Pia Rademacher skrev:
Har 3 st element som aldrig installerades. Dessa finns i förpackningar kvar.
Var dom elementen tänkta att sitta i den inglasade altanen? Eller skulle dom sitta inne i bostaden och nu tänkte du sätta dom ute i uterummet och vill då att föreningen bekostar uppvärmningen eftersom elementen 'följde med' lägenheten?
Föreningen har väl säkert sparat en del på uppvärmningskostnaden genom åren i och med att rummet innanför uterummet inte har behövt värmas. Men hur mycket och på vilket sätt man kan förhandla med föreningen har jag ingen aning om.
 
A
useless useless skrev:
Var dom elementen tänkta att sitta i den inglasade altanen? Eller skulle dom sitta inne i bostaden och nu tänkte du sätta dom ute i uterummet och vill då att föreningen bekostar uppvärmningen eftersom elementen 'följde med' lägenheten?
Föreningen har väl säkert sparat en del på uppvärmningskostnaden genom åren i och med att rummet innanför uterummet inte har behövt värmas. Men hur mycket och på vilket sätt man kan förhandla med föreningen har jag ingen aning om.
useless useless skrev:
Var dom elementen tänkta att sitta i den inglasade altanen? Eller skulle dom sitta inne i bostaden och nu tänkte du sätta dom ute i uterummet och vill då att föreningen bekostar uppvärmningen eftersom elementen 'följde med' lägenheten?
Föreningen har väl säkert sparat en del på uppvärmningskostnaden genom åren i och med att rummet innanför uterummet inte har behövt värmas. Men hur mycket och på vilket sätt man kan förhandla med föreningen har jag ingen aning om.
Pia Rademacher skrev:
Allting är godkänd från kommunen och föreningen. Problemet är att jag har en person som trakasserar hantverkare. En riktig avundsjuk människa. Hantverkare är på gång att anmäla honom. Själv tänker jag ta juridisk hjälp.
Jag har isolerat glas
 
  • Oorganiserat förrådsutrymme med oanvända radiatorer och olika föremål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Pia Rademacher skrev:
Jag har isolerat glas
Fick fel på på fönster och balkongdörr, det var enbart glas och inte härdat heller. Man kan inte montera element på det. I 14 år har jag klagat på att det var kallt inne. Jag fick bara mothugg ingen hjälp. Jag kan installera jag ( om föreningen tillåter och betalar installationen). Det blir dyrare då en värme golv, som jag bekostar själv.
Trots att jag har utlåtande att det saknas tätskikt I wc/dusch, tyckte styrelsen att det är bara sätta fast en kakel på det ställe där det är borttaget för undersökning. Inte skulle jag prata högt om det heller. Har skrivit flera mail till ordföranden men svarar inte. Tydligen är ha osäker på sina befogenheter och ansvar. Däremot har jag en auktoritär ledamot som trakasserar mig hela tiden och mina hantverkare. Han kör bort dem från parkeringen trots att det finns parkeringstillstånd.
 
Fairlane
Svår situation generellt. Även om glasen är isolerade lär det väl förvinna värme i både golv och tak på balkongen, mer än via lägenhetens tak/golv så förbrukning borde bli högre.

Hur mycket värmeenergin ett element avger per år går inte att svara på.utan att känna till förutsättningar i övrigt. Ett element i ett välisolerat rum kommer förbruka mindre energi än ett som står utomhus.

Om jag föestått saker rätt så köpte du för 14 år sedan en nyproducerad bostadsrätt och det har varit problem från dag ett, både med lägenheten och styrelsen. Om jag vara i ditt läge skulle jag annält intresse till att sitta med i styrelsen några år, även om jag generellt inte gillarnär.en ledamot endast är med för att hantera sina egna ärenden.
 
Men att få uppskattningsvis 15-20 kvm mer uppvärmd lägenhetsyta för samma avgift blir ju svår motiverat oavsett isolerings nivå på den inglasade balkongen. Att få den ökade uppvärmda ytan som kompensation för att man frivilligt installerat golvvärme på samma balkong för många år sedan blir inte lättare att motivera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.