E Erik Salhammar skrev:
du har tyvärr en felaktig bild av hur det går till när man lägger fiber. Jag har stött på fiberkablar som bara är nerlagda fem centimeter under markytan. Nersågade i asfalten bara med dubbelskivan såg. Inga kabelrör. Inga skyddsband.
Micro trench? Så har de gjort i samhället jag bor i. Gick fort som tusan att såga en skåra i asfalten. Pressa ner en kabel och sen fylla i med en massa i spåret. Men de ligger grunt.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
J jras skrev:
Hej

Blev uppringd av kommunens stadsnät och de vill gräva ner fiber till två av våra grannar längre ner på vägen (fristående hus). För att undvika dra upp asfalten i vägen (en 70väg) vill de gräva en bit in på vår tomt. Det blir en sträcka på ca 15-20 meter längs kanten på vår tomt (ca 1-2 meter in från tomtgränsen). En yta där vi har parkering och garageuppfart (vi har bärlager och nån småsten). Under marken har vi inkommande elledning till vårt hus (fibern kommer gå vinkelrät mot denna elledning), jordvärmeslinga (beroende på hur långt in på vår tomt de gräver), samt att vår dagvattenavloppsledning delvis lär gå ganska parallellt med denna nya fiberledning.

Det som bekymrar mig är att man behöver skriva ett markupplåtelseavtal som gäller i 50år, där vi som fastighetsägare måste "..iaktta försiktighet vid aktiviteter i ledningens närhet..", mm.

Så om vi exempelvis i framtiden får problem med dagvattenledningen (som är gammal), och behöver gräva upp så måste vi tänka på att ta hänsyn till fiberledningen (kanske inte det första man tänker på om man har vatten i källaren). Elledningen in är också gammal, så det kan ju hända att den behöver bytas i framtiden...

Men grannarna som vill ha fiber är trevliga unga familjer, vill helst inte ställa till det för dom.

Ersättningen verkar vara nån tusenlapp (eller två? killen verkade lite vag här), överraskande lågt kan man tycka? (ja inte gör man det för pengarna iallafall :))

Undrar om någon har erfarenhet av sånt här? Hur bör man resonera? Ska man vara schysst och acceptera sånt här?

Tacksam för råd!
Hej
Om det vore hos mig skulle jag inte ha några som helst problem med att låta dem gräva, MEN se till att de inte bara grov återställer.
När de grävde för fiber på min tomt för min inkoppling så grov återställdes det bara annars extra kostnad.
Har en infart med grusplan, vid återställning så har de vänt leran upp så har fått djupa spår efter mina fordon nu. Får bekosta återställning själv. Så om de ska in o gräva på din tomt för dina grannars skull så se till att få det på papper att det ska återställas till samma skick som innan grävning.
 
  • Gilla
jras och 1 till
  • Laddar…
S SLS skrev:
Så om de ska in o gräva på din tomt för dina grannars skull så se till att få det på papper att det ska återställas till samma skick som innan grävning.
Bra förslag. Ta även med tidpunkt när återställningen senast ska vara utförd. Hos oss tog det nästan två år innan entreprenören återställde områdets vägar samt vår egen tomtmark trots påstötningar från kommunen. Misstänker att det berodde på att entreprenören hyrt in UE från utlandet som pliktfullt bara täckte över markförläggingen med lite lös jord och sedan drog till nästa jobb. Samma sak med all uppgrävd asfalt på områdets vägar.
 
  • Gilla
Najkire
  • Laddar…
B Brasselamell skrev:
Hejdu
En massa svammel i tråden, bara förvirrande
Har du blivit övertygad hur du ska göra
Fibern tilllgrannarna kommer säkerligen att grävas ner alldeles intill din gräns mot Trafikverkets väg och där kommer du med största säkerhet inte att varken få eller vilja bygga nåt
Glädj dina grannar å säg OK, dom kommer att uppskatta det och bjuder säkert på lite go glögg efter det, Prost.
Läs mitt inlägg #159, ja rätt mycket svammel (folk tycker olika, och vissa läser inte innan de skriver), men också bra grejor!
 
