sysmali sysmali skrev:
Vilken linuxdist använder du? Normalt behöver även Linux startas om när kerneluppdateringar har skett - så i värsta fall har du inte fått förbättringar och säkerhetsfixar på 208 dagar.
Det är en server på jobbet som kör Red Hat 7 enterprise, klienten är Ctirix under Windows och det är där alla problem ligger. Server tuffar på.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Citrix finns i massor av varianter beroende på vilket OS det ska köra på. Samtliga som jag har kört har varit buggiga och instabila. IT hade vid något tillfälle inte uppdaterat till rekommenderad version utan vi körde på en tre år gammal med kända säkerhetsproblem. Min installation av Citrix slutade vid ett tillfälle att fungera på så vis att den grafiska applikationen blev konstant grå och helt oanvändbar.

Efter tre månaders avbrott utan Citrix hade jag harvat igenom alla nivåer av support och hamnade till slut hos en av dom få verkligt kunniga på Citrix som fanns i Indien. Efter en timme av gemensamt (via Teams) provande av olika inställningar så hoppade det plötsligt igång. Jag kommenterade då att vi hade ändrat på det mesta men var tillbaka på inställningarna där vi började. Hans kommentar var att det var inte första gången det hade gått så. Det felet kom aldrig tillbaka. Ingen av kollegorna råkade ut för samma fel.

När Citrix fungerar så är det väldigt praktiskt att kunna köra olika servrar samtidigt från samma laptop men när det krånglar så är man ofta illa ute då man som vanlig användare saknar admin/root-behörighet och är helt utlämnad till en IT-support som är vald främst p g a lågt anbud.

Redhat 7 är väldigt gammal och dags att byta ut sedan länge. Min uppfattning är också att problemen fanns på Windows-klienten.
https://www.redhat.com/en/blog/end-maintenance-red-hat-enterprise-linux-7-almost-here
 
Ja, vi är ålagda att köra en viss äldre specifik version av Citrix...

Det stora problem jag ser med Citrix är dels att det inte är gjort för användare. Det säger t.ex då o då "kan inte", "vill inte", "inte just nu", "nåt gick fel". Detta är dock inte Citrix ensamma om. Endast när felet ligger central blir det fart på supporten för då kan ingen jobba :)

Och dels är det ett dåligt integrerat fönster i Windows. Det uppför sig inte som vanliga fönster. Citrix tänker tydligen att man endast jobbar i citrixfönstret och aldrig behöver växla mellan något annat windowsverktyg.

Citrix har länge varit min största fiende till att få mitt jobb gjort, men på senare tid har Microsoft gått om.

Nu blev det OT i min egen tråd. Hoppas jag klarar mig utan att bli raderad.
 
  • Haha
TommyC
  • Laddar…
JanneJanne123
Kallas inte skitrix i folkmun av en slump, det är helt klart. De enda som gillar Citrix är administratörer och som av en slump är de de enda som inte behöver använda Citrix själva…
 
  • Haha
TommyC
  • Laddar…
Det är väl mest säkerhetsavdelningen som gillar Citrix. Användare gillar NoMachine, fast det beror väl lite på vad för typ av användare man är...
 
Uh, NM ger obehagliga minnen. Kanske var den stabilare men var inte fläckfri. Hade t.ex en bugg där den tappade status på modifierknapparna så den uppförde som om t.ex AlgGr var neddtryck hela tiden. Ganska lik Citrix annars vad jag minns. Kanske samma företag?
 
Dottern har jobbat på kundtjänst hos ett postorderföretag/internetbutik, en stor andel av de som hörde av sig var idioter. Utifrån detta så kan man förstå att cheferna på kundtjänst kräver att de skall följa sina manus...
...men jag tokhatar att vara kund på sådana ställen.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
C
pacman42 pacman42 skrev:
Dottern har jobbat på kundtjänst hos ett postorderföretag/internetbutik, en stor andel av de som hörde av sig var idioter.
Det ligger nog i betraktarens ögon... Klart de tycker kunden är idot som inte fattar att han måste betala för en vara som inte levererats eller att det kommer att ta två veckor att få tillbaka ett felaktigt draget belopp, osv.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det ligger nog i betraktarens ögon... Klart de tycker kunden är idot som inte fattar att han måste betala för en vara som inte levererats eller att det kommer att ta två veckor att få tillbaka ett felaktigt draget belopp, osv.
PostNord låg bakom många av de borttappade paketen. Särskilt de till Norge.

