man försöka förhandla upp ersättningen en bit :)
när du ska gräva behöver du kolla ledningskollen så säkerställ att stadsnätet lägger in ordentligt samt att de lägger söktråd. Den dagen du ska gräva måste den som äger sätta ut var ledningen går.
 
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
T
J jras skrev:
Hej

Blev uppringd av kommunens stadsnät och de vill gräva ner fiber till två av våra grannar längre ner på vägen (fristående hus). För att undvika dra upp asfalten i vägen (en 70väg) vill de gräva en bit in på vår tomt. Det blir en sträcka på ca 15-20 meter längs kanten på vår tomt (ca 1-2 meter in från tomtgränsen). En yta där vi har parkering och garageuppfart (vi har bärlager och nån småsten). Under marken har vi inkommande elledning till vårt hus (fibern kommer gå vinkelrät mot denna elledning), jordvärmeslinga (beroende på hur långt in på vår tomt de gräver), samt att vår dagvattenavloppsledning delvis lär gå ganska parallellt med denna nya fiberledning.

Det som bekymrar mig är att man behöver skriva ett markupplåtelseavtal som gäller i 50år, där vi som fastighetsägare måste "..iaktta försiktighet vid aktiviteter i ledningens närhet..", mm.

Så om vi exempelvis i framtiden får problem med dagvattenledningen (som är gammal), och behöver gräva upp så måste vi tänka på att ta hänsyn till fiberledningen (kanske inte det första man tänker på om man har vatten i källaren). Elledningen in är också gammal, så det kan ju hända att den behöver bytas i framtiden...

Men grannarna som vill ha fiber är trevliga unga familjer, vill helst inte ställa till det för dom.

Ersättningen verkar vara nån tusenlapp (eller två? killen verkade lite vag här), överraskande lågt kan man tycka? (ja inte gör man det för pengarna iallafall :))

Undrar om någon har erfarenhet av sånt här? Hur bör man resonera? Ska man vara schysst och acceptera sånt här?

Tacksam för råd!
Vi blev tillfrågade om samma, att de skulle dra fiber på vår tomt till grannarna bakom. Men jag blev förbannad och sa nej och undrade varför de inte drog fiber upp på deras gata istället för att dra över tomter. Då blev de lite ställda och det slutade med att de drog fibern upp på grannens gata istället så att de fick fiber på det ”vanliga” sättet. Så att de drar över tomterna är inte alls sista altn som någon skrev, det är för att det är billigaste för dem.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Tänk på att du ger bort en rättighet i 50 år. Du kan omöjligt säga vad som ska hända med tomten i framtiden. När eller om du ska sälja fastigheten, finns det ett servitut. Det kommer inte öka värdet och kan ge upphov till osäkerhet hos ev köpare. Vad du får ev kan få som kompensation just nu är ganska ointressant om den inte är väsentlig.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
Hej,
Har ca 25 år i denna bransch (orkade inte läsa igenom hela tråden), Ja det finns schablonbelopp för att korsa en fastighetsägare och ett rekommenderat lägsta pris om det är en kort sträcka. Tror att de flesta stadsnät idag vill gå i vägar för att kunna ha frihet och en vetskap i hur saker fungerar. Slippa vissa flyttar som du som fastighetsägare kan ha.
Frågan är hur avtalet (markavtal) ser ut (kan hjälpa dig). Hur djupt kommer de att gå? Gräver de av Vatten eller EL så är det upp till dem att laga det. Det du skall skydda dig ifrån är, om du skulle vilja bygga en swimmingpool i framtiden så skall du se till med markavtal att kabelägaren måste flytta denna kabeln. Det är också viktigt att veta att det blir minst 60 cm under mark så att du kan plantera växter där du vill, och inte får laga något för att du sätter spaden i jorden. Det är också viktigt med återställningen av marken under 2-3 år fram för kommande sättningar etc. Vet inte om det var över enbart uppfart Grus eller över gräsmatta.

Låter som att detta är enda vägen för att nå dina grannar! Inte så lätt att gå via trafikverkets vägar!

Mvh
Mr Fiber
 
  • Gilla
Mickebus och 4 till
  • Laddar…
Att dra fiber på baksidan av fastighetsägares baksida är sista steget och aldrig något bra!
 
