A
Undrar om någon kan hjälpa mig hur jag kan ta reda på förbrukningen på ” vatten element ”
Detta gäller bostadsrättsförening.
Lite svårt att utrycka sig.
 
Förbrukning av vad?
Energiförbrukningen är exakt den som behövs för att kompensera för rummets energiförluster, så det går inte att svara på frågan utan mer fakta.
 
Det där får du utveckla bättre, element förbrukar inget vatten..
 
Det är ingen förbrukning på vattenelement, men om du är ute efter hur mycket värme det går åt så finns det väl en mätare
 
Energimätare för värme finns väl bara i vissa nyproducerade bostadsrätter?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
Förbrukning av vad?
Energiförbrukningen är exakt den som behövs för att kompensera för rummets energiförluster, så det går inte att svara på frågan utan mer fakta.
useless useless skrev:
Förbrukning av vad?
Energiförbrukningen är exakt den som behövs för att kompensera för rummets energiförluster, så det går inte att svara på frågan utan mer fakta.
Vi ha 3 element som egentligen skulle kopplas in i lägenheten men pga en miss från JM kunde de inte monteras då man har byggt fönster där elementen skulle sitta
Nu vill vi installera golvvärme på vår inglasade balkong med 83 m slang.
Kan man på något sätt räkna ut ifall det skulle blir mera åtgång av värmen?


useless useless skrev:
Förbrukning av vad?
Energiförbrukningen är exakt den som behövs för att kompensera för rummets energiförluster, så det går inte att svara på frågan utan mer fakta.
plåtrickard plåtrickard skrev:
Det är ingen förbrukning på vattenelement, men om du är ute efter hur mycket värme det går åt så finns det väl en mätare
D Dilato skrev:
Det där får du utveckla bättre, element förbrukar inget vatten..
 
Det där låter väldigt knepigt. Självklart måste det finnas radiatorer eller golvvärme som värmer upp boytan som den ska. Gör ett garantiärende av det. En inglasad balkong är inte vinterisolerad och det skulle kräva jättemycket energi att hålla den uppvärmd hela året och dessutom behöver värmesystemet därute vara fyllt med glykolblandning för att inte kunna frysa om det blir riktigt kallt.
 
Egentligen så räcker det ju att kolla er innetemperatur, har ni nu en okej temperatur inne så får ni ju den energi som ingår i er hyra. Att då försöka få mer uppvärmda yta blir ju fel, speciellt om ytan inte är byggd för att hållas varm.
 
A
T topmount skrev:
Egentligen så räcker det ju att kolla er innetemperatur, har ni nu en okej temperatur inne så får ni ju den energi som ingår i er hyra. Att då försöka få mer uppvärmda yta blir ju fel, speciellt om ytan inte är byggd för att hållas varm.
Alla i bostadsrättsföreningen har en inbyggd altan, för inglasning fick varje innehavare bekosta själva. Jag valde en inglasning så jag använda på vintern. Föreningen tyckte inte om det och jag fick ” söka byggnadslov ”.
När jag kom till kommunen var dom arga att föreningen krävde det. Att ha en inglasning fanns med i ritningen från början så någon anledning såg dom inte att behöva söka bygglov. Jag fick med mig en visitkortet med påskrivet ” inglasning godkänt ”
I föreningen sökte jag att kunna lägga värmegolv och det fick jag också godkänt. Nu har jag använt det i 14 år. Elräkningen betalar jag själv till kommunen.
Har 3 st element som aldrig installerades. Dessa finns i förpackningar kvar.
Nu när börjar boende skaffa sig elbilar så ringde jag kommer och frågade vilket är bäst för föreningen, ska jag ha värmegolv med el eller installera värmegolv på vatten. Fick råd att ta värmegolv på vatten. Även ordförande tyckte att det var en bra idé. Därför godkändes i en mail konversation. Har inte tagit bort gamla golvet. Så jag kan köra värmen på el också.
Frågan är hur kan man komma fram till kostnaden för förbrukning. Har 3 element som jag har rätt att använda men aldrig anslutits. Allt har jag dokumenterat och har professionell hjälp.
 
A
J Josth skrev:
Det där låter väldigt knepigt. Självklart måste det finnas radiatorer eller golvvärme som värmer upp boytan som den ska. Gör ett garantiärende av det. En inglasad balkong är inte vinterisolerad och det skulle kräva jättemycket energi att hålla den uppvärmd hela året och dessutom behöver värmesystemet

Värmen gäller bara på vinter. Absolut inte hela året.

därute vara fyllt med glykolblandning för att inte kunna frysa om det blir riktigt kallt.
 
Att glasa in balkonger är ganska vanligt men du måste satt in något speciellt dubbelt isolerglas för att kunna ha balkongen uppvärmd på vintern? Balkongerna är alltså indragna i fasaden istället för att hänga ut från fasaden? Då blir det en glasad yttervägg men sidor, golv och tak kanske också är mot utetemperaturen beroende på om grannarna också har uppvärmda balkonger? Jag ser det som en risk att dra ut vattenburen värme på balkongen om det bara är enkelt isolerat. Under golvvärme bör man ha minst 25 cm isolering för att inte värmeförlusterna ska bli så stora. Hur stor är lägenheten? Hur många personer är det i hushållet? Vilken är elförbrukningen per år? Utifrån el-förbrukningen bör man kunna uppskatta vad el-golvvärmen tagit. Hushålls-el för en familj brukar ofta antas vara 5000 kWh/år i genomsnitt.
 
A
J Josth skrev:
Att glasa in balkonger är ganska vanligt men du måste satt in något speciellt dubbelt isolerglas för att kunna ha balkongen uppvärmd på vintern? Balkongerna är alltså indragna i fasaden istället för att hänga ut från fasaden? Då blir det en glasad yttervägg men sidor, golv och tak kanske också är mot utetemperaturen beroende på om grannarna också har uppvärmda balkonger? Jag ser det som en risk att dra ut vattenburen värme på balkongen om det bara är enkelt isolerat. Under golvvärme bör man ha minst 25 cm isolering för att inte värmeförlusterna ska bli så stora. Hur stor är lägenheten? Hur många personer är det i hushållet? Vilken är elförbrukningen per år? Utifrån el-förbrukningen bör man kunna uppskatta vad el-golvvärmen tagit. Hushålls-el för en familj brukar ofta antas vara 5000 kWh/år i genomsnitt.
Allting är godkänd från kommunen och föreningen. Problemet är att jag har en person som trakasserar hantverkare. En riktig avundsjuk människa. Hantverkare är på gång att anmäla honom. Själv tänker jag ta juridisk hjälp.
 
Fast föreningens ansvar är att du har okej temperatur när balkong dörren är stängd. Väljer du att ha balkong dörren öppen och bränna på med egen elvärme så är det din ensak. Är det dock så att din lägenhet inte kan hållas varm (med balkongdörren stängd) med de vatten element som finns då behöver de åtgärdas.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
A
T topmount skrev:
Fast föreningens ansvar är att du har okej temperatur när balkong dörren är stängd. Väljer du att ha balkong dörren öppen och bränna på med egen elvärme så är det din ensak. Är det dock så att din lägenhet inte kan hållas varm (med balkongdörren stängd) med de vatten element som finns då behöver de åtgärdas.
Nu är svaret inte seriöst. Det är mycket men och om.
 
Kan inte skriva annat då jag inte fått hela bilden av dig. Är det kallt inomhus på vintern om du har balkong dörren stängd? Låter som om du vill göra balkongen till en del av lägenhetens boyta speciellt då jag såg att du sålde dörr och fönster som går mot balkongen.
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.