Hej!
Vi bor i en hyreslägenhet som hyrs ut av en brf. Vi och 2 andra lägenhetsinnehavare är de enda som hyr här, resten har köpt sina lägenheter. Vi flyttade hit länge efter att det ombildades till brf.
Hursomhelst, när vi flyttade in i lägenheten så såg uteplatsen (Vi bor på bottenvåning) inte alls trevlig ut med ojämna betongplattor med en massa ogräs. I samband med det byttes staketet ut och blev fräscht och fint. Jag beslutade mig därför för att bygga ett trädäck istället. Det gjorde jag snabbt eftersom jag är snickare. I samband med det så drog jag lite el till ett uttag och satte spotar i tralldäcket så det blev kanon. Styrelsen ville inte betala för mitt jobb, och inte heller för elektrikerns jobb. Det har jag inga problem med att de inte gjorde. Nu har trädäcket legat där i 2.5 år och vi kommer att flytta till en annan lägenhet i sommar. Jag lyfte frågan med styrelsen om de ville betala en slant för trädäcket så lämnar jag kvar det. Det vill de inte göra. Då sa jag att jag tänker fråga den nya hyresgästen om han/hon kan tänka sig att "köpa" trädäcket. Annars funderar jag på att ta bort det och återställa det till de ursprungliga fula sunkiga betongplattorna.
Hur hade ni gjort? Bara svälja sin stolthet och låta det ligga eller ? Är inte ute efter att tjäna några pengar på detta egentligen, vi har haft otaliga trevliga stunder på uteplatsen som vi får grilla på. Men det känns surt att bygga ett schysst trädäck och sen bara ge bort det till föreningen/ den nya hyresgästen.
Tacksam för era tankar!
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Hellwiz och 9 till
  • Laddar…
Det normala är att man får stå för ev installationer själv när det gäller hyrd lägenhet såvida hyresvärden redan från början inte ersätter detta. Jag tycker väl inte att TS sväljer sin stolthet. TS har ju haft glädje av trallen under flera år. Plocka bort eller låt det ligga kvar.

En anledning till att hyresvärden/bostadsrättsföreningen inte står för kostnaden är att denne i så fall framöver måste stå för underhållet.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
RolfH och 25 till
  • Laddar…
Som hyresgäst ska du vara glad att styrelsen var så tillmötesgående och lät dig bygga däcket.
Nu när du flyttar är det du som ska återställa uteplatsen till ursprungsskick aka riva den.
Iofs bra idé att försöka sälja till nästa hyresgäst men förvänta dig inga större pengar om det händer 🙂
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Anna_H och 27 till
  • Laddar…
Varför i hela friden skulle någon vilja betala för ett jobb man inte har beställt?

Om du rev den föregående uteplatsen som du inte ägde på eget bevåg är det väl snarare snudd på egenmäktigt förfarande.
 
  • Gilla
  • Haha
crilledist och 18 till
  • Laddar…
Föreningen var uppenbarligen inte intresserade av trallen innan den utfördes, varför skulle den vara det 2,5 år senare? Du hade inte fått ersättning om du satt upp nån dyr fondtapet heller tex och troligtvis behövet återställa. En trall behöver dessutom årligen underhållas, något knappast tror föreningen är intresserade att ta kostnaden för…

Fråga nr 2 är hur du tänker att du ska få ersättning? Ska föreningen betala dig svart för din tid 2 år i efterskott? Man kan inte bara hur som helst plocka pengar ur en brf och betala för saker som medlemmarna inte beställt.
 
  • Gilla
  • Haha
Revhiet1 och 14 till
  • Laddar…
Var glad att hyresvärden låter dig ha haft altanen under en lång tid och att den kan vara kvar nu.
Låt den ligga skulle jag säga om du inte behöver virket men om du är snickare lär inte det vara ett problem
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Tänkte du riva före eller efter visning och kontraktsskrivning?

Hur funkar detta när man säljer bostadsrätt, och vad kan köparen förvänta sig?