S
J jras skrev:
Hej

Blev uppringd av kommunens stadsnät och de vill gräva ner fiber till två av våra grannar längre ner på vägen (fristående hus). För att undvika dra upp asfalten i vägen (en 70väg) vill de gräva en bit in på vår tomt. Det blir en sträcka på ca 15-20 meter längs kanten på vår tomt (ca 1-2 meter in från tomtgränsen). En yta där vi har parkering och garageuppfart (vi har bärlager och nån småsten). Under marken har vi inkommande elledning till vårt hus (fibern kommer gå vinkelrät mot denna elledning), jordvärmeslinga (beroende på hur långt in på vår tomt de gräver), samt att vår dagvattenavloppsledning delvis lär gå ganska parallellt med denna nya fiberledning.

Det som bekymrar mig är att man behöver skriva ett markupplåtelseavtal som gäller i 50år, där vi som fastighetsägare måste "..iaktta försiktighet vid aktiviteter i ledningens närhet..", mm.

Så om vi exempelvis i framtiden får problem med dagvattenledningen (som är gammal), och behöver gräva upp så måste vi tänka på att ta hänsyn till fiberledningen (kanske inte det första man tänker på om man har vatten i källaren). Elledningen in är också gammal, så det kan ju hända att den behöver bytas i framtiden...

Men grannarna som vill ha fiber är trevliga unga familjer, vill helst inte ställa till det för dom.

Ersättningen verkar vara nån tusenlapp (eller två? killen verkade lite vag här), överraskande lågt kan man tycka? (ja inte gör man det för pengarna iallafall :))

Undrar om någon har erfarenhet av sånt här? Hur bör man resonera? Ska man vara schysst och acceptera sånt här?

Tacksam för råd!
Det minsta du ska ha är gratis fiberindragning klar att användas i din kåk. Med tanke på markupplåtelseavtalets längd då ska du definitivt inte krypa för kommunen och det blir över 50 år en liten investering för dom. Du betalar väl skatt som alla andra med mer eller mindre bra service för pengarna? Det handlar inte om att jävlas, det handlar om rimlig ersättning för hyra av mark skulle jag vilja säga, med hänsyn till de olägenheter detta kan orsaka vid eventuella markarbeten som du kan behöva vidta i framtiden. Det är nästan alltid samna visa när kommun eller övriga myndigheter vill ha tillgång till privata ägor för infrastruktur. Det är alltid skambud. Med tanke på tomtpriserna här i landet så ska man definitivt begära betalt för inskränkningar, vilket jag anser att det handlar om här. Dessutom, om dom går med på det så ökar du värdet på bostaden. Den dagen du ev säljer så försämrar det iaf inte läget för dig då fiber kommer bli allas "frälsning" vad det lider. Vill dom inte ge dig detta så sätt dig på tvären. Vill grannen ha fiber får det väl ordnas på annat sätt. Men som sagt, det är upp till dig om du vill betala för andra och samtidigt få en begränsning på halsen. OBS! Såg att andra hade kommit med liknande förslag. Du hade tydligen fiber innan och då återstår att få bra betalt samt att som någon tidigare sa, tänk vad du vill göra med marken i framtiden. Dragningen är ju inget du har nytta av själv i så fall. Backa ur. Det hade jag gjort.
 
Redigerat:
  • Gilla
jras
  • Laddar…
J jras skrev:
Hej

Blev uppringd av kommunens stadsnät och de vill gräva ner fiber till två av våra grannar längre ner på vägen (fristående hus). För att undvika dra upp asfalten i vägen (en 70väg) vill de gräva en bit in på vår tomt. Det blir en sträcka på ca 15-20 meter längs kanten på vår tomt (ca 1-2 meter in från tomtgränsen). En yta där vi har parkering och garageuppfart (vi har bärlager och nån småsten). Under marken har vi inkommande elledning till vårt hus (fibern kommer gå vinkelrät mot denna elledning), jordvärmeslinga (beroende på hur långt in på vår tomt de gräver), samt att vår dagvattenavloppsledning delvis lär gå ganska parallellt med denna nya fiberledning.

Det som bekymrar mig är att man behöver skriva ett markupplåtelseavtal som gäller i 50år, där vi som fastighetsägare måste "..iaktta försiktighet vid aktiviteter i ledningens närhet..", mm.

