Man undrar ju om rätten skulle bedöma att avtalet är giltigt överhuvudtaget?
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
M MangeH skrev:
Är det där verkligen allt? (Står iof att "Detta avtal innehåller allt som avtalats mellan parterna) Finns inget om avtalslängd, uppsägningstid osv (Eller är jag blind) . Isf borde ni kunna säga upp det omgående , begära att de hämtar den och annars begära handräckning hos kronofogden.
Det finns en sida till med avtalslängd och underskrifter, men där framgår inte något villkor annat än längden på avtalet
 
anders07 anders07 skrev:
Det finns en sida till med avtalslängd och underskrifter, men där framgår inte något villkor annat än längden på avtalet
Och inget annat brevledes som skulle kunna uppfylla kravet?

Text på svenska om avtalsvillkor, med rött markörstreck och parentes i kanten.
 
F
Intressant ämne….. Har du funderat på att jävlas tillbaka? Skicka en faktura till dom på nåt fantasifullt kopplat till kaffemaskinen?
 
  • Gilla
polaris78 och 3 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
En något bisarr situation har uppstått för oss vad det gäller en kaffemaskin som serviceföretaget vägrar hämta.

Detta gäller alltså företag och inte mig som privatperson!

Vi har försökt avsluta avtalet redan två gånger tidigare, men då har serviceföretaget dels hävdad att p.g.a. en paus under Covid så har avtalet förlängts med ett år, den andra gången hänvisade firman till att vi sa upp avtalet för sent. Det måste sägas upp 6 månader i förväg och jag missade med två dagar, så då var det förlängt igen på ett år...

Det är inte någon större kostnad, och maskinen har använts en del, men fungerat dåligt och krävt många service'ar. Det sista året har den dock mest stått eftersom när vi ringt efter service har firman alltid ansett att vi har gjort något fel, alternativt inte underhållit/städat maskinen enligt avtal (vilket inte stämmer) och sen kommit med den ena efter den andra idiotiska förklaringen och sen debiterat både framkörning och servicekostnad för reparationen.

Nu har jag dock äntligen, efter en mängd e-mail, många samtal och ett brev äntligen fått bekräftelse på att avtalet är avslutat och löper ut i maj 2024.

Nu har vi tecknat ett nytt avtal på kaffemaskin (med en annan firma förstås) och skulle få den monterad, och bad det andra företaget att hämta sin maskin, och jag meddelade att vi avser att fortsätta betala tills avtalet löpt ut.
Men, nej, de vägrar hämta maskinen och meddelar att vi inte får koppla loss den själva eller flytta på maskinen för då har vi brutit avtalet och de har rätt till skadestånd enligt avtalet.

Jag måste gräva fram avtalet och det finns faktiskt en sådan punkt:
[bild]

Jag måste ju då ställa frågan, om vi har någon juridiskt kunnig person här; Kan verkligen detta avtalas att ett företag har rätten att kräva "utrymme", alltså mer eller mindre pantsätta, en yta i vårt kontor?

Det är ju en helt absurd situation och de verkligen vägrar att komma efter sin maskin...

Gissningsvis kommer de att försöka med någon variant på att vi sen inte gett dem möjlighet att hämta maskinen när avtalet löper ut så att de kan förlänga avtalet ytterligare ett år.

Vi kommer inte ens åt vattentillförsel för att koppla in den andra maskinen vi beställt eftersom den här stå i vägen.
Om ni sa upp det för sent första gången, så det löpte ett år till... Så skulle man väl se det som att ni sa upp det i väldigt god tid före nästa års brytdatum istället.
anders07 anders07 skrev:
Det finns en sida till med avtalslängd och underskrifter, men där framgår inte något villkor annat än längden på avtalet
En sak som jag inte förstår är tramset om "Covid". Vad är det för paus. Om om du försökte säga upp det då, och det löpte ett år till, så är väl denna uppsägning gjord i väldigt god tid inför nästa årsskifte. Det är ju inte så att du måste vänta till precis 6 månader innan. Teoretiskt sett så kan du säga upp det dagen efter du tecknat avtalet. Och det fortlöper isf de återstående 36 mån -1 dag. Så redan här borde du kunna hänvisa till din första uppsägning.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 9 till
  • Laddar…
A
Det finns inget i avtalet som gör att företaget kan neka att koppla bort maskinen.


