Hejsan funderar på att byta ut mitt ACJ bacho och sätta in ett ACJB med el.
Undrar lite ni som gjort det hur energi förbrukningen är ? Jag bor i ett suterränghus på 160m2.
Tänker att man vill ligga på 20-22 grader.
 
El-batteri som el-batteri, det blir ingen märkbar skillnad i förbrukningen. Eller menar du att du inte har en aning om nuvarande förbrukning i huset och undrar vad det skulle bli?
 
J Josth skrev:
El-batteri som el-batteri, det blir ingen märkbar skillnad i förbrukningen. Eller menar du att du inte har en aning om nuvarande förbrukning i huset och undrar vad det skulle bli?
Ja just nu har jag bara cirkulation igång på den.
Har en llvp som värmer ovanvåningen men skulle vilja använda mig av luftvärme för då får alla rum värme oavsett om dörrarna är stängda eller öppna.
 
Ja LLVP och luftvärmeaggregat är ingen kombination som passar ihop. Då får man stänga av luftvärmeaggregatets elbatteri och installera el-radiatorer i åtminstone de rum som inte nås av värmen från LLVP. När är huset byggt och var i landet står det? Går att göra en uppskattningsberäkning av energiförbrukningen utan någon värmepump alls.
 
J Josth skrev:
Ja LLVP och luftvärmeaggregat är ingen kombination som passar ihop. Då får man stänga av luftvärmeaggregatets elbatteri och installera el-radiatorer i åtminstone de rum som inte nås av värmen från LLVP. När är huset byggt och var i landet står det? Går att göra en uppskattningsberäkning av energiförbrukningen utan någon värmepump alls.
Huset är byggt 1988 och står i ystad Skåne.
Ja elbatterier har varit avstängt sedan vi köpte huset och llvp är det enda som värmer men bottenplan får ju ingen värme.
 
Ok, Ystad har dimensionerande vinterutetemperatur på bara -7,8 °C enligt senaste tabellen från Boverket. Milt klimat för att vara Sverige. Gissar på att huset behöver ca 5,6 kW värme vid DVUT och det innebär att normalårsförbrukningen för värme och varmvatten blir drygt 19000 kWh med 100% elvärme utan någon värmepump samt varmvatten för en familj på fyra personer.
 
J Josth skrev:
Ok, Ystad har dimensionerande vinterutetemperatur på bara -7,8 °C enligt senaste tabellen från Boverket. Milt klimat för att vara Sverige. Gissar på att huset behöver ca 5,6 kW värme vid DVUT och det innebär att normalårsförbrukningen för värme och varmvatten blir drygt 19000 kWh med 100% elvärme utan någon värmepump samt varmvatten för en familj på fyra personer.
Vad hade du tyckt vore bästa lösningen för vår sits ?
Som sagt där sitter en llvp som värmer ovanvåningen men vi vill ha värme där nere också.
Sedan har vi ACF och ACJ som bara cirkulerar.
 
Redigerat:
Den billigaste lösningen är säkert en LLVP per våning i huset kompletterat med el-radiatorer i rum med stängda dörrar. Gillar man inte LLVP och el-radiatorer så kan man t.ex. byta till luftvärmeaggregat med vattenbatteri och koppla till en värmepump. Gillar man inte heller luftvärmeaggregat så får man konvertera till vattenburna radiatorer runt om i huset. Finns som sagt flera olika alternativ beroende på vad man tycker om. Kör man även varmvattnet med värmepump går det att söka energieffektiviseringsbidraget.
 
J Josth skrev:
Den billigaste lösningen är säkert en LLVP per våning i huset kompletterat med el-radiatorer i rum med stängda dörrar. Gillar man inte LLVP och el-radiatorer så kan man t.ex. byta till luftvärmeaggregat med vattenbatteri och koppla till en värmepump. Gillar man inte heller luftvärmeaggregat så får man konvertera till vattenburna radiatorer runt om i huset. Finns som sagt flera olika alternativ beroende på vad man tycker om. Kör man även varmvattnet med värmepump går det att söka energieffektiviseringsbidraget.
När du skriver varmvattnet med värmepump vad menar du där ?
Vi har skrivit upp oss på intresse lista för fjärrvärme men vet inte om vi ska dra in det eller inte.
Är lite inne på att riva ut ACJ aggregatet byta ACF till ett modernt FTX och köpa en llvp och ställa på plan 1.
 
gustavholm gustavholm skrev:
Hejsan funderar på att byta ut mitt ACJ bacho och sätta in ett ACJB med el.
Undrar lite ni som gjort det hur energi förbrukningen är ? Jag bor i ett suterränghus på 160m2.
Tänker att man vill ligga på 20-22 grader.
ACJB finns i variant med både el och vattenbatteri som du skulle kunna ansluta till ev. fjärrvärme, den varianten har jag.
 
Menar att varmvattnet värms av en värmepump av någon sort - finns flera olika lösningar. Nödvändigt för att få bidraget.

Fjärrvärme har alltid varit ett svårt val. Har man ett bra kommunalägt fjärrvärmeverk som långsiktigt håller taxan låg så kan det vara en fördel.
 
J Josth skrev:
Menar att varmvattnet värms av en värmepump av någon sort - finns flera olika lösningar. Nödvändigt för att få bidraget.

Fjärrvärme har alltid varit ett svårt val. Har man ett bra kommunalägt fjärrvärmeverk som långsiktigt håller taxan låg så kan det vara en fördel.
hos oss i ystad ligger fv på 105 öre årskostnad på 1600kr och kostar runt 60k att få indraget och installerat med växlare.
tänker du en värmepumpsberedare från indol ?
 
Ok, låter som bra fjärrvärmepris tycker jag utan att vara expert på fjärrvärmepriser.

Tänker på värmepumpsberedare från Indol eller motsvarande från NIBE F110. Sedan finns det frånluftsvärmepump t.ex. NIBE F370 med luftvärmeaggregat som inkluderar varmvatten. Det finns luftvattenvärmepump med varmvatten som kan kopplas mot luftvärmeaggregat eller om man byter till vattenburna radiatorer i huset.
 
J Josth skrev:
Ok, låter som bra fjärrvärmepris tycker jag utan att vara expert på fjärrvärmepriser.

Tänker på värmepumpsberedare från Indol eller motsvarande från NIBE F110. Sedan finns det frånluftsvärmepump t.ex. NIBE F370 med luftvärmeaggregat som inkluderar varmvatten. Det finns luftvattenvärmepump med varmvatten som kan kopplas mot luftvärmeaggregat eller om man byter till vattenburna radiatorer i huset.
så med nibe f370 får jag värme genom ventilation ? exakt som med ett ACJB ? har bara förstått det som att man får varmvatten till radiatorer och golvvärme :D
vad hade du gjort i min situation ?
 
Du kan räkna med en rejäl ökning av elanvändningen om du ska värma kåken med värmeaggregatet. Satte in luftvärmepump för sex månader sen och vred ner värmen på luftvärmeaggregatet. Minskat elförbrukningen med 40-45%. Sprider värmen i hela huset så länge dörrarna är öppna men är toknöjd. Nästa steg är riva ut luftvärmeaggregatet och ACF för att ersätta med nytt FTX.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.