D Daniel Kron skrev:
Du kan räkna med en rejäl ökning av elanvändningen om du ska värma kåken med värmeaggregatet. Satte in luftvärmepump för sex månader sen och vred ner värmen på luftvärmeaggregatet. Minskat elförbrukningen med 40-45%. Sprider värmen i hela huset så länge dörrarna är öppna men är toknöjd. Nästa steg är riva ut luftvärmeaggregatet och ACF för att ersätta med nytt FTX.
Det låter lite som min plan, dock behöver jag en för vart plan.
Dock är jag lite nyfiken på indol vattenvärmepump och en ny llvp då får jag bidraget och 50% rabatt på materialet alltså blir en av dem gratis typ då det blir precis över 60k för bägge
 
D Daniel Kron skrev:
Du kan räkna med en rejäl ökning av elanvändningen om du ska värma kåken med värmeaggregatet. Satte in luftvärmepump för sex månader sen och vred ner värmen på luftvärmeaggregatet. Minskat elförbrukningen med 40-45%. Sprider värmen i hela huset så länge dörrarna är öppna men är toknöjd. Nästa steg är riva ut luftvärmeaggregatet och ACF för att ersätta med nytt FTX.
Glöm bara inte nya el-radiatorer i åtminstone alla rum med stängda dörrar.
 
gustavholm gustavholm skrev:
så med nibe f370 får jag värme genom ventilation ? exakt som med ett ACJB ? har bara förstått det som att man får varmvatten till radiatorer och golvvärme :D
vad hade du gjort i min situation ?
Man kan ta bort ACF och ACJ och istället sätta dit F370 plus Alig VB250L. Det ger en någorlunda energibesparing till en rimlig investering för både varmvatten och luftvärmeaggregat som värmer huset.
 
J Josth skrev:
Man kan ta bort ACF och ACJ och istället sätta dit F370 plus Alig VB250L. Det ger en någorlunda energibesparing till en rimlig investering för både varmvatten och luftvärmeaggregat som värmer huset.
då blir det ju billigare att installera fjärrvärme och koppla det till ACJB med vattenbatteri.
 
Ja det kan eventuellt bli lite billigare. Man får försöka räkna så noga man kan på de olika alternativen. Väldigt svårt att med bestämdhet ge någon annan rådet att satsa allt på fjärrvärme eller inte. Vissa blir nöjda, andra missnöjda. Man vet inte hur taxan utvecklas i det långa loppet och hur kommunen tänker t.ex. kring försäljning av sitt energibolag om det är aktuellt.
 
J Josth skrev:
Ja det kan eventuellt bli lite billigare. Man får försöka räkna så noga man kan på de olika alternativen. Väldigt svårt att med bestämdhet ge någon annan rådet att satsa allt på fjärrvärme eller inte. Vissa blir nöjda, andra missnöjda. Man vet inte hur taxan utvecklas i det långa loppet och hur kommunen tänker t.ex. kring försäljning av sitt energibolag om det är aktuellt.
sant, jag vill bara hitta den bästa lösningen för den bästa pengen :D
och har ju olika alternativ jag kan välja på.
en till llvp är ju dock billigast och minst jobb
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.