Kostar på att ligga på topp.
 
H hempularen skrev:
Det sägs finnas exempel där en hyresgäst på egen bekostnad installerat diskmaskin. Därmed ökar bruksvärdet. Och hyresvärden kan höja hyran. Diskmaskinen är fast egendom som hyresgästen inte får ta med sig.
Nja. Det stämmer inte. Fastighetsägaren måste först ge tillstånd till att diskmaskin installeras. Om hyresgästen därefter bekostar installation och maskin själv kan denne ta med sig maskinen om inbyggnationen återställs i ursprungligt skick.

Men i många fall kan återställandekostnaden bli lika hög som maskinen självt och lämnas kvar. Då kan fastighetsägaren överta maskinen utan kostnad och hyran höjs för nästa hyresgäst. Då har fastighetsägaren tagit över ansvaret för maskinen.

(Det bästa är att komma överens med fastighetsägaren före maskininköp. Min dotter gjorde så i sin hyreslägenhet. Hon sålde maskinen på blocket. Behövde inte bekosta återställande eftersom hyresvärden i detta fall avsåg uppdatera köket.)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Det är en hyreslägenhet, du ska lämna den i det skick du tog över den. Att lägga trall är inte för alla att räkna som en förbättring, inte heller nödvändigtvis att sätta upp en dyr tapet
Nej så är det inte. Du har fel, men du ids tydligen inte heller ta reda på vad som gäller, innan du börjar skriva ut ditt felaktiga inlägg.
 
  • Haha
  • Gilla
damm och 4 till
  • Laddar…
S Sernando skrev:
Nej så är det inte. Du har fel, men du ids tydligen inte heller ta reda på vad som gäller, innan du börjar skriva ut ditt felaktiga inlägg.
Du får gärna förtydliga vilken information som är fel, jag har inte skrivit att man inte får tapetsera om men det är inte automatiskt att ses som en standardhöjning. Har du tex satt upp en väldigt mörk dyr tapet i sovrummet kan du även behöva bekosta återställande vid utflyttning, även om det är ett väl utfört arbete.

Hade TS snyggat till plattorna så hade det nog varit en ickefråga men att lägga trall är något annat, det är nog inte alla hyresvärdar som ser en trall och det löpande underhållet av denna som något positivt, dvs om TS flyttar och lämnar trallen utan att komma överens med ny HG eller hyresvärd så kan han faktiskt bli ersättningsskyldig för att återställa uteplatsen…

Från detta läge är det således ett ganska stort steg att på något sätt kräva ersättning från hyresvärden.

Se nedan från hyresgästföreningen som ändå tar hyresgästernas parti i fråga, tycker det är ganska tydligt…många hyresvärdar är betydligt mindre tillåtande i sina avtal.

”Resultaten av förändringarna behöver vara fackmannamässigt gjorda, annars blir du ersättningsskyldig vid utflytt. Det gäller även om resultatet är fackmannamässigt gjort men färg-/tapetvalet är alltför avvikande.”
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Jag frågade självklart styrelsen om lov innan jag byggde trädäcket och fick ett ja men däremot fick jag beskedet att jag själv får bekosta det och det har jag liksom inga problem med. Och jag är nöjd med att ha njuter av alla grillkvällar på trädäcket, däremot så känns det lite dumt att bygga trädäcket och bara lämna det till en ny hyresgäst alternativt en köpare till lägenheten. Jag är som sagt inte ute efter att tjäna pengar på trädäcket, ville mest kolla läget bland expertisen vad ni hade gjort i min situation. Får kolla intresset hos den nya hyresgästen annars plockar jag bara bort det och kastar bråtet på jobbet.
 
  • Gilla
banjoragge och 2 till
  • Laddar…
Är det inte bara bättre att låta det ligga? Att plocka bort det och slänga det är ju idiotiskt och dessutom är det ju obetalt arbete. Jag förstår hur du tänker men det är lite småaktigt.
 