J javlaandersson skrev:
Det är en myt att värdet ökar


Jag har fått påstötningar med jämna mellanrum om erbjudanden att ansluta
Jag behöver inte fiber, inget jag saknar, inget jag vill betala för heller,

Varför ska jag ta 15-20.000 från mina surt skattade pengar på banken och betala för en fiber jag inte önskar ?
Den dagen jag säljer kan jag pruta några tusen istl, mäklaren får lite mindre på så vis, köparen kan själv dra in (om denne önskar)
För min del så var det stor skillnad att få in fiber (hade ändå maxat telia dsl 24 Mbit), nätfläsk o alla andra filmtjänster blev märkbart bättre (har haft fiber nu ca 3år), idag tror jag man märker ännu större skillnad. Så om ett hus har fiber är det helt klart ett plus i kanten och ökar värdet, i min bok iallafall. Men det är förstås olika vad man tycker. . :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Allmäntvetgirig
  • Laddar…
J jras skrev:
För min del så var det stor skillnad att få in fiber (hade ändå maxat telia dsl 24 Mbit), nätfläsk o alla andra filmtjänster blev märkbart bättre (har haft fiber nu ca 3år), idag tror jag man märker ännu större skillnad. Så om ett hus har fiber är det helt klart ett plus i kanten och ökar värdet, i min bok iallafall. Men det är förstås olika vad man tycker. . :)
Detta är dock inte TS fråga då han redan har fiber men...
En mäklare nämnde i någon tråd för något år sedan att om han hade 2 st exakt lika fastigheter, en med och en utan fiber inom samma område (byggår, storlek, standard etc) och en barnfamilj är spekulant är dom beredd att betala 50' -100' mer för den som har fiber. Så helt klart är/blir fastigheten lättare att sälja när den dagen blir aktuell.
Jag hade godkänt entreprenören att gräva på min tomt om jag inte hade planer på att bygga något där fibern förläggs och återställning av tomten säkerställs. Mycket viktigt att gannsämjan hålls god för att kunna trivas i området.
 
P
 Jras ÄR TS
 
Prylgubben Prylgubben skrev:
Min erfarenhet av fiber dragning är att det fuskas med återställningen. I vårt kvarter har vi numera 5 väg gropar där de grävt över gatorna. Det sjunker med tiden, så går de över din garage uppfart så kan du räkna med en vattengrav där så småningom.
Det är väl en garantbesiktning efter en tid. Har det blivit sättningar i schaktet så kommer det att uppmärksammas och åtgärdas
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Det är bara att anmäla till nätägaren sen ska ligga 50 cm under rensad dikesbotten
Har ni lokala mått i Kalmar? ;-)
50cm var ett helt nytt mått, men det är iofs svaret i ansökan som gäller.
 
50 år?! Om femton kommer ingen att använda fiber, lika lite som vi använder 56-modem idag.
 
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
B Bikermike skrev:
50 år?! Om femton kommer ingen att använda fiber, lika lite som vi använder 56-modem idag.
Du har helt fel. Fibern är framtidssäkrad och du behöver ev bara byta delarna i ändutrustningen för att få tex 100000 Gigasuperflopp. ;) Dessutom behöver trådlös utrustning som tex 5G fiber som matning.
 
Redigerat:
R Räv3n skrev:
Har ni lokala mått i Kalmar? ;-)
50cm var ett helt nytt mått, men det är iofs svaret i ansökan som gäller.
Robust fiber säger väl om vi ska räkna enstaka cm.
"Djup (fyllningshöjd) – min 75 centimeter i åkermark, min 45 centimeter i orörd mark (även dikesbotten) "
Och korsar du ett dike ska det vara 55 cm. Så enklast är att säga en halvmeter, eller mera utifrån om det finns speciella krav;)
 
  • Gilla
Allmäntvetgirig och 2 till
  • Laddar…
Tack @AndersS för utdraget ur robust fiber:) räv3n kanske har läst den oxå självklart är det utifrån dessa mått man utgår men jag går inte ur maskinen för att mäta med tumstocken då lär det ligga runt halvmeter djupt . Detta är ju skrivet för att kunna sätta riktlinjer för fiberförläggning och jag vet att det gärna tummas på dessa men i ett dike spelar det ingen roll om det ligger på 45 eller 55 cm bara det ligger tillräckligt djupt för att rensa diket vilket sällan eller aldrig görs 50 cm under trumman:)
 
"Jorden kan du inte göra om, stilla din häftiga själ. Endast en sak kan du göra: en annan människa väl."
Stig Dagerman
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Ställ kontrollfråga hur man senare kan göra en utsättning av fibervägen om det skulle behövas, dvs hur dokumenteras fiberdragning. Vem har ansvar för utsättning vid framtida arbeten? För egen del tar du bilder när arbetet utförs, mäter och dokumenterar, alltid bra för minnet är kort.
För övrigt skulle jag tillåta det.
Oavsett vart du ska gräva, ska du alltid göra en sökning på ledningskollen.se först! Det är helt kostnadsfritt, och du har ryggen fri sen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.