De flesta saknade paketen i Sverige hade gått i retur pga felaktigt telefonnummer för avisering. Sedan skrek folk i telefon om att de skulle stämma bolaget osv, allt för att de skrivit fel telefonnummer och nu måste betala 300kr för den ytterligare hantering detta leder till. Posten skickar ju inte ut post aviseringar längre, skriver du fel nummer så får du inte paketet.

Enligt dottern så handlade klart mer än 9/10 ärenden om att kunde gjort fel och i mer än 50% av fallen erkände kunderna inte detta. Oftast bjöd företaget på kompensation i form av presentkort ändå, men folk blev då förbannade igen då de ville ha pengarna tillbaka - trots att det alltså var de själva som gjort fel.

Dottern sade upp sig, hon mådde så dåligt av hur folk som ringde till kundtjänst betedde sig så hon orkade inte jobba kvar. Hon har närmare till jobbet, men tjänar mindre nu. Men det går ändå med vinst med kortare körsträcka med bil.
 
  • Ledsen
TommyC
  • Laddar…
sysmali
Problemet för IT-supporten är att avgöra om kunden har tillräcklig kompetens så de kan starta den mer avancerade felsökningen.

Förmodar att ni alla hört olika historier från IT-kundtjänst. Klassiker som ni säkert redan hört.

-En arg kund påstod att Internet var stulet (gav sig inte). Visade sig att genvägen till browsern var "borta".

-En kund som inte fick sina uppmappningar. Supporten bad den arga kunden starta om datorn. Fick det ändå inte att fungera. När runnern var tillbaka visade det sig att kunden tryckte av/på skärmen.

-En arg kund hade problem med en applikation som hade hängt sig. Blev uppmanad att starta om, vilken kunden gjorde flera ggr, men det "hände inget på skärmen". Den visade fortfarande samma applikation. Det visade sig att kunden startade om en annan dator som stod bredvid (utan skärm).
 
  • Gilla
Bromma1927 och 2 till
  • Laddar…
H
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Hade jag sparat allt så hade jag kunnat fylla denna tråd med 1000 exempel på anmärkningsvärd kommunikation med kundtjänst av olika slag, somliga dråpliga, somliga bedrägliga, som denna.

För 2-3 år sedan rapporterade jag en bugg till Disney+. De kunde givetvis inte återskapa problemet och rekommenderade sedvanlig systemåterställning. Men efter lite tjat så tog de emot felrapporten.

Efter nåt år så hörde jag av mig för att kolla status. De kunde givetvis inte hitta ärendet och bad för mig förklara... Kommer inte ihåg om jag gjorde det eller om jag bara bråkade lite. Men plötsligt "hittade" de min förra konversation och jag fick faktiskt ett ärendenummer! De skulle "titta" på detta.

Nu tyckte jag det var dags att kolla läget igen. Den konversation finns nedan. Uppenbarligen hittade dom på ett ticketnummer förra gången med förhoppningen att jag inte skulle orka höra av mig igen… Jag provar väl igen om ett år :)

Jag finner det lite märkligt hur företagen kan överleva med en sådan attityd mot deras betalande kunder? Speciellt deras sätt att försöka trötta ut kunden. Kundtjänsten är ju deras ansikte utåt. Disney+ är givetvis inte ensam. Bland de jag har erfarenhet av är t.ex Google, Microsoft, Samsung och Spotify värre, på olika sätt. Om man glömt sitt lösenord etc kan de hjälpa till, men inte om man har tekniska problem eller ännu mindre om man har förslag på förbättringar och nya funktioner.