  • Gilla
big mike och 11 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Är det inte bara bättre att låta det ligga? Att plocka bort det och slänga det är ju idiotiskt och dessutom är det ju obetalt arbete. Jag förstår hur du tänker men det är lite småaktigt.
Absolut småaktigt 😅 lutar nog mest åt att ställa frågan till nästa hyresgäst och ifall han / hon inte vill betala en liten symbolisk slant för att få ett ändå relativt nytt och fräscht trädäck med belysning så testar jag nog en blocketnannons med gratis trädäck mot att köparen plockar bort det gamla. Brukar alltid vara nån som hugger på det, särskilt när virket blivit rätt dyrt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Hur ska du ha det, å ena sidan altruism men givet det du skriver så vill du ju ha betalt?
 
  • Gilla
  • Haha
skyisthelimit och 10 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Vet att tex Svenska Bostäder vid större renoveringar gör ett av 60 skåpen i köket demonterbart
Va, är inte diskmaskin standard i dagens hyreslägenheter?? Vem vill diska för hand?
 
K krambriw skrev:
Va, är inte diskmaskin standard i dagens hyreslägenheter?? Vem vill diska för hand?
Diskmaskin innebär högre hyra, finns många som inte är intresserade av det även om det nog är en sakta sjunkande skara. Osäker på om det är ett tvång men i egenskap av kommunalt bostadsbolag så har man uppenbarligen valt att ge hyresgästerna ett val.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det sägs finnas exempel där en hyresgäst på egen bekostnad installerat diskmaskin. Därmed ökar bruksvärdet. Och hyresvärden kan höja hyran. Diskmaskinen är fast egendom som hyresgästen inte får ta med sig.
Fast det kan väl bara gälla om nästa hyresgäst sett att det finns en diskmaskin installerad?
 
G
Det är väl rimligt att nästa hyresgäst får erbjudande att köpa det eller så tar du bort det. Så har jag gjort i de bostäder jag hyrt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B Bästasvågern skrev:
Absolut småaktigt 😅 lutar nog mest åt att ställa frågan till nästa hyresgäst och ifall han / hon inte vill betala en liten symbolisk slant för att få ett ändå relativt nytt och fräscht trädäck med belysning så testar jag nog en blocketnannons med gratis trädäck mot att köparen plockar bort det gamla. Brukar alltid vara nån som hugger på det, särskilt när virket blivit rätt dyrt.
Vet du att Brf ska fortsätta med att hyra ut, oftast ombildas dessa HR så fort de blir lediga. I det fallet höjer ju ditt arbete troligen värdet vid en försäljning om nu Brf kan smyga in underhållsansvaret på den nya medlemmen.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
A
B Bästasvågern skrev:
Absolut småaktigt 😅 lutar nog mest åt att ställa frågan till nästa hyresgäst och ifall han / hon inte vill betala en liten symbolisk slant för att få ett ändå relativt nytt och fräscht trädäck med belysning så testar jag nog en blocketnannons med gratis trädäck mot att köparen plockar bort det gamla. Brukar alltid vara nån som hugger på det, särskilt när virket blivit rätt dyrt.
Lämna det bakom -skulle aldrig skruva isär ett redan byggt däck och flytta ,virket brukar se ut som skit sen och virkespriserna har varit på väg ner sen i höst byggmax har inte hängt med där för tar man offert är i princip alla billigare än byggmax.
Jag hade själv inte ödslat tid på det om jag skulle flytta -värderar tiden högre
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Varför vill du lägga ner mer tid och kraft för att inte nästa ska kunna njuta så som du gjorde?
Hyresrätter är ju så, att om du förbättrar tex med snygga dyra tapeter så sitter de ju kvar till nästa eller skulle du målat över dem med vitt om nästa hyresgäst inte vill betala.

Sprid lite glädje. Varje fin sommarkväll kan du glädjas åt en medmänniska som har en fin uteplats som du byggt.
 
  • Gilla
  • Älska
Müssli och 14 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.