Antar att lägenheten framstår i bättre dager med ett fräscht trädäck än utan, och att det kan påverka intryck och pris. Att då ha kånkat iväg det i efterhand skulle ju kunna bli en tråd i sig här på forumet när köparen kommer för att flytta in..


Edit: stryker detta, missade att det var hyreslägenhet i bostadsrättsförening.
 
Redigerat:
D drömmenomlandet skrev:
Var glad att hyresvärden låter dig ha haft altanen under en lång tid och att den kan vara kvar nu.
Håller helt med. Men när jag läser trådstarten igen framstår det inte helt tydligt om hyresvärden faktiskt gått med på att låta den ligga kvar.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Du frågar den nya hyresgästen om de vill ha trallen eller om du ska riva och forsla bort den. Allt detta utan kostnad för någon annan än dig själv.

Ingen har beställt det du gjort. Alltså kan du inte komma och kräva något för det.

Se det istället som att du investerat i de trevliga tillfällen ni själva haft på uteplatsen.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Revhiet1 och 16 till
  • Laddar…
S
Varför tror ni att han måste riva och återställa något som han har byggt eller förbättrat vare sig i lägenheten eller på uteplatsen?

Så fungerar det inte öht.

Ja trådis, låt det ligga kvar och lämna det. Gå vidare i livet.
 
  • Gilla
  • Haha
Namnethär och 2 till
  • Laddar…
S Sernando skrev:
Varför tror ni att han måste riva och återställa något som han har byggt eller förbättrat vare sig i lägenheten eller på uteplatsen?

Så fungerar det inte öht.

Ja trådis, låt det ligga kvar och lämna det. Gå vidare i livet.
Det är en hyreslägenhet, du ska lämna den i det skick du tog över den. Att lägga trall är inte för alla att räkna som en förbättring, inte heller nödvändigtvis att sätta upp en dyr tapet
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Det sägs finnas exempel där en hyresgäst på egen bekostnad installerat diskmaskin. Därmed ökar bruksvärdet. Och hyresvärden kan höja hyran. Diskmaskinen är fast egendom som hyresgästen inte får ta med sig.
 
  • Wow
  • Gilla
  • Haha
Bor i pepparkakshus och 4 till
  • Laddar…
Jag flyttade till en hyresrätt en gång och råkade för precis samma sak... Personen som bodde där innan hade byggt ett ganska fint trädäck, öven om det säkert var 8-10 år gammalt.... Han ville ha en slant för det, och tog i så han nästan gjorde i byxan när han satte priset.... Typ mer än materialkostnaden hade varit på ett nytt däck...

Satte hårt mot hårt och chansade, sade "nä, då får du plocka bort det"... På inflyttningsdagen fanns det ett fint trädäck kvar...
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Revhiet1 och 17 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det sägs finnas exempel där en hyresgäst på egen bekostnad installerat diskmaskin. Därmed ökar bruksvärdet. Och hyresvärden kan höja hyran. Diskmaskinen är fast egendom som hyresgästen inte får ta med sig.
Vet att tex Svenska Bostäder vid större renoveringar gör ett av 60 skåpen i köket demonterbart. Därmed kan hyresgästen själv montera en diskmaskin och när dom flyttar enkelt återställa köket.
 
  • Gilla
Revhiet1 och 5 till
  • Laddar…
Jag som har några hyreslägenheter har varit i några liknande situationer, inte riktigt men

Uteplats som var bedrövlig, hg frågade lite snällt om det gick att ordna en bättre

-nja inget vi tänkte göra nu iaf

min kompis är snickare, kan ni tänka er att betala materialet så står jag för jobbet?

-det blir bra det

Lika har det varit inne, vi har stått för färgen och hg har målat


Tycker gott du kan höra med nya hg om dom kan tänka sig att betala 1-2000 för det, sen om du låter det ligga utan att få betalt eller om du verkligen plockar bort det är väl upp till dig.

Du får gärna komma och hyra av mig 🙂🙂
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.