Det förekommer även inom stora företag som jag har erfarenhet av. IT-supporten lägger mest energi på att trolla bort ärendet istället för att laga felet. De verkar inte fatta att jag behöver en fungerande dator för att kunna fakturera en kund och skapa en inkomst för företaget!

Har ni egna exempel?

Här kommer chatten med Disney+. Jag vet att jag är lite torr i tonen för jag anade ju från början vart det skulle leda. Det som inte syns här är deras svarstid, ett par minuter per inlägg! Hela denna chat tog ca 50 minuter. Jag har minnesbilder från de första två chattarna att de även då bråkade om mitt namn och att de ville ha några minuter på sig att leta efter svar etc. Det stämmer bra överens med mina erfarenheter - att företagen har en checklista på hur man ska trötta ut kunden.

Jenny G: Thank you for contacting Disney+! This is Jenny. How can I help you today?

Me: Hi, what's the status of bug report 46626746?

I understand that you need assistance with the status of bug report 46626746 . No worries I will check my resources to see. Before I proceed, I just have some information to ask to verify your account for security purposes. May I please have your full name as well as the email address associated on the account?

(Det luktar AI redan här...)

Me: You just go my full name and email when I entered this chat!

I'm sorry but we cannot see any name since we just started to have a conversation now.

Me: I'm sorry but I filled in my name an email when I entered this chat.
I'm Bo, hi, can you please answer my question. And I am a paying customer.

Thank you for that information, Bo. I'm still checking my resources here regarding with your concern. Would it be okay if I place you on hold for 2-3 mins while I check my resources here?

(Det tog dock inte längre tid än vanligt innan de svarade igen...)

Me: Sure…

thank you. May i ask what device you are using when you having an issue regarding with the bug report 46626746

Me: Chrome browser under Windows 11.

Thank you so much. Thank you for patiently waiting, upon checking our resources, regarding with the status of bug report 46626746. As of the moment I can't share any specific information regarding with the status of bug report to avoid misinformation but rest assured Disney+ is doing the best to cater your concern.

Me: Can you please give me the current status of this ticket and an estimate of when you can have it fixed.

As I mentioned I can't share any specific information yet Bo since we still waiting for an update but don't worry let me note this here on my end so that our higher ups can look into this. I apologize for the inconvenience this has caused you rest assured this will be noted.

Me: What kind of update? How can you wait for an update after 2 years? Now, can you PLEASE give me the current status of this ticket and an estimate of when you can have it fixed.

I'm sorry but as much as I wanted to tell you an information, however we don't have yet an update regarding with your concern Bo. I cannot disclose an information for you since we don't have yet an update. I'm sorry that we're unable to provide the solution you were hoping for, I really wish I had the magic button here that would give me direct full control about granting your request, but unable to since this is beyond my control. I am seeking your understanding and I hope that you won't take this against me. If there is anything else that I can do to help you out in the meantime, please let me know. I am more than happy to help.

Me: Do you know what that ticket number is about? Can you find it in your system? Tell me!

I'm sorry but I'm unable to locate it since you don't have a previous conversation from other agents regarding with your concern.

Me: I do have previous conversations. I got that ticket number from you. Why are you making this so difficult? Am I talking to a real person or an AI?

I really love to help you Bo, but I already mentioned we cannot be able to disclose an information if we don't have yet an update regarding with your concern, and I'm trying to locate your previous conversation from the other agents but there's no result.

Me: Am I talking to a real person or an AI?

I am a real person, Bo.

Me: Thank you, sorry for my question. Then explain to me why my own bug report would be classified. Give me some proof that you have found it. It is about scrolling.

Regarding with that Bo, since we are still had no update with your concern, I cannot tell you an information as much as I wanted to help you to avoid misinformation, Bo. I hope you understand.

Me: No, I don't understand. Please give me a better answer. I do not report bugs just for you to trash them in the bin!!

