Hej och välkomna till detta projekt. Det är inte klart. Det vill inte bli klart. Hur många timmar man än jobbar känns det som. Känner du igen det?

Då börjar vi ;)

Rabatten skall ha surjordsväxter och växter som är kalkskyende fastän de självklart inte är direkt kända för att trivas i lågt ph-värde. Ska till en början plantera;
Rhododendron
Funkia.
Befintlig lilja (får se exakt vad den vill vara för en vid blomning)
Ormbunkar som finns på tomten och tomtgräns.
Och något så coolt jag hittade i skogen - jätterams!

Jag grävde upp och lastade mina gamla rhododendron (20-30+ år gamla som jag hade räddat ett par år tillbaka och planterat på annan fastighetsägares mark) samt lite funkior norrort i Stockholm och åkte till Nyköping.

Vår första tomt, första året - har sedan +10år inte skötts om. Misär. Vart man än tittar (avser huset också i viss mån - varför jag är här egentligen).

Särskilt med tanke på att jag jobbat inom trädgård senaste +12åren och så står jag jag där paff i min egen trädgård (behövde riva upp 25st 240L säckar fulla med mossa till att börja med!!!). Men ok åter till temat.

Jag vill ha en fin tomt. Ser en hörna i halv/helskugga. Nice! ”Där skulle mina plantor passa” - tänkte jag.

Börjar gräva på första skiktet... hmm 1kvm tog ca 2-3timmar. ”Lysande” - tänkte jag.

Rabatten är ca 3x4m / 2... så 6kvm i runda slängar.

Så kommer vi till håltagningarna.

Se bild på grävning av ett av hålen så förstår ni djupet av frustrationen man lever med sedan tisdagen (4 dagar senare) ;)

Nu så konsulterade jag med annan trädgårdsmästare om rabatten. Som att jag vill höra att ”bara göra hål räcker” - men icke sa nicke! Eller hur?!!

Ni ser. Denna rabatt är för kalkskynde växter. Ska vara luftigt, humusrikt, lågt ph-värde och väldränerat så det inte blir till ett träsk och slask.

Växterna ska trivas - vilja släppa rötter åt sidorna och visst det vet vi alla men f_n ;)

Så jag får luckra upp allt mellan hålen grovt bara för att släppa in nytt torv.. (Nej jag kan inte låta plantorna stå mellan packade väggar av utarmad skitjord). Föresten! Visst kan man inte plantera 30år gamla rhododendron i rhododendron jord från paket. Särskilt som de inte levt under dem bästa förhållandena. Måste spädas ut med befintlig jord.

Med tanke på jordarten och alla plantorna som ska in är det ljus torvmull som gäller, rhododendron jord och befintlig utarmad jord med 1,8miljardär år gammal postglacial sand/sten jord som blandats i X antal timmar idag. Det var dagens syssla.. Förutom att hålla plantorna vid liv i värmen och vattenfylla hålen så det mättas på djupet.

Jag bifogar bilder på projektet som fortfarande är igång. Ifall någon är nyfiken på slutresultatet så kommer jag vilja posta framgångar eller vad jag hunnit med till jag blir klar.

Ps. Har annat mega projekt att se fram emot också 8x3-4m rabatt med bär buskar.. hälften full av kirskål. Vill ha sallad.. mer hallon.. Projektet får mogna. Annat kapitel.

Flytt.
Trädgårdsprojekt med uppgrävda hål för plantering, funkior, och en släpvagn i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rhododendronbuske inramad av träplank och skyddad med tygduk, redo för omplantering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skåda misären nedan.
Trädgårdsområde före renovering med övervuxen gräsmatta och buskage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I väntan på plantering.
Rhododendronbuskar i olika storlekar planterade i en solig trädgård med grönt gräs och skuggor från omgivande träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgårdsprojekt med växter och svarta plastpåsar fyllda, grävning och förberedelse för plantering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klippte buskar också.. hittade en gammal rabattavgränsning i form av två stockar/timmermansvirke eller sleipers
Trädgårdsprojekt i halv/helskugga med grävd rabatt, jordhög, skottkärra och texten "På gång".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Exempel på ”att gräva hål”
En trädgård under anläggning med ett grävt hål, en spade och en skottkärra full av jord bredvid två stockar på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävning av ett hål i en trädgård med en spade i förgrunden och uppblandad jord och rötter i hålet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jordmix.
En hög med jord på en presenning bredvid en grep, med trädgårdsslang och stenar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vattenfyllning i avsikt att mätta, kolla hur det sinar / om det gör det, och för att eventuellt göra vidare luckring lättare
En trädgård med uppvänd jord och utgrävda hål för växtplantering, vattnande slang ligger på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppgrävda hål med vatten i en trädgård under anläggning av en ny rabatt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Kul! Väntar med spänning på resultatet!
 
  • Gilla
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
Ett tips om man har tillgång till borrhammare/bilmaskin, egen eller låna, är att använda ett långt bilspett och när man kommit ned så långt med spade/korp att det börjar bli hårt så perforerar men marken med maskinen. Sedan är det betydligt lättare att skyffla bort det som ska bort. Man kan göra lite extra hål i botten av gropen så att den dränerer bättre om det är hårt. En del brukar jag lämna kvar i hålet som sedan blandas upp med gödsel, bättre jord, etc.
 
  • Gilla
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Kul! Väntar. . .
Härligt!