Så om vi exempelvis i framtiden får problem med dagvattenledningen (som är gammal), och behöver gräva upp så måste vi tänka på att ta hänsyn till fiberledningen (kanske inte det första man tänker på om man har vatten i källaren). Elledningen in är också gammal, så det kan ju hända att den behöver bytas i framtiden...

Men grannarna som vill ha fiber är trevliga unga familjer, vill helst inte ställa till det för dom.

Ersättningen verkar vara nån tusenlapp (eller två? killen verkade lite vag här), överraskande lågt kan man tycka? (ja inte gör man det för pengarna iallafall :))

Undrar om någon har erfarenhet av sånt här? Hur bör man resonera? Ska man vara schysst och acceptera sånt här?

Tacksam för råd!
Fiberägaren ska ju rapportera att de har lagt ner en kabel till www.ledningskollen.se så att det går att få reda på var det finns ledningar långt fram i tiden och den/de som ska gräva där för att reparera/byta dagvatten ledning har ju skyldighet att gå in på den sajten för att kolla sådant innan de gräver. På den kartan ska ju alla ev. ledningar finnas markerade. Som ytterligare säkerhet så ska ju de som gräver ha utrustning för att själva kolla så att inget finns där som kan skadas.
 
N NoOne2k skrev:
Det finns i princip två vägar att gå, den enkla vägen och den svåra vägen, båda slutar på samma ställe: de gräver ner fibern på din tomt.

Det bästa är att du kommer överens med Fiberägaren om en ersättning för intrånget och att de lägger den så nära tomtgränsen som möjligt. Går du inte med på ett frivilligt avtal kan de söka ledningsrätt och den kommer med 99% att gå igenom. Den enda skillnaden är att det tar längre tid innan de kan koppla in fibern med gnälliga grannar som följd.
Nej.

Ledningsrätten säger inte att dom har rätt att dra ledningen på för dom billigaste stället, det KAN kanske bli så, men det kan också bli så att dom istället för bryta upp vägen, eller trycka fibern under eller nåt liknande.

Jag hade krävt rejäl ersättning, troligen försöker dom då dra på annat sätt och problemet är löst, i andra hand kanske du får ut ersättningen, och då fick du ju nåt för det, i sista hand skjuter du upp problemet i nåt år och det kanske löser sej själv.


Till TS: hur drogs din egen fiber när du fick den ? i vägen ?
 
BigR
Nä, det finns inga fördelar med andras grejer nedgrävda på tomten :thumbdown:.

Jag hatar alla ledningar som jag inte har någon nytta med, bara ansvar; kabeltvnätet som grenar sig till grannarna, fibern som grenar sig till grannarna, elen som matar grannen. Djupen stämmer inte, på sina ställen ligger fibern strax under gräset, samma med kabeltvnätet. Grannen blev strömlös när grävmaskinisten grävde av elen för ett par år sedan när vi grävde dagvattenledningar. När vi grävde om gräsmattan var det ett evigt pysslande för att inte råka gräva av kablar. Inte nog med det så går vårt avlopp under grannens tomt och likaså vatten. Senast förra hösten stod en grävmaskin och ville gena med ledningarna när jag kom hem men dom fick återställa efter en rejäl avhyvling.

Bara framtida huvudvärk, gräv inte ner infrastruktur på annans mark bara för att det blir billigt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Porsvant och 5 till
  • Laddar…
Jag hade nog kollat upp om de återställer din mark. Återställa parkering, uppfart mm kostar mer än 2000. De som gräver ner fiber brukar låta kunderna återställa själva.
 
J jras skrev:
Blev han tvingad att acceptera detta?
Nej. Inte alls. Men hade han sagt nej, så hade resten av husen 8st längre ner på vägen blivit utan fiber. Så för grannsämjans skull så gjorde han det.
 
  • Gilla
jras
  • Laddar…
Du gör ju som du vill, men det är rimligt att säga Ja, jag har nyligen gjort det. Skälet till att de vill nyttja tomtmark i stället för att gå utmed vägen är att Trafikverket är fullständigt hoppöst och ogint. Det fördröjer och fördyrar projektet betydligt om de måste gräva invid 70-vägen, och ännu värre om de måste korsa den. (jag såg till att få lite smågrävning utförd där det ska bli grusgång i stället för gräs) Du nämner inte om du själv ska ha fiber, det är ju klokt att hänga på nu, senare blir det mycket dyrare..)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.