How can I give you an information Bo if we don't have yet an update regarding with your concern. We can only give you an update if there's an already an update from the technical support.

Me: So I am talking to an AI and Disney+ does not honor customers feedback?

I already told you Bo that I am a real person, you are talking to an Agent. Unfortunately, we don't have yet any update from the technical support for the issue that you mentioned, in that case I cannot be able to give you a specific information. If you would like to give feedback you can visit the Disney plus website help center Bo.

Me: I'm sorry but I do not believe you. Tell me something what this bug report is about.

you can visit this site to give feedback regarding with your concern [länk]

Me: Do you realise how bad this is for the reputation of Disney+?

I completely understand how you feel, Bo. I am really sorry for the inconvenience that this may have caused you. I'm sorry that we're unable to provide the solution you were hoping for, I really wish I had the magic button here that would give me direct full control about granting your request, but unable to since this is beyond my control. I am seeking your understanding and I hope that you won't take this against me.

Me: I take it as a no. Good bye.

Om det nu fanns en människa där i chatten så tycker jag synd om henne för hur företaget tvingar henna att bemöta kunder.
Ett annat alt. som en del webföretag kör med. Inget telefonummer och alla i styrelsen har hemliga telefonnummer. Även svårt att hitta mailadresser till dessa företag. Vi pratar inte om småföretag heller.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Bromma1927 och 2 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Ett annat alt. som en del webföretag kör med. Inget telefonummer och alla i styrelsen har hemliga telefonnummer. Även svårt att hitta mailadresser till dessa företag. Vi pratar inte om småföretag heller.
Men sina LinkedIn-konton vill de gärna inte blocka för meddelanden så där finns det fortfarande en möjlighet när det verkligen gäller.
 
  • Gilla
Surren
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Problemet för IT-supporten är att avgöra om kunden har tillräcklig kompetens så de kan starta den mer avancerade felsökningen.

Förmodar att ni alla hört olika historier från IT-kundtjänst. Klassiker som ni säkert redan hört.

-En arg kund påstod att Internet var stulet (gav sig inte). Visade sig att genvägen till browsern var "borta".

-En kund som inte fick sina uppmappningar. Supporten bad den arga kunden starta om datorn. Fick det ändå inte att fungera. När runnern var tillbaka visade det sig att kunden tryckte av/på skärmen.

-En arg kund hade problem med en applikation som hade hängt sig. Blev uppmanad att starta om, vilken kunden gjorde flera ggr, men det "hände inget på skärmen". Den visade fortfarande samma applikation. Det visade sig att kunden startade om en annan dator som stod bredvid (utan skärm).
Tycker du verkligen det är svårt i de exempel du återger? Och saknar kunder kunskap behöver man bara ställa de rätta frågorna för komma vidare. Man behöver inte per automatik rekommendera en omstart.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
sysmali
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Tycker du verkligen det är svårt i de exempel du återger? Och saknar kunder kunskap behöver man bara ställa de rätta frågorna för komma vidare. Man behöver inte per automatik rekommendera en omstart.
Jag är inte riktigt med på vad du frågar. Vad tycker jag är svårt? Om du menar att kundtjänst ber att kunden ska starta om datorn tycker jag det är naturligt - då det kan lösa kundens problem. Dessutom kanske datorn får sina patchar installerade samtidigt.

Jag menar ödmjukt att det finns ett brett spektrum av kunder. Vissa är oerhört kompetenta, vissa tycker att de är kompetenta och vissa har inte så stor datorvana.
 
Jo precis, det finns ett spektrum av kunder. Du valde att ge exempel på de värsta och säger samtidigt att det är svårt att avgöra kundens kompetens. Och med detta vill du allmänt motivera "enkla" svar som att starta om datorn för alla som kontaktar kundtjänsten eller?

Samsung har har bara lite erfarenhet av men de har varit 100% konsekventa i sitt inledande svar, typ att "vi tänker inte prata med dig förrän du tagit ett dubbelt lavemang gubbdj#¤%&/".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.