Så utifrån avtalets regler står det att du inte får koppla bort utan ett skriftligt godkännande från dem.

Utifrån avtalsvillkoren bör du skriftligen kunna formulera dig:
- Enligt villkor xxxx får jag inte koppla bort maskin Z från dess nuvarande plats utan ert skriftliga godkännande.
- Datum Aaaaas informerade vi er att vi sa upp avtalet och att en annan maskin kommer installeras.
- Det finns inte reglerat i avtalet att ni kan vägra koppla bort maskinen.
- Utifrån dessa förutsättningar och avtal xxxxx begär vi härmed att ni återigen
1. Ger oss skriftligt godkännande att koppla bort maskinen av fackperson
2. Ni inom 1 vecka själva kopplar bort maskinen.

Om varken bortkoppling eller skriftligt godkännande sker ser vi detta som ett avtalsbrott då ni enligt avtal skrivit att godkännande ges skriftligen för bortkoppling.

Enligt avtal och som redan tidigare har informerats kommer vi att betala enligt avtal fram till det att kontraktet går ut även om maskinen inte är inkopplad.

Vi föredrar om ni hämtar maskinen när bortkopplingen sker för att inga diskussioner kring maskinens funktion uppstår.
 
  • Gilla
MichelleW och 13 till
  • Laddar…
Vad är värdet på maskinen? Om man lägger ut annons "kaffemaskin, begagnad, kräver 20 serviceutryckningar på två år, högstbjudande". Vad hade man fått? 3000kr?

Detta är vad de kan kräva för att ni "förstör" maskinen. Jag hade kollat upp modell/märke och sett i manualen hur man kopplar ur säkert. Alternativt mailat tillverkaren och frågat. Sen hade jag gjort enligt tillverkarens råd och kört maskinen till det här företaget och betalat resten av uppsägningstiden.

I detta läge kan företaget stämmer er för att ni förstört maskinen eller brutit kontraktet men det är meningslöst om inte företaget har lidit någon skada.

Så när det gäller uppsägningstiden finns ingen skada, ni betalar ju.

När det gäller skada på maskinen så måste företaget göra sannolikt att ni orsakat skada och det blir svårt om ni följt tillverkarens anvisningar och kanske också dokumenterat med några bilder.

Om i värsta fall de skulle få rätt i tingsrätten så är skadans värde försumbar. Det handlar om några tusenlappar för en skitdålig kaffemaskin på upphällningen.

Eftersom det handlar om ett så litet belopp kommer båda parter betala sina egna omkostnader och dessa överstiger med råge värdet av maskinen.

Så sammanfattningsvis, med detta som utsikt, skulle bara en j*vla idiot försöka stämma er för något om ni lämnar tillbaka kaffemaskinen.

Men det har vi redan förstått att det är just en sån vi har att göra med.

Hade jag varit du hade jag monterat ned den som jag beskriver ovan och lämnat tillbaka den. Worst case scenario innebär så pass lite pengar att jag hade gärna tagit risken.
 
  • Gilla
  • Haha
pmd och 5 till
  • Laddar…
M MangeH skrev:
Om ni sa upp det för sent första gången, så det löpte ett år till... Så skulle man väl se det som att ni sa upp det i väldigt god tid före nästa års brytdatum istället.

