Jag har tapetserat om en vägg i ett rum, i samband med detta så bytte jag eluttag, då det gamla eluttaget inte satt fast och nötet som bott här innan målat på det.Från mitt garage kommer det en vit och en svart kabel.
Den vita är ledare och den svarta är neutral.
Detta kom jag fram till genom att kontrollera med en voltmätare som piper och blinkar på den vita, men är helt tyst på den svarta kabeln.
Nu det som förbryllar mig.
När allt är ihopskruvat och strömmen på igen, då få hela väggen voltmätaren att pipa och blinka.
Sätter jag på strömmen när uttagen endast hänger med sladdarna ut, så händer ingen. Helt tyst.
Jag får samma symtom med ett annat likadant nytt uttag.
Någon som kan förklara varför det är så här, så att även Trump begriper?
Det känns jättefel, att väggen får Volt detektorn att pipa.
 
  • Gilla
Moddus
  • Laddar…
tommib
Välkommen till forumet.

Kontaktlösa testpennor är notoriskt otillförlitliga, du bör använda en spänningsprovare. Varför den reagerar på hela väggen är väldigt svårt att svara på.

Bilder på inkopplingen är bra, så går det kanske att säga något.
 
  • Gilla
Goggis
  • Laddar…
Metalldosa och metallrör?
 
  • Gilla
Goggis
  • Laddar…
En laseravståndsmätare riktar en röd laserpunkt mot en vit vägg med tapet med bladmönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En person använder en spänningsprovare på en tapetserad vägg med bladmönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en spänningsprovare mot en blommig tapet för att söka efter kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en eluttaget utan frontpanel som visar ledningar och installationskåpa mot en blommig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eluttag med svart och vit tråd ansluten, omgiven av bristfälligt isolerat område.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Som ni ser så reagerar den ca 15cm från väggen :surprised: Den gjorde inte det innan, och gör inte det någon annanstans...??? ha ha
 
tommib
Lyser pennan bara eller blinkar den och piper?

Den ska lysa när du trycker in knappen, för att visa att batterierna fungerar. Det är inte en spänningsindikering. Spänning indikerar den med pip och blink.

Uttaget ser rätt ut.
 
Den piper och blinkar.
Jag skall prova att byta tillbaka det gamla uttagen och se ifall jag får samma symtom.
 
Jag har nu provat med det gamla uttaget och fick samma symtom.
Så nu gick jag vidare med felsökning och kom fram till att...
sätter jag voltmätaren i netrual i uttaget och i metallröret som sladdaren ligger i, då får jag 230 volt.
Det kan fan inte vara bra.
Jag testade ett annat uttag i samma rum, och det var samma.
Blir att börja med att byta sladdarna.
 
Eller skaffa en "riktig" spänningsprovare
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
tommib
När du säger voltmätaren, vad menar du då?

Det är iofs inte bra om du faktiskt har 230 V mellan röret och neutral men du måste mäta det på rätt sätt. Det låter definitivt som att det är läge att isolationsmäta ("megga") trådarna. Det tar du lämpligen in en elektriker för (eller köper rätt instrument och lär dig göra det på rätt sätt).
 
  • Gilla
Goggis
  • Laddar…
Japp,
Jag har en Voltdetektor, en sådan som jag visade på bilden ovan.
Sedan har jag en Multimeter som jag kallar voltmätare.
Det visade sig att det var mer än jag trodde.
Jag öppnade upp alla uttag och brytare som jag kan härleda till den proppen i proppskåpet.
och så klart får jag 230Volt mellan metallrören (som sladdarna ligger i). och Neutral.
Där slutar nog min kunskap om detta. Blir elektriker på detta tror jag.
Fast jag är en envis jäkel så det är möjligt att jag letar vidare.
Det är ju inte så mycket sladdar i denna slingan och de är enkelt åtkomliga.
 
Du kan börja med att öppna och lossa alla uttag och brytare som ligger på den säkringen. Kolla sen hur det ser ut där fästklorna sitter om trådar klämts mot dosan.

Har du en vanlig lampa kan du också använda den som mätare mellan nolla och plåtdosa/rör. Att du mäter 230 V med instrumentet tyder på att det ev är ett riktigt fel och ingen kapacitiv koppling som ofta lurar de ovana. Lyser lampan är det konstaterat farligt och måste fixas.
 
  • Gilla
Goggis
  • Laddar…
Jag tackar för alla tips.
Felet lokaliserat och åtgärdat.
I en del utav källaren i de mörkaste hörnen, fanns en gång i tiden en lampbrytare. Gamla ägaren hade tagit bort allt men låtit ledaren vara kvar. oisolerad, ledaren låg emot metallen i doslocket...Tur jag hittade det nu i alla fall. Och tur att jag inte lyckats grilla mig själv heller tidigare.
En oisolerad elektrisk ledare i tom väggdosa med öppet doslock och blå målad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och nu har jag full koll på allt den säkringen försörjer. Allt dokumenterat och klart =)
 
  • Gilla
  • Wow
pether och 13 till
  • Laddar…
E
G Goggis skrev:
Jag tackar för alla tips.
Felet lokaliserat och åtgärdat.
I en del utav källaren i de mörkaste hörnen, fanns en gång i tiden en lampbrytare. Gamla ägaren hade tagit bort allt men låtit ledaren vara kvar. oisolerad, ledaren låg emot metallen i doslocket...Tur jag hittade det nu i alla fall. Och tur att jag inte lyckats grilla mig själv heller tidigare.
[bild]
Och nu har jag full koll på allt den säkringen försörjer. Allt dokumenterat och klart =)
Bara en ledare, och spänningssatt?
Varför?
 
E El-Löken66 skrev:
Bara en ledare, och spänningssatt?
Varför?
Kanske lämnad som framtida dragtråd. Slarv att inte koppla ur den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.