A AndersS skrev:
Ett tips. .borrhammare/bilmaskin..
Haha! Skulle aldrig ha tänkt mig! Grymt tips ;)
 
Om man klurar lite finns det många användningsområden för maskiner man har.
 
  • Haha
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
Tog bara bort 1-2cm jord och ser att jorden blivit fuktig mellan hålen under natten. Mjuk och lättjobbad jord! Föresten finns den här postglaciala skorpan under - sand/kross, så dränering är check!

Så för att inte sabba allt börjar jag plantera. Luckrar och hackar jorden medan jag liksom planterar och backar ut.

Blir spännande att ta upp ormbunkarna på tomten och jätteramsen i skogen idag. Ramsen får nog sig löv också den nu bor i.
Jordyta med flera gravda hål som visar underliggande fuktig jord och postglacial skorpa, skottkärra i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spade instucken i fuktig jord med synlig underliggande sand/krosslager, vid plantering i trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A AndersS skrev:
Om man klurar lite finns det många användningsområden för maskiner man har.
Eller hur! Been there done that ;)
 
Problemlösning.. jätterams står bland lite kirskål. Den ska planteras längs till höger och vänster i rabatten. Måste bli ogräsväv. Tyvärr. Ramsen får sig ett paradis ändå.

Kirskålen går ingenstans ( kommer så klart prova ta bort rötter men som vi vet är det omöjligt att göra till 100%)
Ogräsväv utlagd på gräsmatta med sax och träpinne ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ogräsväv utlagd i rabatt för att förhindra ogräs, omgiven av jord och en grönsakande växt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jätterams plantor bland kirskål i en trädgårdsrabatt, hand med handskar synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand i trädgårdshandske pekar på kirskål bland växter vid förberedande av plantering av jätterams i en rabatt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand som håller i en jätteramsplanta bland kirskål i en trädgårdsrabatt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jätteramsen är ståtlig nu när den blommar, har ett område med sådana i stugan.
Först kommer våra liljekonvaljer, ett litet uppehåll, och sedan jätteramsen. Senare tar nävor och stjärnflocka över.
 
  • Gilla
Kustvägen och 1 till
  • Laddar…
Nice! Det är härligt när man alltid har blommande perenner.

Jag klämmer nog in oktoberaster sen i framkant (mellan funkiorna som kommer).

Men nu är ett hål fyllt med jätteramsen (grovt jobbat med löv och mull).
Trädgårdsland med blommande röda perenner och nyplanterade områden markerade med mull.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgård med nyplanterade perenner och jätterams, omgiven av jord och löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyplanterad jätterams i trädgård med löv och mull runtomkring och andra gröna växter i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyplanterad jätterams i trädgård med omliggande grönska och löv på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jätterams i planteringshål förberett med löv och mull i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planteringsyta med jätterams och täckning av löv och mull i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Börjar komma till skott. Luckring, fräsning och plantering av funkior. Hittade fler ormbunkar.
Trädgårdsland med nyplanterade funkior och ormbunkar, oordnat och med stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgårdsland under arbete med spade, fräsade jordytor och nyplanterade funkiaplantor samt ormbunkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Medan tomten ser ut som ett bombnedslag.
Trädgård under arbete med övertäckta växter och utspridda material på gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja just det. Stenar! De ska jag också plantera ;)
Trädgård under arbete med stenar staplade vid sidan, jordhög, röd skottkärra och trädgårdsredskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stenar placerade på gräsmatta intill träplankor i en trädgård under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Klart!
Ovårdad trädgård före anläggning av rabatt med övervuxen gräsmatta och buskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyanlagd rabatt med fleråriga växter och nygrävd kant längs en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och så lite fler bilder över den färdiga rabatten.
Nyplanterad rabatt med buskar och perenner framför en staket och träd, redo för anslutning till gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyplanterad rabatt med gröna växter och röda blommor, avgränsad med stenar mot gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Färdigplanterad rabatt med rhododendron, ormbunkar och hosta nära en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyplanterad rabatt med rododendron, ormbunkar och hostor intill en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyplanterad rabatt med rododendron, ormbunkar och hostor intill en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Färdiganlagd rabatt med blandade perenner och förberedd kant mot gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bara att hacka i gräsmattan nu och rekonstruera den mot rabatten.
 
  • Gilla
Stiftet och 9 till
  • Laddar…
Fadai
Väl värt allt jobb - sååå fint! Du har inte funderat på att ha en liten damm/vattenspegel oxå?
 
  • Gilla
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
Väl värt allt jobb - sååå fint! Du har inte funderat på att ha en liten damm/vattenspegel oxå?
Tack så mycket! Skulle faktiskt passa med det.. lite liljor som står i vattenkanten ;) Rabatten är ändå så fylld och inte värst stor men litet fågelbad!! Ja!

Men nu blev det klart på riktigt ;) Återställde gräset runtom - det sista!

Hoppas på en fin kant och att hela ytan blir fräsch runtom rabatten!
Vit markduk utlagd i trädgård för att skapa kant och förbereda ytan runt en blomstrande rabatt med blandade växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad trädgårdsrabatt med nylagd markduk och återställd gräsmatta runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Oj vad jag och min trädgård skulle behöva inspireras av dig, men känns lite som att jag skulle behöva börja med en bulldozer :thinking:
Följer och ser om det blir en fortsättning!
 
  • Gilla
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.