En sak som jag inte förstår är tramset om "Covid". Vad är det för paus. Om om du försökte säga upp det då, och det löpte ett år till, så är väl denna uppsägning gjord i väldigt god tid inför nästa årsskifte. Det är ju inte så att du måste vänta till precis 6 månader innan. Teoretiskt sett så kan du säga upp det dagen efter du tecknat avtalet. Och det fortlöper isf de återstående 36 mån -1 dag. Så redan här borde du kunna hänvisa till din första uppsägning.
Håller helt med, detta med COVID. Ett tag var ju allt COVIDs fel. Tänk att till och med kaffemaskinerna drabbades 😂
 
  • Haha
  • Gilla
MichelleW och 5 till
  • Laddar…
Bara en fundering, om TS kopplar bort maskinen, så hävdar företaget att den kan gå sönder, vari det söndriga ska bestå i , sägs inget mer om än KAN GÅ SÖNDER . Är det för att vattnet i den går bort, kan vara någon sort av tryckvakt i den som kan kärva till sig. Då är nästa fråga, hur går det med maskinen om dom själva kopplar bort den då, då måste även den gå sönder. Det med sönder är nog mer som ett skrämskott. Om det nu blir vattenavbrott utifrån eller strömavbrott så går den sönder. Skigrejer som inte tål sådant. Så koppla ur den från vattnet och sätt ett T-stycke, hur är det med elen, är har den egen matning. Den nya kanske kan gå med stickpropp.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Man undrar ju om rätten skulle bedöma att avtalet är giltigt överhuvudtaget?
Man skulle i vart fall kunna hävda att delar av avtalet (uppsägningstid) är oskäligt och ska då lämnas utan hänseende.
Det skulle vara intressant att se vad det står i avtalet om just löptid, uppsägning och förlängning.
 
  • Gilla
MichelleW och 3 till
  • Laddar…
R
Anledningen att man inte får koppla ur kaffemaskiner själv vid uppsägning av avtal är oftast att som leverantör vill provköra och se om allt fungerar när man hämtar maskinen. gör den inte det så är det uppenbart att felet har uppståt hos kund…
Om man hämtar en urkopplad maskin och sedan provar den hemma (hos leverantören) och upptäcker fel blir det knepigt att påvisa att kunden är vållande, de flesta kunder kommer att säga att den fungerade fin fint när vi sist använde den..
Då står leverantören där o ska bevisa att kunden har gjort fel, vilket oftast inte går…
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Ännu bättre skäl att koppla ur den själv och dumpa den hos leverantören, helst med en fraktfirma. Så får leverantören bråka med fraktfirmans försäkringsbolag.

R Rejäl skrev:
de flesta kunder kommer att säga att den fungerade fin fint när vi sist använde den..
Fast dte var väl just det som var problemet, om den aldrig fungerar.
 
  • Gilla
polaris78 och 2 till
  • Laddar…
R
H hempularen skrev:
Ännu bättre skäl att koppla ur den själv och dumpa den hos leverantören, helst med en fraktfirma. Så får leverantören bråka med fraktfirmans försäkringsbolag.


Fast dte var väl just det som var problemet, om den aldrig fungerar.
Men du begår ett avtalsbrott om du gör på det viset och då är det du som skickat varan som har ansvaret, i detta fallet TS.

Detta är inte konsumentköplagen eller konsument som hyr. Utan företag ifrån företag fritt att avtala i princip om vad som helst så länge det är lagligt..
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Ännu bättre skäl att koppla ur den själv och dumpa den hos leverantören, helst med en fraktfirma. Så får leverantören bråka med fraktfirmans försäkringsbolag.


Fast dte var väl just det som var problemet, om den aldrig fungerar.
Problemet där är väl att om du köper frakten så är det dig de bråkar med, sen får du bråka med frakttjänsten...
 
  • Gilla
TCG och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Håller helt med, detta med COVID. Ett tag var ju allt COVIDs fel. Tänk att till och med kaffemaskinerna drabbades 😂
Vore oerhört intressant att veta vad den sk "Pausen" iom Covid var. Har ni inte druckit kaffe under covid och därför har de förlängt avtalet? Eller de har inte servat och skött om maskinen under covid och därför är ni fast i avtalet längre? Är det min fantasi som är så himla dålig så att jag inte kan få ihop vad för paus covid skapat som tvingar fram ett extra år av avtalet?
 
  • Gilla
Novisorisk och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.